Коли Kings of Leon захопилися NF-токенами, їхній лейбл насторожився, а разом з ним і ціла музична індустрія, яка тепер усіма силами намагається уникнути тієї ж помилки, яка мало не вбила її 20 років тому.
Новий номер Forbes Ukraine: 202 найбільші приватні компанії та 303 ефективних СЕО. Замовляйте та отримуйте два журнали за ціною одного!
За понад двадцять років після того, гурт Kings of Leon випустив свій перший альбом, він потрапив до Зали слави рок-н-ролу. Але минулого квітня цей рок-гурт із південними мотивами приїхав у Клівленд не через музику; справа була у його невзаємозамінному токені (NF-токени) під назвою «NFT Yourself».
У березні був розпродаж цих цифрових токенів по $50 (але в еквіваленті криптовалюти етеріум) за штуку і на них була копія останнього альбому групи, унікальний твір мистецтва, золотий диск й інші музичні добірки.
За два тижні, протягом яких можна було купити ці токени, гурт KoL розпродав 6500 копій «NFT Yourself» на загальну суму $2,2 млн, серед них було і шість «Золотих квитків», які продали в середньому по $100 000 за штуку.
Ці особливі NF-токени («Золоті квитки») давали пожиттєвий VIP-доступ на один концерт в турі на додачу із особистим водієм. З часу завершення оригінального двотижневого розпродажу, ці NF-токени зібрали ще $246 000 на вторинному ринку, а гурт від цієї суми отримав 10%.
І хоч ці суми далекі від захмарних, наслідки цієї події відчула вся музична індустрія.
«Угоди про записи альбомів певним чином втратили свою цінність, – каже Нейтан Фолловілл, 42-річний барабанщик Kings of Leon. – Сьогодні дитина може записати пісню за допомогою програми GarageBand і виставити її у TikTok, зробити з неї NF-токен чи ще щось. Виконавцям майже не потрібно покладатися на звукозаписувальні компанії, як раніше, і, думаю, це вселяє в індустрію звукозапису паніку».
Більшість людей знає про NF-токени через манію, яка цієї весни охопила кілька аукціонів цифрового мистецтва. У березні непримітний вісконсинський художник Beeple (справжнє імʼя Майк Вінкельман) захопив увагу всього світу, коли продав колаж із 5000 фотографій на аукціоні Christie’s за приголомшливі $64,9 млн. Музичні NF-токени не відрізняються від художніх, окрім того, що вони йдуть із аудіофайлами, наприклад, MP4 як у Kings of Leon.
«NFT Yourself» не був шаленим фінансовим успіхом для Kings of Leon: на своєму піку у 2008-му гурт, який складався із трьох рідних братів і двоюрідного брата, заробили приблизно $10 млн на своєму мультиплатиновому альбомі Only by the Night. Але продаж «NFT Yourself» – це вперше, коли мейнстрімна індустрія взяла на озброєння NF-токени, і, залежно від точки зору, це стало революцією, прибутковим фокусом для привертання уваги або новий поворот в кризі традиційної музичної індустрії, яка триває вже не один десяток років.
Інші представники музичної індустрії були значно успішнішими із NF-токенами. Суперзірка діджей Джастін Блау (він же 3lau) продав NF-токенів на $20 млн відтоді, як почав випускати їх минулої осені. Цей свій проєкт він створив у співпраці із сюрреалістом Майком Паріселлою (він же SlimeSunday). Він продав 33 NF-токени обмеженого випуску свого останнього альбому «Ultraviolet», до якого входили анімовані відео художника, в яких грає музика Блау.
«Модель, за якою я працюю, має бути угодою про звукозапис навпаки», – каже 30-річний Блау, який працював із такими артистками, як Ріанна, Кеті Перрі і Аріана Ґранде. Замість, як він каже, «безбожних» 80%, які забирає більшість лейблів, він планує фінансувати витрати на виробництво за рахунок продажу записів безпосередньо фанатам. Зараз його команда веде перемовини із Біллі Айліш, Madonna і Metallica і готується до того, що, він сподівається, стане першим блокчейн-музичним аукціоном, який проведе Christie’s, лондонський аукціонний дім.
Окрім готівки, яку приносять артистам продажі NF-токенів, цифрові токени – кожен унікальний і, як і криптовалюта, підлягає обміну на блокчейні – також дають прямий і постійний звʼязок із суперфанами, які їх тримають. Хоч покупці – це просто анонімні цифри у блокчейні, музиканти можуть використовувати їх для реклами – і продажу – нової музики, свіжих художніх робіт, концертних квитків і мерчі. Якщо все зробити правильно, NF-токени пропонують простоту і всюдисущість інтернет-дистрибуції (каналами типу Napster), але із вбудованим захистом цифрових прав (типу iTunes).
Це спровокувало все більший попит на те, щоб заробити на такій пропозиції. Гурт Kings of Leon використав Yellowheart, нью-йоркський блокчейновий стартап, який заснував Джош Катц, ветеран музичної індустрії Нью-Йорка, щоб продати «NFT Yourself».
Та у гурту був вибір. Ендрю Ґертлер, який представляє співака Шона Мендеса, нещодавно долучився до Jay-Z і Andreessen Horowitz в інвестуванні $19 млн у Bitski, який створює нову NFT-платформу для музики.
У травні маямська компанія OneOf зібрала найбільшу для музичної NFT-платформи інвестицію за раунд на даний момент, $63 млн, щоб створити енергоефективний маркетплейс для продажу рідкісної музики таких виконавців, як Вітні Гʼюстон, Квінсі Джонс і Джон Ледженд.
Зіркових інвесторів стає все більше. Марк Кубан і Ештон Кутчер приєдналися до 4-мільйонної інвестиції у NFT Genius у червні.
Це змусило заворушитися звукозаписувальні компанії, які вважають підйом NF-токенів можливо більшою загрозою, ніж піратські MP3-файли, які загнали індустрію у кризу 20 років тому, але в той же час і дивом, як стримінгові технології, які допомогли оживити індустрію. З 2007-го виторг від записаної музики виріс на 35% до майже $40 млрд – на такому ж рівні виторг був на піку популярності CD-дисків у 1999-му, повідомляє Midia, фірма дослідження індустрії розваг. За кілька тижнів після випуску «NFT Yourself» директори Sony/RCA, лейбл Kings Of Leon, взялися за вивчення NF-токенів. Цим же зайнялися й інші три головні музичні компанії, серед яких Sony Music, Warner Music Group і Universal Music Group.
«Один з недоліків музичної індустрії, який привів її до кризи, полягає в тому, що ми сильно конкуруємо одне з одним, – каже Оана Руксандра, генеральна цифрова директорка у WMG. – А потім приходять технологічні компанії і забирають нашу їжу, а ми все ще конкуруємо між собою і не говоримо».
Звертаючи увагу на очевидну зміну на користь нової сили, яку представляють NF-токени, вона додала: «Будь-яка еволюція виправдовує оцінку і еволюцію контрактів виконавців».
Якщо тільки їм вдасться позбутися від недоліків. Yellowheart взяв дрібку того, що забрав би лейбл за NF-токен гурт Kings of Leon, але у молодої компанії були проблеми із технологіями. У Yellowheart не було музичного програвача і способу підтримати зашифровані у NF-токени аудіофайли. Замість цього компанія поширила незахищені MP4-файли нових творів гурту, які легко можна вкрасти і поділитися ними.
А ще ж була звичайна комісія за транзакцію етеріуму, яка обходилася фанатам у $90 на додачу до $50 за сам NF-токен. І все це в період надзвичайної волатильності на загальному ринку NF-токенів. Згідно із даними сайту NonFungible.com, після піку у травні, коли NF-токенів на блокчейні Ethereum продали на $294 млн за один тиждень, їхній ринок упав на 75% вже до червня, перш ніж піднятися до $302 млн у липні.
«Я б сказав, що протягом наступних десяти років 70% усіх альбомів будуть випускати у форматі NF-токенів», – каже Фолловілл, який називає себе криптогіком у гурті. У розмові із пресою в Залі слави під час презентації NF-токенів, його цифрове зображення красувалося на задньому фоні, він промовив: «Якщо ти в одній Залі із Джимі Хендріксом і Beatles, то ти точно щось робиш правильно».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.