«Rozetka – літак у піке». Чому у e-commerce-гігантів все набагато гірше, ніж у традиційних ритейлерів /Фото Getty Images
Категорія
Картина дня
Дата

«Rozetka – літак у піке». Чому у e-commerce-гігантів все набагато гірше, ніж у традиційних ритейлерів

Getty Images

У пʼятницю, 1 квітня, ринок схвилював лист засновника найбільшого маркетплейсу України Rozetka Владислава Чечоткіна, який бізнесмен назвав «Найскладніший лист у моєму житті». 29 березня він написав своїм співробітникам, яким повідомляв про звільнення, що за три тижні оборот компанії впав більше ніж на два порядки. З 4 млрд гривень на місяць до 23 млн грн. Лист оприлюднили кілька ЗМІ (він також є у розпорядженні Forbes)

«Усі склади ROZETKA біля Києва були заблоковані, ми втрачали магазин за магазином по лінії фронту (на сьогодні 25 магазинів повністю знищені, розграбовані або ми не можемо встановити, що з ними), люди не купували, а масово оформлювали повернення на зроблені покупки, обробити замовлення й доставити було просто неможливо через постійні обстріли, працювали одиниці з нашої 8-тисячної команди, – пояснював Чечоткін у листі. 

До війни Rozetka була найбільшим маркетплейсом в країні. У 2020 році дохід компанії склав 18 млрд грн, прибуток — 110 млн грн. Більш свіжих даних ще немає. За даними міноритарного акціонера маркетплейсу Horizon Capital, у Rozetka був найширший асортимент товарів в країні – понад 60 млн найменувань у 7000 категоріях. 

 У 2016 році Rozetka за $16 млн купила великий складський комплекс класу «А» під Броварами, площею 49 000 квадратних метрів. Ще кілька складів меншої площі орендувала. Станом на кінець 2021 року у компанії було 244 магазинів та точок видачі. За грудень, за даними SimilarWeb, відвідуваність Rozetka склала 46 млн візитів (в кінці 2021 року сайт Rozetka входив до пʼятірки найпопулярніших ресурсів країни). Для порівняння, у конкурента, маркетплейса EpicentrK, цей показник був 10,3 млн, у інтернет-магазину косметики MakeUp – 6 млн.

«Миттєво велика, ефективна, зростаюча компанія перетворилася на літак у піке», – написав Чечоткін. За його словами, їм не залишається нічого іншого, як знову спробувати запустити бізнес. «Почати життя з обороту в сто разів менше, у Львові на складі в п’ятдесят разів менше», – пише Чечоткін.

Як справи у інших великих гравців онлайн-ринку?

«Попит і обʼєми впали в рази, в десятки разів, як порівняти з минулими періодами», – каже про український e-commerce CEO маркетплейсу «Епіцентр» Артем Шевченко. «24–25 лютого заказів майже не було, зараз вони трошки є, але прірва (з тим, що було. – Forbes) велика», – пояснює він. Кількість замовлень на їхньому маркетплейсі, за його словами, впала в рази. У MakeUp також на початку війни бізнес впав до нуля, а зараз, за словами співвласника Сергія Волобуєва, поступово відновлюється. Проте, бізнес скоротився на порядок. Водночас MakeUp, за словами Волобуєва, постраждав менше, ніж інші, оскільки компанія останні роки робила ставку на розвиток в Європі.

В електронній комерції ситуація гірша, ніж у традиційному ритейлі, констатує Шевченко. Онлайн-торгівля – це про логістику, а вона зламалася. «Товар є, але його або завести неможливо, або треба один-два тижні, щоб доставити. А це відмова від замовлення», – пояснює він. До того ж, великі гравці працюють за передплатою.

Що буде далі, залежить від того, наскільки затягнеться війна, каже співзасновник e-commerce-платформи Hubber Олексій Лужковий. «Але бізнес електронної комерції – живучій і швидко відновлюється», – вважає він. 

MakeUp, соцмережі якого завалені звинуваченнями про недоставлений товар, його власники збираються відновити вже найближчим часом. За словами Волобуєва, в тих містах, де це безпечно, вже на наступному тижні запрацює власна служба доставки. Наступний крок – повернення до довоєнних термінів отримання замовлення. Це доба чи дві. «Плани на найближче майбутнє? Працювати!» – резюмує засновник MakeUp. 

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд