Сміття – цінний актив, за який варто поборотися, вважає гендиректор Republic Services Джон Вандер Арк. Його компанія збирає та переробляє тисячі тонн сміття на день, а холдинг Білла Гейтса щорічно заробляє на цьому по $200 млн.
Майже три сотні вантажівок щодня привозять на сміттєзвалище Apex на північ від Лас-Вегаса 8000 т сміття. Машини з'їжджають з автостради, а потім піднімаються звивистою ґрунтовою дорогою до так званої підготовчої зони площею більше гектара. Там величезні бульдозери подрібнюють та ущільнюють сміття шипованими металевими катками. У деяких місцях його шар йде на глибину 150 м, але місця ще вистачить, щоб століттями закопувати відходи «Міста гріхів». Власник сміттєзвалища, сміттєвий гігант Republic Services, уклав ексклюзивний 15-річний контракт на вивіз сміття та збір вторинної сировини в Лас-Вегасі та його околицях.
«Ми вважаємо за краще називати це не контрактом, а франшизою», – розповідає Джон Вандер Арк, 47, який в обмін на ексклюзивність відраховує Лас-Вегасу 5% виручки за контрактом (вона досягає $250 млн на рік).
Republic щодня перевозить 28 т харчових відходів з лас-вегаських готелів та казино на ферму поряд зі звалищем. Там їх перетворюють на жовто-коричневу масу, якою відгодовують 3500 свиней. Решта органіки з часом перегниває та виділяє метан. Republic його збирає та вигідно продає промисловим підприємствам. А одна з гірничодобувних компаній платить Republic за подрібнену гірську породу, яку 150 вантажівок щодня вивозять із полігону, щоб звільнити місце для нових партій сміття. Щебінь змішують із цементом і мостять ним тротуари Лас-Вегасу. Ще Republic будує новий регіональний центр переробки пластику, який зароблятиме на бажанні виробників продовольства платити більше за високоякісний перероблений пластик, ніж первинний.
Republic управляє 198 звалищами, 71 центром переробки відходів та маршрутами збору сміття у 41 штаті. Після спаду в 2020-му через пандемію обсяги збору відновилися. Компанія наростила чистий прибуток на 17%, до $1,3 млрд, при виручці $11,3 млрд. Акції Republic торгуються по $131 за штуку – всього на 10% дешевше за максимальний рівень 2021-го. Індекс S&P 500 за цей час знизився на 18%.
У чому секрет Вандер Арка? Він повністю усвідомив, що в його бізнесі сміття – це дуже дорогий актив. «Сміття коштує набагато дорожче, ніж ми могли колись уявити!» – радіє він. Принаймні дорожче, ніж думала більшість людей. Сам Вандер Арк зрозумів це ще 2009-го, коли він, молодий консультант McKinsey з гарвардським дипломом, почав працювати з Republic. «Пандемія показала: ми можемо вплинути лише на ціну. Ми не контролюємо обсяг і не створюємо попиту», – каже Вандер Арк.
«Я завжди скептично ставився до консультантів McKinsey, – каже Майкл Хоффман, гендиректор інвесткомпанії Stifel Investments, яка слідкує за Republic із 2008-го. – Але Джон зрозумів те, чого не змогли зрозуміти інші. Галузь ніколи не розглядала сміття як дефіцитний дорогий актив. Ніхто не виборював нових маршрутів його збору».
Із самого початку Вандер Арк переконав тодішнього гендиректора Republic Дона Слейгера підвищити незалежним компаніям із вивезення сміття тариф на його захоронення на полігонах компанії. Раніше, якщо сміттєзбірник хотів збільшити обсяг вивезення на смітник на кілька тонн, з нього майже нічого не брали понад те, що він уже платив. Але відкривати нові полігони дорого. По суті, Republic працювала в збиток майбутньому прибутку.
Вандер Арк наполягав на тому, що Republic має різко підняти тарифи. Оператори, які не могли платити, пішли. Платоспроможні стали метою Republic для поглинань. За словами Хоффмана, тільки в 2019-му один із конкурентів – х'юстонська Waste Management (виручка у 2021 році $18 млрд) – наздогнала Republic за рівнем тарифів.
І Waste Management, номер один на американському ринку сміттєпереробки, і Republic (на другому місці) – дітища мільярдера Вейна Хьюзенгі, який помер 2018-го. Він починав простим працівником на сміттєвозі, а за роки поглинув сотні конкурентів. У 1971-му Хьюзенгі вивів Waste Management на біржу, 1984-го пішов з компанії і створив ще дві фірми того самого профілю – Blockbuster Video і AutoNation. 1999-го з AutoNation була виділена Republic.
Коли 10 років потому на сцені з'явився Вандер Арк, Republic ще так не називалася. Вона працювала під десятками назв (від Duncan Disposal до Trash Taxi), а обслуговування вантажівок і автопарку не були стандартизовані. «Не потрібно лагодити вантажівку 165 різними способами – для однієї ремонтної операції має бути один спосіб. Час безвідмовної роботи – це прибуток. Потрібно мати автопарк, який працює», – каже Вандер Арк, який відправляє механіків літаками у відрядження по всій країні, щоб ті лагодили сміттєвози.
Підхід Вандер Арка до розвитку бізнесу добре ілюструє нещодавнє поглинання компанії US Ecology за $2,2 млрд. Вона має найбільшу частку на ринку утилізації небезпечних речовин (36%) та п'ять полігонів для поховання хімічних, медичних та слаборадіоактивних ядерних відходів. Republic без вагань заплатила 70% премію до ціни акцій за компанію з нижчою операційною рентабельністю, ніж у неї самої. Причина проста: обсяги небезпечних відходів зростають швидше, ніж звичайного сміття, а відкрити нові підприємства з їхньої утилізації практично неможливо. Отже, Republic зможе підвищувати ціни та нарощувати маржу.
Незважаючи на велике придбання, Republic старанно виплачує дивіденди. Її найбільший акціонер Cascade Investments (особиста холдингова компанія засновника Microsoft Білла Гейтса) отримує за свою частку в 34% – понад $200 млн на рік. Хоффман вважає, що Republic для Гейтса – гарне вкладення. «Переробка сміття – капіталомісткий бізнес, – каже він. – Звичайно, він не росте на 20% на рік, як софтверна галузь. Але у великих гравців він дуже стабільний та стійкий до інфляції».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.