Ілюстрація Shutterstock / Логотипи з сайтів компаній / Анна Наконечна
Категорія
Компанії
Дата

15 найбільших ритейлерів України. Хто прибутковий і збитковий серед АТБ, Fozzy, «Епіцентру», Rozetka та інших

8 хв читання

Ілюстрація Shutterstock / Логотипи з сайтів компаній / Анна Наконечна

Forbes Україна вибрав 15 найбільших ритейлерів України серед 100 найбільших приватних компаній

  • Загальний виторг 15 ритейлерів – 427 млрд грн. Це 18,5% від сукупного виторгу 100 найбільших приватних компаній України. Найбільший виторг – у АТБ (123,9 млрд грн), Fozzy Group (80,2 млрд грн), «Епіцентр» (50,4 млрд грн).
  • Сукупний прибуток ритейлерів – 7,3 млрд грн. Із 15 компаній лише чотири були збиткові в 2020 році (Metro, Auchan, Novus, «Ельдорадо»), Fozzy Group не розкрила свого прибутку/збитку. Найбільший прибуток – у АТБ (5,8 млрд грн), «Епіцентр» (3,2 млрд грн), EVA (540 млн грн).
  • Тільки одна компанія показала падіння виторгу в 2020 році – Auchan Україна (падіння на 0,04%). Усі інші ритейлери показали зростання виторгу в середньому на 5–18%. Найбільше зростання в Rozetka (+48%), Samsung Україна (+21%), Metro (+20%), Comfy (+19%).
  • Ритейлери – одні з найбільших роботодавців серед приватних компаній. На них працює 211 000 людей.
  • Пʼять із 15 ритейлерів походять з Дніпра: АТБ, Fozzy Group, Comfy, Eva та Varus.
  • Серед власників найбільших ритейлерів України – 13 учасників рейтингу найбагатших українців від Forbes. АТБ (власники: Геннадій Буткевич, Євген Єрмаков, Віктор Карачун), «Епіцентр» (власники: Олександр і Галина Гереги) Fozzy Group (власники: Володимир Костельман, Олег Сотников, Роман Чигир), Rozetka (власники: Владислав та Ірина Чечоткіни), Comfy (власник: Станіслав Роніс), Eva та Varus (власники: Валерій Кіптик, Руслан Шостак), «Ритейл груп» (власник: Роман Лунін), «Ельдорадо» (власник: Віктор Поліщук). Їх сукупні статки — $5,1 млрд.
АТБ /Ярослав Дебелий
Прибуток 5,8 млрд грн
Виторг 123,9 млрд грн
Ритейл

У серпні 2021 року АТБ відкрив у супермаркеті під Києвом перше повноцінне кафе. В меню 42 позиції: салати, гарніри, м’ясо, риба і солодощі. Загалом ритейлер планує відкрити 25 подібних закладів.

Кафе – ще один спосіб підвищити привабливість АТБ для середнього класу. Процес стартував у 2016‑му, коли компанія запустила проєкт «чорний АТБ», доповнивши біло‑сині АТБ, що бідненько виглядали, супермаркетами з чорним облицюванням.

З початку року АТБ оновив 26 магазинів – тепер у мережі третина модернізованих торгових точок. Крім редизайну, АТБ збільшив асортимент товарів середньої цінової категорії та ввів нові сервіси – пекарні, кава‑пойнти тощо.

З початку 2021 року АТБ відкрив 61 магазин, усього в мережі 1257 супермаркетів. У фокусі – Одеська, Київська та Львівська області. За шість місяців 2021 року товарообіг АТБ зріс на 20%, до 85,3 млрд грн.

Fozzy Group /Fozzy Group
Прибуток н/д
Виторг 80,2 млрд грн
Ритейл

Один з найбільших продуктових ритейлерів країни енергійно освоює нові напрями. У 2020‑му Fozzy зайшла одразу до двох торгових ніш, запустивши мережу товарів для хобі OffTop і мінімаркети FoodPod. У першому форматі працює вже 10 точок у Києві, в другому – п’ять магазинів у столиці й передмісті. На початку вересня 2021‑го Fozzy Group відкрила три спортивні клуби Apollo Next. Фішка закладів – групові тренування за новою для України методикою Les Mills. Основний бізнес Fozzy, мережа «Сільпо», розвиває власну доставку. Причому не тільки в Києві, де добре розвинені подібні сервіси, а й у п’яти десятках менших міст. Влітку 2021 року компанія відкрила віртуальний ресторан із доставкою «Сільпо Resto». Страви в ньому готуються «з‑під ножа», а час від замовлення до доставки займає не більше 40 хвилин: у структурі дев’ять dark kitchen. Сервіс доступний лише у Києві, в планах – Одеса і Львів.

Епіцентр К /DR
Прибуток 3,2 млрд грн
Виторг 50,4 млрд грн
Ритейл

Найбільший непродуктовий ритейлер України переживає період реновації. Замість відділів тепер «магазини в магазині» з новим дизайном і готовими інтер’єрними рішеннями. В «Епіцентрі» відкрилися студії світла, сну, інтер’єрів. Ритейлер також розвиває нові напрями – аптеку і продуктовий маркет, де продаються свіжа випічка та делікатеси. Щоб іти в ногу з часом, компанія почала відкривати точки видачі і запустила власний маркетплейс. Довгострокова мета команди диджитал – маркетплейс має давати 25% обороту «Епіцентру».

Metro Cash & Carry /Getty Images
Збиток 1,7 млрд грн
Виторг 21,5 млрд грн
ритейл

У METRO Cash & Carry 26 гіпермаркетів у 18 містах. Компанія робить ставку на власні торгові марки. До 2026 року їхня частка в асортименті має зрости мінімум на 7 п. п., до 24%.

Компанія змінює формат, перетворюючись з гіпермаркету для невеликих підприємців на магазин для всіх. І цифрові технології тут дуже при нагоді. Першим диджитал‑інструментом став Viber‑бот, який замінив паперові каталоги. У 2019 році ритейлер запустив мобільний додаток. Через нього, а також за допомогою спеціального пристрою у торговому залі одного з гіпермаркетів мережі, можна отримати електронну карту для допуску в зал. Вона замінила колишню паперову.

Rozetka.ua /Олександр Чекменьов
Прибуток 110 млн грн
Виторг 18 млрд грн
ритейл

Сайт Rozetka – четвертий за популярністю в Україні. Конкуренти‑ритейлери далеко позаду. За даними аналітичної компанії Kantar, інтернет‑магазин «Епіцентру» на 15‑му місці, маркетплейс Allo – на 23‑му.

Компанія розширює свою фізичну присутність. Узимку 2021‑го Rozetka оголосила про запуск франшизи і за перші шість місяців відкрила 15 партнерських точок. Список охочих співпрацювати довгий – у листі очікування близько 1500 людей, готових сукупно вкласти в розвиток мережі $40 млн, говорив засновник компанії «Франч» Роман Кирилович, який допомагав Rozetka запустити партнерську мережу. «Місткість ринку – понад 1000 точок», – запевняє Владислав Чечоткін.

Samsung Україна /Ravi Sharma / Unsplash
Прибуток 324 млн грн
Виторг 17,7 млрд грн
рітейл

Samsung уперше детально пояснив, чим займається його R&D‑підрозділ в Україні. З моменту заснування у 2009 році компанія інвестувала в київський центр розробки $365 млн і найняла близько 600 осіб, розповів у червні 2021 року СТО Samsung R&D Institute Ukraine Андрій Фусієнко. Підрозділ фокусується на розробках у сфері комп’ютерного зору, графіки й кібербезпеки. З моменту заснування центр подав 232 патентні заявки. Компанія вклала $1 млн у програми співпраці з київськими КНУ та КПІ, харківськими ХАІ і ХНУ.

Comfy
Прибуток 81 млн грн
Виторг 16,2 млрд грн
ритейл

Найбільший продавець електроніки та побутової техніки почав торгувати дитячими товарами. У вересні 2021‑го на його сайті з’явився великий розділ Comfy Kids. Крім іграшок в асортименті товари для майбутніх мам і безпеки малюків, памперси, дитячий текстиль, меблі і транспорт – від візочків до самокатів та велосипедів. У травні 2021‑го в одному з київських торгових залів Comfy відкрився Apple Shop площею 80 кв. м. Мережа налічує 86 магазинів. За даними компанії, вони продають близько 800 товарів на годину.

Фокстрот /прес-служба Фокстрот
Прибуток 70 млн грн
Виторг 14,3 млрд грн
ритейл

Один з найбільших продавців електроніки та побутової техніки нарощує темп. «Фокстрот» доставляє інтернет‑замовлення не довше ніж за дві години, а збирає їх за 30 хвилин. У покупців також з’явилася можливість отримувати споживчі кредити за наданням електронних документів у додатку «Дія». Як і конкуренти, ритейлер розширює віртуальну вітрину – вона налічує близько 100 000 найменувань товарів. В асортименті не лише профільна продукція, а й товари для спорту, відпочинку, ремонту та саду. До мережі входить 165 магазинів загальною площею понад 153 000 кв. м. 

Auchan /Getty Images
Збиток 627 млн грн
Виторг 14,1 млрд грн
ритейл

Українська мережа Auchan налічує 28 гіпермаркетів. Три з них відкрили в першій половині 2021 року, вказується у звіті холдингу ELO, що володіє торговельною мережею. Ритейлер повернувся до фізичної експансії після трирічної паузи. «Великі формати на 10 000–15 000 кв. м будуть тепер винятком», – констатує на форумі RAU Investment директор з розвитку мережі Ігор Ковальов. Ритейлер розвиватиме формат pick‑up‑point і спробує себе у вуличному ритейлі.

EVA /прес-служба EVA
EVA
Прибуток 540 млн грн
Виторг 13,4 млрд грн
ритейл

Мережа EVA, найбільший в Україні гравець на ринку косметики, у 2020 році через карантин не виконала план із відкриття нових торгових точок, зате у шість разів наростила продажі онлайн. Компанія реорганізувала склад інтернет‑магазину в Броварах і модернізувала розподільчий центр у Львові. «Ми адаптувалися до дистанційної роботи, зберегли магазини і співробітників», – говорить виконавча директорка EVA Ольга Шевченко. Розвиток онлайн‑роздробу залишається пріоритетом компанії і на 2022 рік. Інше важливе завдання – будівництво розподільчого центру в Одесі.

Varus /Varus
Прибуток 116 млн грн
Виторг 13 млрд грн
ритейл

Наприкінці 2020 року мережа з Дніпра відкрила сотий магазин. А вже влітку 2022‑го власники планують мати 200 торгових точок. Розвиток мережі прискорює зміна споживацької поведінки – люди віддають перевагу магазинам біля дому. Щоб задовольнити попит, VARUS будує супермаркети площею 300–700 кв. м і переформатовує великі магазини. У кількох з них частину торговельних залів виділили під робочу зону для збирачів онлайн‑замовлень, аби скоротити кількість несвоєчасно зібраних пакунків (35% від усіх замовлень). Наступного року VARUS планує відкрити dark store, що дозволить знизити частку затримок до 1–2%. VARUS співпрацює із сервісом Glovo і тестує власну доставку.

Novus /УНІАН
Збиток 344 млн грн
Виторг 12,7 млрд грн
ритейл

Головний фокус продуктового ритейлера в 2021 році – інтеграція 35 магазинів BILLA, які компанія викупила наприкінці минулого року. Поглинання BILLA обійшлося NOVUS, за оцінкою операційного директора мережі Олексія Панасенка, у суму близько $100 млн. У ребрендинг кожного магазину компанія вкладає 12–15 млн грн, говорить він. У вересні 2021 року NOVUS налічує 82 супермаркети, більша їх частина – в Києві та Київській області.

Ритейл Груп /прес-центр Велика Кишеня
Прибуток 63 млн грн
Виторг 12,2 млрд грн
ритейл

Мережа RetailGroup нараховує 62 продуктових супермаркети: 10 працюють під брендом «Велика Кишеня», 35 – «Велмарт», 15 – «ВК Експрес», один – ВК Select. «Ми відходимо від бренду «Велика Кишеня» і проводимо ребрендинг частини магазинів ВК», – каже директорка з маркетингу Алена Грабовська. З часом усі «Великі Кишені» переформатують у дисконтні гіпермаркети «Велмарт». Нова модель управління передбачає делегування повноважень на рівень магазинів, щоб оперативніше реагувати на вимоги покупця. «Кожен магазин самостійно визначатиме асортимент, цінову політику, залучатиме постачальників», – пояснює Грабовська.

Ельдорадо /Ельдорадо
Збиток 344 млн грн
Виторг 11,4 млрд грн
ритейл

Мережа Віктора Поліщука залишає територію низьких цін. «Конкурувати на рівні широкої полиці й ціни немає можливості», – пояснює СЕО компанії Віра Вітинська. «Ельдорадо» змінює підхід до сервісу: місце видачі інтернет‑замовлень розмістили біля входу в магазин, касу і зону HiTechnic – у центрі, дитячу і лаунж – неподалік від столиків видачі кредитів. Це дає змогу рівномірно розподілити трафік покупців і не залишити жоден відділ «холодним». У 2020‑му мережа відкрила дев’ять магазинів та налічує понад 120 точок у 59 містах. У першій половині 2021 року, за даними компанії, їх відвідало близько 10 млн осіб. 

Таврія Плюс /facebook.com/tavriav
Прибуток 69 млн грн
Виторг 8 млрд грн
ритейл

Подія року: мережа супермаркетів «Таврія В» братів Музальових запустила новий напрям – мінімаркети біля дому «Таврія В Express». Уже працює чотири об’єкти в Одесі та Хмельницькому. Площа торгових точок – від 150 кв. м, асортимент – близько 2500 найменувань.

Цитата: «Найбільше задоволення – сміятися над труднощами, коли ти зробив запаси гречки, солі й солярки для генератора» (Борис Музальов, «Одеса‑медіа», 2019 рік).

Попередній слайд
Наступний слайд
Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд