Категорія
Картина дня
Дата

Туреччина та Росія домовляються розблокувати порти Одеси. П’ять причин, чому морський коридор для вивозу українського зерна – це майже утопія

Туреччина та РФ без України узгодили коридор для вивозу українського зерна. План передбачає розмінування берегів Одеси. Що може завадити?

Туреччина та Росія досягли попередньої домовленості про відновлення постачання української агропродукції з Одеси, пише Bloomberg. Головна теза – Туреччина запропонувала військову допомогу для розмінування узбережжя Одеси та супровід суден із зерном. Останній відбуватиметься під егідою ООН.

6 червня міністр закордонних справ Дмитро Кулеба опублікував твіт, в якому ясно дав зрозуміти, що Україна не довіряє російським обіцянкам. «Путін каже, що не використовуватиме торгові шляхи для нападу на Одесу. Це той самий Путін, який сказав…, що не нападатиме на Україну… Ми не можемо вірити Путіну, його слова пусті», – написав він.

Але Україна має домовлятися. Розблокування портів – чи не єдина можливість швидко відновити експорт, говорить голова правліня УЗ Олександр Камишін. Володимир Зеленський під час спілкування із журналістами 6 червня сказав, що Україна веде переговори з низкою країн та з ООН щодо розблокування портів, проте головним гарантом у цьому питанні він вважає зброю від держав-партнерів.

До війни Україна експортувала понад 70% товарів морем. У 2021 році через порти експортовано 160 млн т вантажів на $47 млрд із загального експорту в $68 млрд. За даними брокерської компанії Maxigrain, в поточному 2021/22 сезоні на море припадало 92% експорту зерна і шротів, а також 97% олії. Решта товарів експортувались залізницею, автомобільним транспортом та літаками.

У березні порівняно з лютим 2022 року Україна втричі скоротила експорт продовольства – до $841,4 млн. Україна втрачає $170 млн щодня через заблоковані порти, каже прем’єр-міністр України Денис Шмигаль.

В той час як у світі точиться дискусія щодо можливого голоду в країнах Африки, на елеваторах в Україні заблоковано 25 млн т зерна, які не можуть потрапити до кінцевих споживачів. За оцінками опитаних Forbes представників аграрних компаній, розблокування одеських портів дозволить збільшити експорт більше ніж у десять разів, до 5 млн т зерна. За умови забезпечення стовідсоткової гарантії безпеки.

Наскількі можливо швидко відновити експорт через порти?

Більше пʼяти українських представників зернового та морського ринків, з якими поспілкувався Forbes, не вірять в успіх перемовин щодо швидкого відновлення експорту зерна з українських портів. Ось їхні аргументи.

По-перше, Україна за останні дні не змінила своїх переговорних вимог, говорить речник МЗС України Олег Ніколенко. Так, Україна вимагає від Росії «відведення сил у морській акваторії навколо України та надати безпекові гарантії про ненапад на порти та комерційні конвої». В публічній площині представники РФ не заявляли про готовність піти на таку поступку.

По-друге, український бізнес не довіряє запевненням Росії щодо безпеки для торгових суден, які вивозитимуть українське зерно. Найяскравіший приклад – ракетний удар 4 червня по зерновому терміналу «Ніка-Тера» в Миколаєві. Співрозмовники Forbes вбачають великі ризики продовження ракетних ударів з боку Росії по українським портам, судам і важливій для транспортування інфраструктурі. Однією з гарантій ненападу могли б стати військові кораблі країн-союзників, наприклад, США чи Великої Британії.

По-третє, за інформацією джерела Forbes в Мінагро, сторони ведуть переговори щодо розблокування не лише порту Одеси, а й сусідніх – Чорноморська та «Південного». Розмінування акваторії цих портів триватиме не меньше шести тижнів. Це означає, що за умови розблокування портів повноцінний експорт можна буде відновити не раніше серпня.

«З технічної точки зору найближчим часом вкрай проблематично організувати експорт зерна з великих українських портів», – каже партнер юрфірми AGA Partners Іван Касинюк, який спеціалізується на міжнародному торговельному праві. Тільки на реалізацію заходів щодо розмінування акваторій піде чимало часу.

По-четверте, лише одного розблокування портів та гарантій безпеки для суден замало. «Будь-який ракетний удар по тій чи іншій залізничній колії може призвести до зриву перевезення зерна в порти», – каже засновник консалтингової компанії The Charterers Олег Солодухов. Потрібен механізм, який гарантує припинення обстрілів полів, елеваторів, залізничних і морських терміналів. Потрібні гарантії безпеки для тих, хто збирає врожай, перевозить і зберігає», – додає Нероба.

По-п’яте, власники зерна можуть стикнутися з дефіцитом суден для перевезення зерна та надвисокою ціною фрахту. «Зараз ніхто не може дати чіткої ціни вартості фрахту, оскільки невідомі деталі гарантій, які надаватимуться таким судам», – каже фрахтовий брокер судоходної компанії Selena Shipping В’ячеслав Школьний. Ніхто поки не знає, яку ставку екстрапремії вимагатимуть страхові компанії від власників суден за захід до українських портів, які все ще визнаватимуться зоною війни.

«Судновласники боятимуться відправляти в українські порти свої судна в умовах воєнних дій. Жоден P&I club (клуби взаємного страхування між судновласниками. – Ред.) не надасть страхове покриття у воєнний час», – вважає Касинюк.

Проте, за словами В’ячеслава Школьного, пропозиція все ж таки буде, особливо з боку власників старших за 20–25 років суден або тих, які мають бути незабаром списані та матимуть можливість провести останні прибуткові рейси. Крім того, зацікавитися перевезеннями українського зерна можуть турецькі судновласники, оскільки конвоюванням зерна займатимуться турецькі військові, говорить Солодухов.

Матеріали по темі