Сім років тому у Vimeo були голлівудські мрії. Мережевий відеоресурс, яким володіє IAC Баррі Діллер, знайшов свою нішу – стати притулком для нестандартних кінематографістів, які не хотіли заливати свої роботи у хаотичну, надміру приправлену рекламою солянку, якою є YouTube.
Та вони були маленьким бізнесом, який втрачав гроші, зі щорічним доходом менше $40 млн. Vimeo тішили себе надіями стати гравцями нового стримінгового бізнесу; вони ставили на те, що звʼязки із креативними людьми допоможуть їм створити стримінговий сервіс, який зможе конкурувати із Netflix, Amazon Prime і HBO. Вони найняли студійних директорів із Paramount і Hulu, а також підписали дистрибʼюторські угоди із Lionsgate, CBS Interactive и Spike Lee, щоб розширити контент нового сервісу.
Але в Анджалі Суд, тодішньої 31-річної директорки з маркетингу Vimeo, було передчуття, що майбутнє компанії не за голлівудськими хітами, а за послугами для Кремнієвої долини. Її план: перемістити увагу зі сфери розваг на підприємців. «Vimeo давно була софт-компанією для кінематографістів, проте ринок був надто маленьким, – каже Суд, якій нині 37. – Та був й інший, значно більший ринок – бізнес. Те, що Squarespace і GoDaddy роблять для сайтів, ми могли б робити для відео».
Вона представила цю ідею Джої Левіну, обраному Діллером гендиректору IAC. «Анджалі сказала, що це – реальний бізнес, який потрібен значно більшій аудиторії користувачів, ніж здається, – каже Левін. Він дав Суд невелику команду, щоб перевірити ідею. – Нам подобається знаходити розумних, талановитих, амбіційних людей, викидати їх посеред фігуральної глибокої річки і дивитись, чи випливуть вони».
Дуже скоро Суд вже впевнено пливла, перетворюючи Vimeo із запиленого і забутого сайту на окрасу технопортфелю IAC. Зібравши в одному місці інструменти для зйомки, редагування, зберігання і поширення відео, Vimeo повідомили про продажі на $84 млн під час четвертого кварталу 2020-го – на 54% більше, ніж за аналогічний період попереднього року. За останній квартал чистий приріст послідовників склав 300 000, що дає 1,5 млн користувачів загалом – зростання майже на 25%. Річний дохід наближається до $300 млн. IAC закрили стримінгове відділення у 2017 році, а Суд призначили гендиректоркою.
У листопаді 2020-го після оцінки їхньої вартості в $2,8 млрд Vimeo вдалося зібрати $150 млн від Thrive Capital і GIC, незалежного сингапурського інвестиційного фонду. Лише два місяці по тому після оцінки вартості в $6 млрд вони зібрали ще $300 млн від T. Rowe Price і Oberndorf Enterprises, Сан-Франциско.
Цієї весни IAC планує зробити Vimeo безподатковим спіноффом для акціонерів. Для Діллера це буде восьмий спінофф. За останні 25 років IAC виростили, реабілітували і трансформували веб-активи вартістю $100 млрд, серед яких відомі бренди Match.com, Expedia і Angie’s List. Стратегія спрацювала: долар, який IAC інвестували на початку своєї роботи у 1995-му, тепер вартий $40, а річна доходність у 16% очевидно переважає 10% доходності S&P 500. «У цифровому житті і з його можливостями Vimeo тільки набирає обертів, – каже Діллер. – У них приголомшливий потенціал».
Vimeo має бути наступним зірковим спіноффом. На сучасному дещо роздутому ринку хмарного ПЗ Bank of America пророкує, що Vimeo (яких IAC намагалися сплавити Kodak приблизно за $10 млн понад десять років тому) може досягти оцінки в $10 млрд, а це майже 50% поточної ринкової капіталізації IAC.
Для клієнтів Vimeo – це цифровий кукурудзник, чиє ПЗ дає їм змогу поширювати відео у соцмережах, на вебсайтах, цифрових маркетплейсах і стримігнових каналах, а також створювати маркетингові відео для розсилки електронною поштою. Абонплата стартує від $7 на місяць за базовий пакет послуг і може сягати понад $20 000 на місяць для великих корпоративних клієнтів на зразок Amazon і Starbucks.
Позаяк Vimeo не містить реклами, їхні відео пропускають на сайти із рекламою, такі як Facebook, LinkedIn, YouTube, Pinterest і Twitter. Відсутність реклами також важлива для поширення на сайтах онлайн-ритейлерів, як-от Amazon, Etsy і Shopify. А корпоративним клієнтам Vimeo не треба хвилюватись, що випадкова реклама, або гірше, реклама конкурентів, зʼявиться посеред їхнього брендового контенту.
Компанії на зразок Deloitte, Pottery Barn, Rite Aid і Forbes використовують Vimeo для доставки навчальних роликів і відео для ознайомлення, а також для трансляції у прямому ефірі корпоративних заходів працівникам, які тепер розпорошені світом. А тим часом понад мільйон представників менших бізнесів використовують Vimeo для поширення рекламних відео, демонстраційних відео продуктів і відео з інструкціями.
Може, Vimeo і не вдалося запустити власний стримінговий канал, але тисячі користувачів – від інді-кінематографістів до інструкторів з пілатесу – використовують їх, щоб створювати власні канали для підписників на стримінгових сервісах, як от Apple TV, Roku, Fire TV й Xbox. «Ми і 16-річна відеоплатформа, і трирічний стартап ПЗ», – каже Суд.
Vimeo приєдналися до IAC у 2006 році як частина угоди Діллера про покупку Connected Ventures, власника простенького комедійного сайту CollegeHumor. 30-мільйонна угода включала комедійну студію, її мерч-придаток – сайт BustedTees – і Vimeo, вебплеєр для скетчів від CollegeHumor. «Ми купили Vimeo майже випадково», – каже Левін.
Впродовж наступних десяти років компанія намагалася заробити на глядачах через сервіс на вимогу, подібний до iTunes, а пізніше – за рахунок студії і стримінгового каналу. Та особливого успіху це не приносило. «У Vimeo завжди була криза ідентичності, – говорить Суд. – У нас був прекрасний бренд і платформа, та нам було важко побачити, що із цим робити».
У Суд безперечно були необхідні здібності й освіта для того, щоб здійснити перевтілення Vimeo. Вона виросла у родині двох лікарів-іммігрантів у згуртованій індійській громаді у Флінті, Мічиган. Після того як її державна школа втратила акредитацію Суд подала заявки на вступ до 12 шкіл-інтернатів і її прийняли в елітну Академію Філліпса в Ендовері, Массачусетс. Далі був ступінь у Вортонській школі і кілька років укладання угод про злиття в Sagent Advisors. Пізніше Суд вчилася у Гарвардській школі бізнесу і трохи попрацювала в Amazon у закупівлі іграшок і в маркетингу на Diapers.com, перш ніж приєднатися до Vimeo.
За рік у компанії Суд почала помічати короткі рекламні кліпи і демонстраційні відео різних продуктів – і все це поряд зі звичайними для Vimeo документальними фільмами і артхаузними кінороботами. «Було все, від малих сімейних бізнесів до технологічних стартапів і відділів маркетингу великих корпорацій, – розповідає вона. – Вони всі були такі різні, що це мало бути трендом».
Вона дізналася, що нові клієнти використовували Vimeo, щоб постити маркетингові відео на Facebook, Twitter, Instagram і власних вебсайтах. «Існувала величезна група користувачів, яких ніхто не обслуговував». Її команда розробила інструменти для компаній: завантажити логотипи, вставити кнопки «Купити зараз» і додавати до відео можливість збирати електронні адреси. За рік стабільного росту IAC найняли ще 50 людей у команду Суд.
В той час як бізнес із програмним забезпеченням розвивався, студія контенту Vimeo занепадала. Було неможливо конкурувати із компаніями-товстосумами, як Amazon Prime Video і Netflix, які витрачали мільярди на фільми і передачі. Влітку 2017-го Левін сказав Суд, що Vimeo закривають студію і повністю зосереджуються на ПЗ, а вона буде гендиректоркою. «Я ніколи і подумати не могла, що вони запропонують мені цю посаду, – зізнається Суд. – Я спитала: «Це жарт такий?», а потім одразу спробувала начепити покерфейс».
В останньому кварталі 2019 року їхній дохід зріс на 27%, що вже немало, але пандемія сприяла додатковому підвищенню попиту на Vimeo. «За ніч відео перетворилися із приємного бонусу на необхідність», – відзначає Суд. Кількість користувачів зросла до небес, тому вона швидко взялася за підбір додаткових працівників у техвідділ і відділ обслуговування клієнтів. Сьогодні у Vimeo понад 700 працівників, близько половини з яких працюють у відділі R&D, а інші зайняті у відділах продажів, маркетингу і обслуговування клієнтів.
Суд тепер готується до постковідного гібриду ділового світу, в якому вона очікує побачити ще більше зростання переваги відео. Вона хоче зробити віртуальні заходи і збори більш інтерактивними, близькими і консолідованими. Vimeo також тестують штучний інтелект у перетворенні «сирих» відзнятих матеріалів на привабливий маркетинговий контент для індустрій на зразок ресторанів і нерухомості.
А ще ж наближається спінофф. Суд каже, що перетворення на спінофф спростить їм пошук талантів, поглинання, розкрутку бренду і продаж послуг великим корпораціям (і доступ до капіталу на ринку, який оцінює софт-фірми приблизно в 40 разів більше, ніж вони заробляють). А як щодо переходу від директорки з маркетингу до гендиректорки публічної компанії менше ніж за чотири роки? «Як жінка, мама і гендиректорка техкомпанії я рідкість у світі ПЗ, – каже Суд. – Я в захваті від того, що можу поділитися своїми поглядами і стилем із індустрією. Буде весело».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.