Казахстанська фінтехкомпанія Kaspi шукає останню деталь для запуску свого «суперзастосунку» в Україні – маркетплейс. У фокус міг потрапити навіть лідер ринку Rozetka, купівля якої може обійтись у $600–800 млн. Але є й інші претенденти на потенційну угоду
Kaspi не відповіла на прохання Forbes прокоментувати можливий інтерес до українського e-commerce. У серпні та жовтні компанія оголосила про купівлю Portmone Group та БТА Банку. Зараз вона готується до поглинання в сегменті e-commerce.
Напередодні видання AIN.ua повідомило про інтерес Kaspi до найбільшого інтернет-магазину України Rozetka, проте співзасновник компанії Чечоткін у коментарі Forbes спростував цю інформацію. Три співрозмовники Forbes в інвестбанках та учасники ринку електронної комерції розповіли, що йдеться про іншого гравця – Kasta.
Співзасновник та СЕО Kasta Андрій Логвін, як і пресслужба компанії Dragon Capital, яка володіє маркетплейсом, не відповіли на запитання Forbes щодо контактів із казахстанськими покупцями. Після публікації цього матеріалу Логвін написав у Telegram, що компанія «не веде ніяких переговорів».
Навіщо Kaspi маркетплейс в Україні
Бізнес-екосистема Kaspi – це одночасно фінтех, платежі та маркетплейс. Виторг компанії за девʼять місяців 2021 року склав $1,52 млрд. Половина припадає на фінтех, 29% – на платежі і 21% – на маркетплейс.
Показники останнього напряму за підсумками третього кварталу 2021 року зростали швидше за інших: виручка – в 1,6 рази, чистий прибуток – більш ніж удвічі. Для порівняння, виручка платежів та фінтеху збільшилася, відповідно, на 72% та 35%, чистий прибуток – на 111% та 55%.
За девʼять місяців 2021-го загальний обсяг доставки (через Kaspi Smart Logistics Platform) зріс на 138% рік до року. У вересні 2021 року компанія запустила сервіс доставки протягом трьох годин Kaspi Express Delivery.
SuperApp Kaspi, каже СЕО e-commerce-платформи HUBBER Максим Бєляк, це приклад, коли під одним брендом працює низка бізнесів, які закривають різні потреби споживачів: від купівлі товарів до кредитування.
Побудувати аналогічну екосистему на новому ринку з нуля – дорого та довго, каже Бєляк. «Тільки запуск може обійтися в $1-2 млн, і за часом займе від 12 до 18 місяців», – вважає він.
Сегмент e-commerce в Україні при цьому продовжує активно зростати – майже втричі за останні пʼять років, від початку пандемії – на 41%, йдеться в дослідженні ринку від компаній Soul Partners, Baker Tilly Україна та Aequo. 2020 року обсяг ринку електронної комерції в Україні досяг $4 млрд – 8,8% у структурі всієї роздрібної торгівлі. Сегмент у найближчі роки може зрости ще в півтора-два раза: більшість країн-сусідів України e-commerce займає 10–15% роздрібної торгівлі, йдеться в дослідженні.
Головним трендом української електронної комерції останніх років стало перетворення нішевих онлайн-магазинів на маркетплейси. Компанії стали розвивати пряму доставку та створення додаткових послуг, у тому числі власних логістичних операторів та платіжні системи.
За останні пʼять років свої бізнес-моделі змінили кілька ключових гравців: Rozetka, Allo, Epicentr та Kasta. Усі вони трансформувалися зі спеціалізованих онлайн-магазинів на універсальні маркетплейси, зазначається в дослідженні.
2020 року 63% купівель українських онлайн-покупців відбувалося саме на маркетплейсах. Найбільші з них:
- Prom.ua, 686 млн візитів, дата запуску маркетплейсу 2008 рік;
- Rozetka – 653 млн, 2016 рік;
- Allo – 131 млн, 2016 рік;
- Bigl – 111 млн, 2016 рік;
- Epicentr – 94 млн, 2020 рік.
Інші майданчики з великим трафіком – класифайди Kidstaff (111 млн візитів) та Shafa (105,1 млн візитів), а також майданчики, що спеціалізуються на торгівлі одягом Klubok (35,1 млн), Kloomba (34,9 млн), Kasta (34,2 млн) ), La moda (14,1 млн) та Leboutique (13,3 млн).
Обсяг електронної комерції в сегменті одягу з 2016 року зростав у середньому на 26% і сягнув $291 млн у 2020-му (6,8% у структурі роздрібної торгівлі одягом).
Скільки коштують Rozetka та Kasta
Українські компанії e-commerce можуть оцінюватися з коефіцієнтом 0,6-0,8 до виторгу, каже управляючий директор інвестиційно-банківського департаменту компанії Concorde Capital Сергій Чуйкін.
Це означає, що Rozetka, яка у 2020 році збільшила виторг на 40% до 18 млрд грн, може коштувати $400–530 млн плюс премія за лідерські позиції на ринку. Це за умови, що фінансові показники компанії не занижені. Бєляк із HUBBER оцінює компанію в $600–800 млн.
Сайт Rozetka – четвертий за популярністю в Україні. Інші ритейлери-конкуренти, за даними аналітичної компанії Kantar, не входять навіть до першої десятки: інтернет магазин «Епіцентру» на 15-му місці, маркетплейс Allo – на 23-му. У поєднанні з фінтехскладником такий бізнес-проєкт може коштувати набагато дорожче, вважає співзасновник Monobank Олег Гороховський.
«Реальна цінність Rozetka у разі реалізації тієї моделі, яку Kaspi виконав у 19-мільйонному Казахстані, в українських реаліях – не менш як $10 млрд, – заявив він у Facebook. – Навіть $2 млрд за цю компанію – це дешево».
Співзасновник Rozetka Чечоткін заперечує переговори з Kaspi. Пресслужба компанії послідовно відмовляється коментувати Forbes свої плани на українському ринку.
Ймовірна мета Kaspi – маркетплейс Kasta, сказали Forbes Бєляк із HUBBER, керуючий партнер інвесткомпанії Soul Partners Ігор Верхогляд та співвласник інвесткомпанії, що спеціалізується на M&A угодах, який побажав залишитися неназваним. Чечоткін із Rozetka зазначив, що Dragon Capital, якій належить маркетплейс, справді шукає для нього покупця.
Скільки може коштувати Kasta? Компанію, яка має 277 точок видачі, володіє фулфілмент-центром на 15 000 кв. м у Броварах, фінкомпанією і має спеціалізований софт, Бєляк із HUBBER оцінює у $12–18 млн. Співставні суми Kaspi заплатила за Portmone (також належала Dragon Capital) та БТА Банк – відповідно, $14,5 млн та $9 млн.
Виторг Kasta за 2020 рік – трохи більше 60 млн грн, за даними СПАРК-Інтерфакс. Чистий прибуток – 4,1 млн грн. Згідно з коефіцієнтами, наданими Чуйкіним із Concorde Capital, оцінка компанії може бути набагато скромнішою: $1,3–1,8 млн, проте офіційні цифри можуть бути в рази нижчими від реальних оборотів Kasta, розповів Forbes на правах анонімності співрозмовник, близько знайомий зі звітністю компанії.
Інші показники маркетплейсу в 2021 році – 1,5 млн товарів, 15 000 брендів від 3000 партнерів та 8 млн покупців, розповідав на конференції у квітні засновник Kasta Андрій Логвін. Компанія обробляє близько 25 000 замовлень щодня.
З яким ресурсом приходить Kaspi на український ринок? У жовтні 2020 року Kaspi.kz провела IPO, під час якого залучила $870 млн. Зараз, за даними Лондонської фондової біржі, вона становить $27,8 млрд. Прогнозований чистий дохід компанії у 2021 році понад $1 млрд.
Що чекає на казахстанську компанію на українському ринку? «Із залученням бюджетів до маркетингу та можливим ребрендингом маркетплейсу вони зможуть зацікавити багатьох великих мерчантів», – припускає Бєляк із HUBBER. На його думку, Kaspi увійде до пʼятірки найбільших гравців українського e-commerce.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.