15 найбільших ритейлерів України. Хто прибутковий і збитковий серед АТБ, Fozzy, «Епіцентру», Rozetka та інших
Категорія
Компанії
Дата

15 найбільших ритейлерів України. Хто прибутковий і збитковий серед АТБ, Fozzy, «Епіцентру», Rozetka та інших

Ілюстрація Shutterstock / Логотипи з сайтів компаній / Анна Наконечна

Forbes Україна вибрав 15 найбільших ритейлерів України серед 100 найбільших приватних компаній

  • Загальний виторг 15 ритейлерів – 427 млрд грн. Це 18,5% від сукупного виторгу 100 найбільших приватних компаній України. Найбільший виторг – у АТБ (123,9 млрд грн), Fozzy Group (80,2 млрд грн), «Епіцентр» (50,4 млрд грн).
  • Сукупний прибуток ритейлерів – 7,3 млрд грн. Із 15 компаній лише чотири були збиткові в 2020 році (Metro, Auchan, Novus, «Ельдорадо»), Fozzy Group не розкрила свого прибутку/збитку. Найбільший прибуток – у АТБ (5,8 млрд грн), «Епіцентр» (3,2 млрд грн), EVA (540 млн грн).
  • Тільки одна компанія показала падіння виторгу в 2020 році – Auchan Україна (падіння на 0,04%). Усі інші ритейлери показали зростання виторгу в середньому на 5–18%. Найбільше зростання в Rozetka (+48%), Samsung Україна (+21%), Metro (+20%), Comfy (+19%).
  • Ритейлери – одні з найбільших роботодавців серед приватних компаній. На них працює 211 000 людей.
  • Пʼять із 15 ритейлерів походять з Дніпра: АТБ, Fozzy Group, Comfy, Eva та Varus.
  • Серед власників найбільших ритейлерів України – 13 учасників рейтингу найбагатших українців від Forbes. АТБ (власники: Геннадій Буткевич, Євген Єрмаков, Віктор Карачун), «Епіцентр» (власники: Олександр і Галина Гереги) Fozzy Group (власники: Володимир Костельман, Олег Сотников, Роман Чигир), Rozetka (власники: Владислав та Ірина Чечоткіни), Comfy (власник: Станіслав Роніс), Eva та Varus (власники: Валерій Кіптик, Руслан Шостак), «Ритейл груп» (власник: Роман Лунін), «Ельдорадо» (власник: Віктор Поліщук). Їх сукупні статки — $5,1 млрд.
АТБ /Фото Ярослав Дебелий
Прибуток 5,8 млрд грн
Виторг 123,9 млрд грн
Ритейл

У серпні 2021 року АТБ відкрив у супермаркеті під Києвом перше повноцінне кафе. В меню 42 позиції: салати, гарніри, м’ясо, риба і солодощі. Загалом ритейлер планує відкрити 25 подібних закладів.

Кафе – ще один спосіб підвищити привабливість АТБ для середнього класу. Процес стартував у 2016‑му, коли компанія запустила проєкт «чорний АТБ», доповнивши біло‑сині АТБ, що бідненько виглядали, супермаркетами з чорним облицюванням.

З початку року АТБ оновив 26 магазинів – тепер у мережі третина модернізованих торгових точок. Крім редизайну, АТБ збільшив асортимент товарів середньої цінової категорії та ввів нові сервіси – пекарні, кава‑пойнти тощо.

З початку 2021 року АТБ відкрив 61 магазин, усього в мережі 1257 супермаркетів. У фокусі – Одеська, Київська та Львівська області. За шість місяців 2021 року товарообіг АТБ зріс на 20%, до 85,3 млрд грн.

Fozzy Group /Фото Fozzy Group
Прибуток н/д
Виторг 80,2 млрд грн
Ритейл

Один з найбільших продуктових ритейлерів країни енергійно освоює нові напрями. У 2020‑му Fozzy зайшла одразу до двох торгових ніш, запустивши мережу товарів для хобі OffTop і мінімаркети FoodPod. У першому форматі працює вже 10 точок у Києві, в другому – п’ять магазинів у столиці й передмісті. На початку вересня 2021‑го Fozzy Group відкрила три спортивні клуби Apollo Next. Фішка закладів – групові тренування за новою для України методикою Les Mills. Основний бізнес Fozzy, мережа «Сільпо», розвиває власну доставку. Причому не тільки в Києві, де добре розвинені подібні сервіси, а й у п’яти десятках менших міст. Влітку 2021 року компанія відкрила віртуальний ресторан із доставкою «Сільпо Resto». Страви в ньому готуються «з‑під ножа», а час від замовлення до доставки займає не більше 40 хвилин: у структурі дев’ять dark kitchen. Сервіс доступний лише у Києві, в планах – Одеса і Львів.

Епіцентр К /Фото DR
Прибуток 3,2 млрд грн
Виторг 50,4 млрд грн
Ритейл

Найбільший непродуктовий ритейлер України переживає період реновації. Замість відділів тепер «магазини в магазині» з новим дизайном і готовими інтер’єрними рішеннями. В «Епіцентрі» відкрилися студії світла, сну, інтер’єрів. Ритейлер також розвиває нові напрями – аптеку і продуктовий маркет, де продаються свіжа випічка та делікатеси. Щоб іти в ногу з часом, компанія почала відкривати точки видачі і запустила власний маркетплейс. Довгострокова мета команди диджитал – маркетплейс має давати 25% обороту «Епіцентру».

Metro Cash & Carry /Фото Getty Images
Збиток 1,7 млрд грн
Виторг 21,5 млрд грн
ритейл

У METRO Cash & Carry 26 гіпермаркетів у 18 містах. Компанія робить ставку на власні торгові марки. До 2026 року їхня частка в асортименті має зрости мінімум на 7 п. п., до 24%.

Компанія змінює формат, перетворюючись з гіпермаркету для невеликих підприємців на магазин для всіх. І цифрові технології тут дуже при нагоді. Першим диджитал‑інструментом став Viber‑бот, який замінив паперові каталоги. У 2019 році ритейлер запустив мобільний додаток. Через нього, а також за допомогою спеціального пристрою у торговому залі одного з гіпермаркетів мережі, можна отримати електронну карту для допуску в зал. Вона замінила колишню паперову.

Rozetka.ua /Фото Олександр Чекменьов
Прибуток 110 млн грн
Виторг 18 млрд грн
ритейл

Сайт Rozetka – четвертий за популярністю в Україні. Конкуренти‑ритейлери далеко позаду. За даними аналітичної компанії Kantar, інтернет‑магазин «Епіцентру» на 15‑му місці, маркетплейс Allo – на 23‑му.

Компанія розширює свою фізичну присутність. Узимку 2021‑го Rozetka оголосила про запуск франшизи і за перші шість місяців відкрила 15 партнерських точок. Список охочих співпрацювати довгий – у листі очікування близько 1500 людей, готових сукупно вкласти в розвиток мережі $40 млн, говорив засновник компанії «Франч» Роман Кирилович, який допомагав Rozetka запустити партнерську мережу. «Місткість ринку – понад 1000 точок», – запевняє Владислав Чечоткін.

Samsung Україна /Фото Ravi Sharma / Unsplash
Прибуток 324 млн грн
Виторг 17,7 млрд грн
рітейл

Samsung уперше детально пояснив, чим займається його R&D‑підрозділ в Україні. З моменту заснування у 2009 році компанія інвестувала в київський центр розробки $365 млн і найняла близько 600 осіб, розповів у червні 2021 року СТО Samsung R&D Institute Ukraine Андрій Фусієнко. Підрозділ фокусується на розробках у сфері комп’ютерного зору, графіки й кібербезпеки. З моменту заснування центр подав 232 патентні заявки. Компанія вклала $1 млн у програми співпраці з київськими КНУ та КПІ, харківськими ХАІ і ХНУ.

Comfy
Прибуток 81 млн грн
Виторг 16,2 млрд грн
ритейл

Найбільший продавець електроніки та побутової техніки почав торгувати дитячими товарами. У вересні 2021‑го на його сайті з’явився великий розділ Comfy Kids. Крім іграшок в асортименті товари для майбутніх мам і безпеки малюків, памперси, дитячий текстиль, меблі і транспорт – від візочків до самокатів та велосипедів. У травні 2021‑го в одному з київських торгових залів Comfy відкрився Apple Shop площею 80 кв. м. Мережа налічує 86 магазинів. За даними компанії, вони продають близько 800 товарів на годину.

Фокстрот /Фото прес-служба Фокстрот
Прибуток 70 млн грн
Виторг 14,3 млрд грн
ритейл

Один з найбільших продавців електроніки та побутової техніки нарощує темп. «Фокстрот» доставляє інтернет‑замовлення не довше ніж за дві години, а збирає їх за 30 хвилин. У покупців також з’явилася можливість отримувати споживчі кредити за наданням електронних документів у додатку «Дія». Як і конкуренти, ритейлер розширює віртуальну вітрину – вона налічує близько 100 000 найменувань товарів. В асортименті не лише профільна продукція, а й товари для спорту, відпочинку, ремонту та саду. До мережі входить 165 магазинів загальною площею понад 153 000 кв. м. 

Auchan /Фото Getty Images
Збиток 627 млн грн
Виторг 14,1 млрд грн
ритейл

Українська мережа Auchan налічує 28 гіпермаркетів. Три з них відкрили в першій половині 2021 року, вказується у звіті холдингу ELO, що володіє торговельною мережею. Ритейлер повернувся до фізичної експансії після трирічної паузи. «Великі формати на 10 000–15 000 кв. м будуть тепер винятком», – констатує на форумі RAU Investment директор з розвитку мережі Ігор Ковальов. Ритейлер розвиватиме формат pick‑up‑point і спробує себе у вуличному ритейлі.

EVA /Фото прес-служба EVA
EVA
Прибуток 540 млн грн
Виторг 13,4 млрд грн
ритейл

Мережа EVA, найбільший в Україні гравець на ринку косметики, у 2020 році через карантин не виконала план із відкриття нових торгових точок, зате у шість разів наростила продажі онлайн. Компанія реорганізувала склад інтернет‑магазину в Броварах і модернізувала розподільчий центр у Львові. «Ми адаптувалися до дистанційної роботи, зберегли магазини і співробітників», – говорить виконавча директорка EVA Ольга Шевченко. Розвиток онлайн‑роздробу залишається пріоритетом компанії і на 2022 рік. Інше важливе завдання – будівництво розподільчого центру в Одесі.

Varus /Фото Varus
Прибуток 116 млн грн
Виторг 13 млрд грн
ритейл

Наприкінці 2020 року мережа з Дніпра відкрила сотий магазин. А вже влітку 2022‑го власники планують мати 200 торгових точок. Розвиток мережі прискорює зміна споживацької поведінки – люди віддають перевагу магазинам біля дому. Щоб задовольнити попит, VARUS будує супермаркети площею 300–700 кв. м і переформатовує великі магазини. У кількох з них частину торговельних залів виділили під робочу зону для збирачів онлайн‑замовлень, аби скоротити кількість несвоєчасно зібраних пакунків (35% від усіх замовлень). Наступного року VARUS планує відкрити dark store, що дозволить знизити частку затримок до 1–2%. VARUS співпрацює із сервісом Glovo і тестує власну доставку.

Novus /Фото УНІАН
Збиток 344 млн грн
Виторг 12,7 млрд грн
ритейл

Головний фокус продуктового ритейлера в 2021 році – інтеграція 35 магазинів BILLA, які компанія викупила наприкінці минулого року. Поглинання BILLA обійшлося NOVUS, за оцінкою операційного директора мережі Олексія Панасенка, у суму близько $100 млн. У ребрендинг кожного магазину компанія вкладає 12–15 млн грн, говорить він. У вересні 2021 року NOVUS налічує 82 супермаркети, більша їх частина – в Києві та Київській області.

Ритейл Груп /Фото прес-центр Велика Кишеня
Прибуток 63 млн грн
Виторг 12,2 млрд грн
ритейл

Мережа RetailGroup нараховує 62 продуктових супермаркети: 10 працюють під брендом «Велика Кишеня», 35 – «Велмарт», 15 – «ВК Експрес», один – ВК Select. «Ми відходимо від бренду «Велика Кишеня» і проводимо ребрендинг частини магазинів ВК», – каже директорка з маркетингу Алена Грабовська. З часом усі «Великі Кишені» переформатують у дисконтні гіпермаркети «Велмарт». Нова модель управління передбачає делегування повноважень на рівень магазинів, щоб оперативніше реагувати на вимоги покупця. «Кожен магазин самостійно визначатиме асортимент, цінову політику, залучатиме постачальників», – пояснює Грабовська.

Ельдорадо /Фото Ельдорадо
Збиток 344 млн грн
Виторг 11,4 млрд грн
ритейл

Мережа Віктора Поліщука залишає територію низьких цін. «Конкурувати на рівні широкої полиці й ціни немає можливості», – пояснює СЕО компанії Віра Вітинська. «Ельдорадо» змінює підхід до сервісу: місце видачі інтернет‑замовлень розмістили біля входу в магазин, касу і зону HiTechnic – у центрі, дитячу і лаунж – неподалік від столиків видачі кредитів. Це дає змогу рівномірно розподілити трафік покупців і не залишити жоден відділ «холодним». У 2020‑му мережа відкрила дев’ять магазинів та налічує понад 120 точок у 59 містах. У першій половині 2021 року, за даними компанії, їх відвідало близько 10 млн осіб. 

Таврія Плюс /Фото facebook.com/tavriav
Прибуток 69 млн грн
Виторг 8 млрд грн
ритейл

Подія року: мережа супермаркетів «Таврія В» братів Музальових запустила новий напрям – мінімаркети біля дому «Таврія В Express». Уже працює чотири об’єкти в Одесі та Хмельницькому. Площа торгових точок – від 150 кв. м, асортимент – близько 2500 найменувань.

Цитата: «Найбільше задоволення – сміятися над труднощами, коли ти зробив запаси гречки, солі й солярки для генератора» (Борис Музальов, «Одеса‑медіа», 2019 рік).

Попередній слайд
Наступний слайд
Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий Forbes вже у продажу

Новий Forbes вже у продажу

30 до 30 | Квартал 95, лідер "Великого будівництва"