Генштаб, схоже, таки хоче контролювати переміщення військовозобовʼязаних по Україні. Як це може працювати, пояснює військовий юрист  /Фото Ілюстрація Shutterstock / Анна Наконечна
Категорія
Картина дня
Дата

Генштаб, схоже, таки хоче контролювати переміщення військовозобовʼязаних по Україні. Як це може працювати, пояснює військовий юрист 

Ілюстрація Shutterstock / Анна Наконечна

Генштаб ЗСУ згадав про Порядок обмеження права військовозобов’язаних залишати місце проживання без дозволу військкоматів від 1992 року. Схоже, що у відомстві збираються ввести обмеження: щоб поїхати в іншу область або населений пункт, доведеться отримати перепустку.

Суспільне обурення змусило Генштаб плутатися в трактуванні нового Порядку. Найближчими днями там обіцяють надати конкретику. Forbes пояснює, як може працювати норма.  

Порядок надання дозволу на виїзд уже розміщено на сайті ЗСУ. У ньому Генштаб посилається на Закон «Про військовий обов’язок і військову службу» від 1992 року. Коли почнуться перевірки та як вони будуть відбуватися, у Генштабі не пояснили. «Обмеження не почнуть діяти з завтрашнього дня», – відповіли Forbes у пресслужбі відомства.

Офіційно перша інформація про новий Порядок зʼявилася ще вчора на сайті Запорізької ОДА. 

Сьогодні упродовж кількох годин у Генштабі декілька разів змінювали думку, щодо трактування Порядку. Спочатку координатор руху адвокатів ЗСУ Євгенія Рябека розповіла в коментарі «РБК-Україна», що ставати на облік та отримувати перепустку потрібно лише у випадку зміни місця проживання або реєстрації. А пересуватися Україною можна й без дозволу. Публікація вийшла о 15:11. 

Через годину, близько 16:00, Головнокомандувач ЗСУ Валерій Залужний спростував цю інформацію. «Ті з вас, хто планує виїзд за межі своїх районів та областей, мають взяти дозвіл у ТЦК», – написав Залужний. 

Ще через годину о 17:07 у коментарі Forbes Рябека зазначила, що норма може стосуватися і короткотривалих поїздок або відряджень. Окремо про це повинні повідомити у Генштабі наприкінці тижня. 

ТЦК можуть видавати дозвіл на пересування у межах України від 30 днів до року залежно від категорії субʼєкта, говориться у повідомленні Генштабу. Порядок контролю пересування військовозобовʼязаних та процедура видачі перепусток наразі також невідомі, каже Рябека.  

Найближчим часом чекати обмежень не варто. Жодних вказівок на перешкоджання переміщенню осіб упродовж найближчих днів із боку військового командування не надавалося, зазначив Залужний. 

Близько 19:30 у Генштабі вчергове прокоментували ситуацію: обмеження не стосуватиметься переміщень у межах районів Києва та області проживання. Проте з оприлюдненого Порядку виходить, що стосується.

Депутати виступили проти такого рішення та найближчим часом планують винести на розгляд зміни до закону. «Потрібно уточнити законодавство, щоб не було підстав видавати такі порядки», – каже депутат від «Слуги народу» Роксолана Підласа. Норма погано позначиться на всіх секторах економіки та бізнес-активності. «Чим більше в держави повноважень регулювати приватне життя громадян, тим більше простору для корупції», – зазначає нардеп.

За внесення змін до закону виступив і голова фракції «Голос» Ярослав Железняк. «Рішення у такому вигляді – нонсенс і має бути змінено. Якщо ні, впевнений, що ця норма закону буде змінена Радою найближчими днями», – написав Железняк.  

Перший законопроєкт про зміни вже зареєстрований у Верховній Раді. Його авторами стали три нардепи від «Слуги народу» – Кирил Нестеренко, Максим Зуєв та Дмитро Чорний. 

В обід 6 червня ЗМІ повідомили, що Зеленський доручив скасувати прийнятий Генштабом порядок, щоб його доопрацювання зі збереженням обороноздатності країни.

Щоб зрозуміти, як може працювати нова-стара норма закону, Forbes звернувся до військового юриста, адвоката та менеджера у практиці White-Collar Crime в адвокатському обʼєднанні PwC Legal Артема Крикуна-Труша.

Що відбулося?

В Україні існує Закон про військовий обовʼязок і військову службу, прийнятий ще в 1992 році. Там міститься норма, що у воєнний час призовники, резервісти та військовозобовʼязані, які їдуть із місця проживання, мають отримати на це дозвіл військкомату. Проте протягом восьми років війни ця норма не працювала, її не виконували. 

Для виїзду на який строк необхідно взяти дозвіл у військкоматі?

У Порядку це не уточнюється. Якщо його читати буква в букву, там йдеться: на який строк ти б не виїхав із місця проживання, хоч на день, ти маєш взяти дозвіл. Прослідковується така логіка: під час війни військкомат має контролювати пересування громадян, які перебувають на обліку, і володіти інформацією, де хто знаходиться. 

На практиці виходить так: усім громадянам, які перебувають на обліку та яким потрібно буде поїхати в інше місто чи іншу область, потрібно буде піти й взяти дозвіл в своєму військкоматі. 

Для різних категорій громадян різні строки, на які видається дозвіл. Наприклад, якщо ви військовозобовʼязаний, який підлягає мобілізації, то на строк до 30 днів і виключно за наявності поважних причин (смерть або хвороба рідних, сімейні обставини тощо). Тобто якщо людині потрібно їздити по Україні постійно, то буде змушена щомісяця ходити до військкомату та доводити поважність причини поїздки.

У Генштабі коментують, що це не стосуватиметься переміщень у межах районів Києва та в межах своєї області, дозвіл потрібен буде тільки у випадку, якщо виїжджаєш за її межі. Хоча, якщо читати порядок буквально, наразі стосується.

Які санкції будуть застосовані, якщо не отримати дозвіл?

За порушення правил військового обліку передбачено адміністративний штраф до 1700 грн (стаття 210 Кодексу України про адміністративні правопорушення). Додатково поліція може доставити порушника до військкомату, але виключно для складання адміністративного протоколу.  

Якщо людина не підлягає мобілізації за станом здоровʼя, через кількість дітей тощо, вона також має отримати дозвіл на виїзд із міста?

У такому випадку процедуру спрощено. Чоловік має прийти за дозволом до військкомату, надати документи на підтвердження статусу та отримати дозвіл, який буде чинним протягом року. 

Які ризики несе ця норма?

Через те що санкція невелика (1700 грн), частина громадян буде ігнорувати вимогу. Але в Україні також працює відповідальний бізнес, представництва міжнародних компаній, які можуть вимагати від працівників отримати документ, щоб бути повністю комплаєнтними. По них наслідки і вдарять найсильніше.

Виникає ризик перевантаження військкоматів, обмежень для бізнесу та величезний ризик корупції. Військкомат – це одна з рудиментарних сфер у його нинішньому пострадянському вигляді, яка отримує колосальну владу, що стосується кожного, хто перебуває на військовому обліку. 

Скільки потрібно буде чекати на дозвіл, незрозуміло – це може бути питання не днів, а навіть тижнів. Люди будуть шукати корупційні шляхи, щоб отримати його швидше та не стояти в чергах.

Як ускладниться переміщення країною? 

Україна тільки впорядкувала рух дорогами після десятків блокпостів, які облаштували на початку війни, зараз рух країною може знову значно ускладнитися. 

На блокпостах між усіма районами та областями можуть зупиняти кожну машину, щоб перевірити дозволи на виїзд у чоловіків. Ймовірно, на платформах залізничних вокзалів також будуть перевіряти дозволи, що спровокує черги. Аналогічна ситуація з рейсовими автобусами та маршрутками.

Якщо в чоловіка є бронь, він має прийти до військкомату та отримати цей дозвіл?

Для заброньованих працівників дозвіл не потрібний, якщо вони їдуть у відрядження. Доказом законності їхніх переміщень є витяг із наказу Мінекономіки про бронювання та документи про відрядження. 

Також дозвіл не потрібний для громадян, які виїжджають на постійне місце проживання, де стануть на військовий облік. Їм треба не менше ніж за три дні до вибуття знятися з обліку, військкомат має проставити про це відмітку у військово-обліковому документі (наприклад, військовому квитку). Після цього необхідно стати на облік протягом семи днів у військкомат за новим місцем проживання.

Що запровадження дозволів змінить для темпів мобілізації?

Це не виправить ситуацію з військовим обліком, не допоможе пришвидшити мобілізацію. У мобілізації в Україні є глобальна проблема – мобілізаційні плани, які спускають кожному військкомату, а він має їх виконати. Тут виникає конфлікт між воєнкомом, якому потрібно закрити мобілізаційний план будь-якою ціною (просто набрати певну кількість людей), та командиром, якому потрібні підготовлені вмотивовані бійці. 

Найкраще, що зараз може зробити парламент, – прибрати з закону цю стару норму.

Держава навіть під час війни має встановлювати обмеження, які є необхідними та пропорційними. Кожна норма повинна мати зрозумілу мету, у законі не вказано, навіщо вона потрібна. Люди, які не зʼявилися до військкомату, так і не будуть це робити, а нових проблем для громадян та бізнесу зʼявиться багато. 

Матеріали по темі