Категорія
Інновації
Дата

Near Space Labs запускає роботів-картографів у стратосферу. Чому інвестори повірили у «повітряні кулі» та дали стартапу $13 млн

Коли Рема Матевосян росла у Єревані, Вірменія, вона з бабусею та дідусем, які були астрономами-любителями, часто гуляли вночі, щоб спостерігати за зірками. Коли стала гендиректоркою стартапу Near Space Labs, що займається геопросторовими даними, створила технологію, яка наближає її до зірок

Засновники Near Space Labs Іґнасі Юк, Рема Матевосян і Альберт Кубет збираються робити мапи світу за допомогою дешевих, екологічних стратосферних повітряних куль. Фото NEAR SPACE LABS

Засновники Near Space Labs Іґнасі Юк, Рема Матевосян і Альберт Кубет збираються робити мапи світу за допомогою дешевих, екологічних стратосферних повітряних куль. Фото NEAR SPACE LABS

Космічні перегони мільярдерів сколихнули інтерес компаній до позаземних подорожей, заводів і шахт, але Near Space зосереджує увагу не настільки далеко – на стратосферу. Саме там стартап Матевосян збирає геопросторові дані за допомогою малих автономних роботів, які кріпляться до метеорологічних повітряних куль. Свій винахід компанія називає Swifty (укр. «прудкий»), він здатний охоплювати до 1000 квадратних кілометрів площі за кожен політ на висоті понад 18 000 метрів.

Цей процес, за словами Матевосян, дешевший, та ще й залишає значно менший вуглецевий слід, ніж польоти на спеціальному літаку чи запуск супутника. Але дані, зібрані за допомогою їхньої технології, можуть бути не менш цінними для страховиків, урядів, операторів безпілотних автомобілів і усунення наслідків катастроф.

«Ми дуже бунтівна компанія з візуалізації поверхні Землі, адже нині всі запускають сузірʼя супутників, – каже Матевосян. – Це чудові пристрої. Але, враховуючи швидке поширення нашого продукту і наше швидке зростання, очевидно, що є необхідність у даних, які ми надаємо».

Наразі компанія, офіси якої знаходяться у Брукліні й Барселоні, здійснила 150 успішних польотів. На сьогодні Near Space вдалося зібрати $13 млн у раунді інвестицій Серії А, який очолила фірма Crosslink Capital, а Toyota Ventures і старі інвестори Leadout Capital і Wireframe Ventures узяли в ньому участь. Загалом Near Space отримала $16,8 млн інвестицій. Компанія шукає працівників на десяток посад, щоб розширити свою клієнтську базу в США. Стартап планує зробити 500 польотів у 2022-му.

Після переїзду до Москви заради дослідження для диплому магістра з математики Матевосян познайомилася з Іґнасі Юком, генеральним технічним директором Near Space, і Альбертом Кубетом, головним інженером компанії. Там же вона почала роботу над докторською і працювала молодшою дослідницею, вивчаючи складні аерокосмічні системи, а саме засоби комунікації супутників між собою.

Через дослідження опинилася у віддалених частинах Центральної Росії в грудні – опинитися там у цей час вона нікому не радить. Саме цей проєкт переконав її в тому, що в деяких випадках геопросторові дані із супутника є неефективними, скільки би грошей не витратили на космічний пристрій. 

Засновану як Swiftera наприкінці 2016-го, Near Space Labs прийняли у нью-йоркський стартап-акселератор Urban-X, пʼятимісячну програму, якою керують MINI і Urban Us. За програмою компанії-організатори двічі на рік проводять набір міських стартапів (до 10 за набір) і вкладають у кожну обрану компанію принаймні $100 000.

Матевосян швидко переїхала до Брукліну, де спочатку спала в друзів на дивані, і створила робочий прототип до завершення програми. За кілька місяців, у червні 2018-го, компанія отримала $2 млн від Leadout, венчурної фірми колишньої директорки у Facebook Елісон Розенталь, Wireframe Ventures та інших.

Минулого року стартап зібрав ще $1,5 млн, а Матевосян потрапила до списку Forbes «30 до 30» у розділі «Виробництво».

Запуск Swifty. Фото NEAR SPACE LABS

Запуск Swifty. Фото NEAR SPACE LABS

Near Space запустила перші великі комерційні проєкти в липні 2020-го, але їх вихід уповільнила пандемія. В той час як Матевосян працює з Brooklyn Navy Yard, успішного хабу для передових стартапів технологій і програмного забезпечення, двоє інших співзасновників і більшість дослідницької техніки знаходяться в Барселоні. (Попри інтерес у Європі та особливо в Південно-Східній Азії, Матевосян каже, що основну увагу Near Space прикуто до американського ринку.)

Стартап працює за кількома бізнес-моделями: запускає Swifty на контрактній основі для конкретних проєктів замовника, а також регулярно залучає роботів із власних місць запуску, щоб мати свіжі геопросторові дані. «Ідея в тому, щоб створити сузірʼя наших Swifty, а люди потім будуть підписуватися на наші дані й використовувати їх», – пояснює Матевосян.

Сам пристрій поміщається в маленьку коробку; оператори на Землі вмикають його, прикріплюють до метеорологічної повітряної кулі, і Near Space автономно управляє ним звідти. «Всі хочуть прийти на місце запуску, що також добре для продажів, адже це вражаюча подія», – визнає Матевосян.

Філ Боєр, партнер у фірмі Crosslink, яка стала новим провідним інвестором компанії, каже, що вони раді підтримати цей стартап, адже не вперше працюють із ринком геопросторових даних. Crosslink раніше підтримала Arturo, Descartes Labs і Enview. Near Space, за його словами, вирізняє те, що вона збирає геопросторові дані зі стратосфери задешево.

Боєр додає, що потенціал поновлюваних доходів з великого ринку для таких даних означає, що фірма побачила оптимістичне фінансове майбутнє Near Space. Потенційні галузі для «завоювання» включають нерухомість, усунення наслідків катастроф і надання оновлених мап безпілотним автомобілям. Останнє пояснює, чому венчурна фірма Toyota цікавиться молодим стартапом.

Цього було достатньо для того, щоб венчурна фірма забула про перестороги й поставила на повітряні кулі в епоху ракет. «Коли кажеш слово «куля», то на тебе дивляться скоса. Ти інвестував у компанію повітряних куль? Що це взагалі означає? – розповідає Боєр. – Однак це рішення не було для нас великим ризиком чи величезним стрибком на віру».

Матевосян каже, що Near Space тримає кулаки за тих, хто займається супутниками й ракетами, адже що більше активності в цій категорії, то зазвичай краще для всіх її гравців. А як щодо несерйозного ставлення до повітряних куль? «Усі питання зникають, коли я показую наші дані», – каже Матевосян.

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий Forbes вже у продажу

Новий Forbes вже у продажу

Топ-100 приватних компаній | Кращі міста для бізнесу