Попри війну, в країні мають працювати пекарні та електростанції, а міста мають забезпечуватись теплом. Це неможливо без стабільного постачання газу, за яке відповідають місцеві облгази та державний «Оператор ГТС України». Її керівник Сергій Макогон розповів Forbes, як працює українська газотранспортна система під час війни та чи є ризик, що її підірвуть
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Який зараз у вас настрій?
Бойовий. Я пишаюсь нашими співробітниками, які самовіддано працюють у найскладніших умовах. Вражений стійкістю та мужністю наших людей.
Я зараз з частиною співробітників знаходжусь в резервному диспетчерському центрі за межами Києва. Але багато наших людей зараз на сході та півдні – в найгарячіших точках. Їхня праця надихає. Дуже вдячний їм.
Чи передбачені доплати, додаткова винагорода для співробітників, які працюють в бойових умовах?
Так, обов’язково. Зрозумійте, зараз тільки перший тиждень війни і в нас не було готових спеціальних програм підтримки на випадок війни. Але компанія приділяє величезну увагу соціальним питанням і ми будемо допомагати співробітникам, будуть додаткові компенсації.
Головне – це життя людей. Маєте втрати?
Загиблих у нас немає. Ми вживаємо максимальних заходів безпеки. На всіх наших об’єктах є бомбосховища. У нас був один полонений на сході, але ми його вже повернули.
Як в умовах війни працює газотранспортна система? Які ви вжили заходи, щоб вона не зупинялася?
Газотранспортна система працює стабільно. Вона знаходиться під посиленою охороною Національної гвардії. Ми в рази збільшили кількість обходів. В усіх регіонах контактуємо зі Службою безпеки України, виявляємо мітки.
Але неможливо повністю захистити всі 33 000 км нашої ГТС від терористичних актів.
Чи є сигнали, що росіяни можуть обмежити чи зупинити транзит?
Ми не знаємо, що у них в голові, зважаючи на те, що росіяни робили останній тиждень. Зараз транзит йде в обсягах, близьких до максимально передбачених контрактом – це біля 109 млн кубометрів на добу.
Бачимо, що у росіян поки немає завдання пошкодити цю інфраструктуру. Окремого газогону на транзит немає – газ на отоплення та транзитний йдуть по тим самим трубам. Росія розуміє, що, якщо вони щось пошкодять, транзит зупиниться. Це допомагає нам продовжувати забезпечувати міста газом.
Наявність транзиту частково захищає нашу інфраструктуру від знищення. Поки що.
Росія платить за транзит щомісяця?
Так, вони платять передоплату щомісяця на наступний місяць, але не нам, а «Нафтогазу». За березень вони заплатили. За цей рік вони мають сплатити більше $1,2 млрд.
Наше першочергове завдання – не транзит, а забезпечення газом наших міст. Щоб працювали хлібозаводи, зберігалось теплопостачання для соціально-важливої інфраструктури.
Де зараз найбільш критична ситуація?
Дуже складна ситуація у зонах бойових дій: Волноваха, Лисичанськ, Ізюм. Екстремально складна ситуація в місті Харків. Фактично місто знищується ворогом з систем «Град» та іншої артилерії. Дуже постраждав Чернігів.
Також складна ситуація на півдні: Херсон, Олешки, Вознесенськ.
По Вознесенську також били з «градів» та артилерії. Ми були змушені припинити постачання газу в місто, щоб зменшити кількість пожеж. Також сьогодні вночі ворожий снаряд влучив в газогон біля Лисичанська. Колеги з облгазу добре спрацювали і відновили постачання іншим способом. Не буду розказувати як.
Вчора також було пряме влучання в газорозподільну станцію Миколаєва. Там згорів наш склад, але сама ГРС не постраждала і постачання газу не зупинялось.
В інших регіонах ситуація стабільна. Всі наші співробітники, які зараз потрібні для експлуатації ГТС, знаходяться на робочих місцях.
Співробітники відмовились від евакуації?
У нас велика кількість біженців, але в основному це родини працівників. Ми всіма силами допомагаємо людям добратись до західних регіонів, надаємо грошову допомогу.
Яка зараз кількість міст залишаються без газопостачання?
Зараз зупинені 14 газорозподільних станцій (ГРС). Це 1% від загальної кількості наших ГРС, тому це не означає, що 14 міст залишились без газу.
Без газу зараз місто Ізюм, Волноваха, частина міста Вознесенськ та частина Чернігова. Ще без газу декілька міст на лінії бойових дій у Луганській області, наприклад, місто Щастя. Але, як я розумію, окупанти це місто повністю знищили.
Якщо російські окупанти знищують газогін, то місто залишається без газу. Чи є можливість налагодити поставки?
Може бути по-різному. Наприклад, у Києва є так зване київське кільце – декілька входів та виходів і є можливість перебудувати постачання газу. Але є маленькі міста, які мають тільки одну або дві ГРС.
Коли ворог б’є по місту ми часто вимушені закривати ГРС, щоб припинити постачання газу. Це дає змогу пожежникам гасити пожежі, а бригадам облгазів ліквідовувати розриви мереж.
Що буде, якщо ракета попаде в магістральний газопровід? Чи одразу зупиниться транзит?
Це буде катастрофа національного масштабу, справжній акт геноциду проти України. Щодо продовження транспортування газу, ми зможемо перелаштувати наші потоки на інші магістральні газогони, українська ГТС – розгалужена.
Проєкт «Північний Потік – 2» зупинений назавжди?
Маю надію, що так. Найближчі 5-10 років він працювати точно не буде. І потім теж навряд чи запрацює. Європа зараз буде активно змінювати свою політику щодо енергетичної безпеки.
Через війну Росії проти України Європа має прийняти остаточне рішення щодо значного обмеження постачання газу, нафти і інших енергоресурсів з РФ. В ідеалі Європа має повністю відмовитись від енергетичної залежності від Росії.
Кошти, які Росія отримує за нафту і газ йдуть на розбудову армії, яка зараз вбиває українців.
Імпорт газу зараз стабільний?
Так, ми зараз імпортуємо 9 млн кубометрів на добу зі Словаччини, Угорщини і Польщі.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.