Космічний рій. Аграрії, страховики та військові відбирають ринок у телебачення. Чому супутникові послуги так кардинально змінюються /Shutterstock
Категорія
Інновації
Дата

Космічний рій. Аграрії, страховики та військові відбирають ринок у телебачення. Чому супутникові послуги так кардинально змінюються

Shutterstock

На орбіті стає тісніше. З 2010 по 2020 рік кількість активних супутників зросла в 3,5 раза, до 3371 пристрою, підрахувала аналітична компанія BryceTech. Найчастіше, за даними компанії, їх використовують для зв’язку (48%), дистанційного зондування (17%), R&D‑проєктів (11%), військових цілей (7%) та урядового зв’язку (6%). Космічний рій стає густішим і кориснішим.

Forbes Ukraine випустив новий номер журналу. Придбати його з безкоштовною доставкою можна за цим посиланням. У журналі: перший список найкращих роботодавців для ветеранів, список перспективних молодих українців «30 до 30», 40 компаній, які вийшли на іноземні ринки під час війни, історії Марії Берлінської, Всеволода Кожемяки та загалом майже два десятки текстів.

Окремо взятий супутник може заощадити мільярди гривень, які йдуть на боротьбу із пожежами. З травня 2021 року фахівці Національного центру управління та випробувань космічних засобів (НЦУВКЗ) обробляють кадри з орбіти, щоб протягом 30 хвилин встановлювати осередки великих займань. Раніше територіальні громади та оперативники отримували ці дані у кращому разі через півтори години.

У 2020 році пожежі завдали Україні збитків на 12 млрд грн, ще 600 млн грн країна витратила на гасіння. «У 2021 році ми практично не чули про масові пожежі», – каже начальник інформаційно‑аналітичного відділу НЦУВКЗ Сергій Янчевський. Річ не лише у м’якій літній погоді, а й у нових системах оповіщення.

Пожежна сигналізація – не єдине корисне застосування супутників. Останні 20 років три чверті виторгу супутникових послуг забезпечує телемовлення – $88,4 млрд 2020 року, за даними BryceTech. Обсяги вражаючі, але впродовж останніх п’яти років індустрія просіла на 10% під тиском стримінгових сервісів на кшталт Netflix, Amazon Prime та аналогів.

В Україні тенденція та сама – люди йдуть в інтернет, каже директор зі стратегії та розвитку бізнесу «Медіа Групи Україна» Федір Гречанінов. Але ще кілька років тому супутник був на вустах – у 2019 році медіагрупи ледь не закодували сигнал основних національних каналів. Це могло відрізати від безкоштовного мовлення 4 млн домогосподарств. Різкий перехід зірвався через втручання влади, в підсумку кількість абонентів платного супутникового телебачення зросла з 60 000 до 300 000 осіб. Ринок, обсяг якого Forbes оцінює приблизно в 500 млн грн на рік, застовпили два оператори: 40% у Xtra TV («Медіа Група Україна»), 60% у Viasat (1+1 media).

Інший споживчий запит – телефонія. Супутниковим зв’язком та геолокацією користуються активні туристи, охоронні компанії та служби із надзвичайних ситуацій. Великий ринок вони сформувати не можуть – ніша стагнує з моменту появи стільникових операторів, каже Олександр Зеленков, засновник компанії «Спотмі», яка продає та монтує обладнання для супутникового зв’язку. Поріг входу справді високий: спеціалізований телефон коштує від $700 до $1700, абонплата становить від $80 на місяць (включає 10 хвилин).

Ховати комерційний супутник не варто, навіть якщо падає споживчий інтерес. З 2016 по 2020 рік, за оцінкою BryceTech, сегмент дистанційного зондування землі зріс на третину. Ринок «підключеного» сільського господарства у 2026‑му здатен досягти $3,35 млрд, вважають у компанії EOS Data Analytics. Вона входить до групи «Ноосфера» Максима Полякова та розвиває хмарну платформу для аналізу геопросторових даних. Ніша прибуткова – маржинальність EOSDA може перевищувати 50%, каже CEO компанії Артем Анісімов. Головна умова – наявність своїх супутникових знімків. Нині компанія їх купує.

В Україні знімків із супутників щорічно продається приблизно на $3,5 млн, оцінює голова дистриб’юторської компанії TVIS Олесь Ясинський. $1,5 млн витрачає державний сектор, а $2 млн – приватники. Навіщо купують? Військовим ці дані потрібні для розвідки та аналізу територій, правоохоронцям – для виявлення нелегальної забудови, вирубування лісу та видобутку бурштину. На наступний рік Ясинський чекає особливо великого улову: Держгеокадастр замовить зйомку окупованих територій України для оновлення базової карти масштабу 1:10 000.

Інфографіка Леонід Лукашенко

Інфографіка Леонід Лукашенко

У бізнесі основний покупець – аграрії, які стежать за станом посівів. Супутниковий моніторинг дозволяє дізнаватися про рівень хлорофілу у рослинах, каже координаторка космічних проєктів групи «Ноосфера» Наталія Боротканич. «Що він вищий, то здоровіший урожай», – пояснює заступник гендиректора з інновацій агрохолдингу ІМК Богдан Кривицький.

ІМК користується безкоштовними знімками з точністю до 8–10 м, щоб оцінити ситуацію, а для більш точних вимірів (до 0,5 м) бере кадри у американської компанії Planet – приблизно по $0,5 за гектар. Готову аналітику компанії також постачає білоруський стартап One Soil, який у серпні залучив $5 млн від фонду Almaz Capital та інших інвесторів. Більше половини клієнтів стартапу, оціненого, за даними Pitchbook, у $26 млн, – українські компанії.

Держава планувала створити угруповання супутників дистанційного зондування «Січ» ще в першій космічній програмі 1993–1997 років. Не склалося: за роки незалежності запустили лише три супутники. Останній був запущений у 2011 році та пропрацював менш як півтора року через поломку батареї російського виробництва. Жодного знімка не продали. Виправитися планують у 2022–2025 роках – у космічній програмі на ці роки закладено угруповання із семи супутників. Перший, «Січ‑2‑30», з розширенням 7,8 м на піксель, буде готовий до польоту у січні 2022 року. На розробку та виробництво решти закладають 3,94 млрд грн. Але програму ще не ухвалили.

До 2030‑го український ринок дистанційного зондування землі зростатиме щонайменше на 30% щороку, прогнозує Ясинський із TVIS. Постійно виникають нові ніші: нещодавно замовляти знімки почали землевпорядники для створення карток ОТГ, а також страховики, щоб дослідити стан об’єктів. Держава теж ставатиме дедалі активнішим замовником. У 2017 році TVIS провела опитування серед центральних та місцевих органів влади й оцінила потенційний попит у €300 млн. «Ми були в шоці. Потреба зростає шалено», – каже Янчевський.

Матеріали по темі

26 вересня на Форумі «Енергія бізнесу» Forbes збирає регуляторів і лідерів бізнесу. Мета заходу — обговорити проблеми і знайти рішення, які дозволять зробити українську енергетику дешевою, рясною та стійкою. Встигніть купити квиток!

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні