Через західний кордон в Україну почали завозити багато дизеля та бензину, але у роздрібному продажу палива дедалі менше. Учасники ринку звинувачують держрегулювання, в уряді вважають, що причина – у маржі паливників. Чи загрожує Україні тотальний дефіцит палива?
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
З десятих чисел квітня на багатьох АЗС в Україні у відкритому продажу немає 95-го бензину, дизеля та автогазу, при цьому працює приблизно третина із 7500 українських АЗС і на багатьох діє обмеження щодо продажу не більше 20 літрів. Водночас імпортерам вдалося налагодити майже довоєнні об’єми постачання палива в Україну з Європи. Чому мережі АЗС не поспішають продавати бензин?
«За останню добу в Україну заїжджає щонайменше 10 000 тонн палива, – каже перший заступник міністра економрозвитку Денис Кудін. – Цього об’єму цілком достатньо для задоволення попиту».
Для порівняння: у квітні 2021 року через мережі АЗС продавали приблизно 13 000 тонн на добу, за даними Держстату. Точно підрахувати, на скільки зараз знизилося споживання через війну, складно. Аналітик Upeco Олександр Сіренко оцінює падіння на 30%. 10 000 тонн має вистачати.
Але на багатьох АЗС палива все одно немає у продажу. В чому проблема?
Коли опт дорожчий за роздріб
В учасників ринку інша риторика. «Автогазу на АЗС вже немає, дизеля майже немає, а бензину не буде через 7–10 днів», – каже власник мережі АЗС Prime Дмитро Льоушкін. Головна причина нестачі палива на станціях – держрегулювання роздрібних цін, через яке ціни на бензин і дизель на АЗС зараз нижчі за оптові, пояснює він.
За його словами, в опті дизель зараз коштує 41 грн за літр, бензин – 34–35 грн за літр, а ціни на заправках не мають перевищувати 37,65 грн/л для дизпалива та 33,87 грн/л для бензину. «Зараз на багатьох заправках стоять нулі, у роздріб дизель не купиш, тільки за безготівковим розрахунком, а це вже як домовитеся: по 40–43 грн за літр», – каже Льоушкін. «Ціни штовхає вгору дефіцит палива в Україні. На сході дизель в опті вже по 45 грн», – каже аналітик паливного ринку, який попросив не називати його імʼя.
Оператори не хочуть продавати бензин і дизель у роздробі собі на збиток.
Паливо в країні є, його просто не продають, погоджується Сіренко. «Частина операторів не продає паливо без націнки, до якої вони звикли», – говорить він. Forbes звернувся за коментарями до великих роздрібних мереж, таких як «ОККО» та «БРСМ-Нафта», вони відмовилися від коментарів.
Як влаштований ринок нафтопродуктів
До війни Україна імпортувала 70% нафтопродуктів, що споживаються в країні, – це до 10 млн тонн бензинів, дизеля та автогазу. Постачання йшло переважно з Росії, Білорусі та морем, зараз ці канали повністю заблоковані.
У 2021 році Україна імпортувала 6,85 млн тонн дизельного палива : 42% було поставлено з Білорусі, 30% – з Росії; імпорт бензинів в Україну становив 1,28 млн тонн: 78% поставлено з Білорусі; імпорт автогазу становив 1,6 млн тонн: 40% – із Росії, 30% – із Казахстану.
Наразі все паливо Україна змушена імпортувати через західний кордон. Раніше цей канал постачання не мав економічного сенсу через дорожчу логістику. Щоб компенсувати логістичні витрати, Верховна Рада у березні скасувала акциз на нафтопродукти та знизила ПДВ для палива з 20% до 7%.
Найскладніша ситуація – у східних та центральних регіонах, куди паливо потрібно везти бензовозами через усю країну, що ще збільшує собівартість, каже Льоушкін. Така логістика додає близько 1 грн до ціни літра палива, підрахував Сіренко.
Стоп ціна!
У березні 2022-го Кабмін змінив формулу визначення роздрібної граничної ціни бензину та дизеля, зробивши постачання з Європи більш рентабельним, що запустило імпорт.
Чому формула знову не працює? Учасники ринку кажуть, що вона не враховує зростання витрат на логістику. У Мінекономіки вважають, що причина – у бажанні паливників мати високу маржу.
«Потрібно скасувати держрегулювання або перерахувати формулу, врахувати логістику або ранжувати ціни в регіонах», – говорить Льоушкін. Один із варіантів – додати у формулу розрахунку граничних цін витрати на внутрішню логістику в $50–70 за тонну, каже Сіренко. За його розрахунками, це збільшило б максимальну ціну дизеля на АЗС у квітні до 40 грн/л, а бензину – до 36 грн/л і вирішило б проблему.
Уряд поки не збирається скасовувати або змінювати держрегулювання цін на пальне, каже заступник міністра Кудін. За його словами, ситуативний дефіцит справді міг виникнути через складну логістику та бойові дії, але системної проблеми Кабмін не вбачає.
«Ми розуміємо бажання мереж АЗС отримати додаткову маржу через ризики, – каже Кудін. – Але ідея державного регулювання полягає в тому, щоб збалансувати інтереси приватного бізнесу та суспільства».
Чи зростатиме дефіцит? Сіренко із UPECO вважає, що ситуація не критична. «Великі оператори мають паливо, можливо, вони чекають на наступну декаду, коли Мінекономіки оновить граничні ціни», – вважає він.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.