Категорія
Картина дня
Дата

У 30 разів менше косметики, але стабільна комуналка. На що українці витрачають гроші під час війни. Дослідження

Час ніби зупинився 24 лютого – про такі відчуття кажуть багато українців. Проте цифри говорять про інше. Україна не зупинилася ні в лютому, ні в березні.

Як працювала економіка, за які послуги клієнти готові були платити навіть під час війни, що змінилося в їхніх пріоритетах.

Головні матеріали Forbes Ukraine у email-розсилці. Раз на тиждень на вашій пошті.

Дослідження аналітиків компанії Portmone. Компанія працює з усіма банківськими системами, клієнти – понад 3 млн українців.

У деяких категоріях падіння оплат за послуги схоже на апокаліпсис. Наприклад, оплати на користь компаній, що продають засоби для догляду та краси, впали у 30 разів. Оплата в інтернет-магазинах у березні зменшилась у шість разів порівняно із січнем і на початок травня не вийшла й на половину довоєнного рівня. Категорія «Освіта», що об’єднує садочки, школи та ВНЗ, впала в 10 разів.

Протилежна ситуація в категорії «Транспорт» – це поповнення електронних квитків, автоцивілка, сплата штрафів. На початку війни оплати в категорії зупинилися майже повністю, а нині зростають у кілька разів місяць до місяця.

Дві категорії, які поводяться стабільно, – мобільний зв’язок та комунальні платежі. Якщо із мобільним зв’язком зрозуміло – українці намагалися підтримувати контакти з рідними та друзями, то ставлення українців до оплати комунальних платежів вражає. Заклик підтримати економіку України хоча б через сплату комуналки спрацював. І вже станом на травень категорія вийшла на тогорічний рівень.

У 30 разів менше косметики, але стабільна комуналка. На що українці витрачають гроші під час війни. Дослідження /Фото 1

Не лише благодійність. 300+ підключених бізнесів щомісяця

Війна не знизила загальної кількості реєстрацій настільки сильно, як можна було очікувати. Середня кількість нових партнерів на еквайринг (приймання безготівкових платежів від покупців на сайті) навіть після повномасштабного російського вторгнення не опускалася нижче 300 на місяць.

Трохи знизився відсоток компаній, які починали приймати платежі в перший місяць після реєстрації, бо запуск нового бізнесу під час війни все ж таки ускладнений. Але на четвертий місяць війни близько 100 нових компаній щомісяця починають прийом платежів через Portmone.

Спад благодійних фондів

Із загальної кількості заявок на підключення оплат у березні переважала «Благодійність». Вже у травні кількість охочих підключити благодійні оплати зменшилася вдвічі. Здебільшого тому, що всі великі відомі компанії приєдналися в перший місяць. Пізніше почали звертатися менші фонди, підключення яких потребує більш ретельної перевірки. Разом із перевірками зменшився відсоток тих, хто підключив прийом оплат, але жодних коштів не отримав.

Багато хто із таких «сплячих фондів» вважав, що наявність платіжних інструментів автоматично забезпечує потік грошей. 

Гуртові гравці приходять на ринок

Для травня традиційно характерний занепад ділової активності: свята, пікніки, відпустки. Цього року останній місяць весни, навпаки, перевищив показники минулого та продемонстрував зростання реєстрацій, тобто компанії почали працювати активніше.

Доля інтернет-магазинів у заявках підвищується щомісяця. Поки що вона значно менша, ніж до війни. Але місяць за місяцем видно, як бізнес відновлюється. При цьому у травні неочікувано зросла частина гуртових гравців. 

Оплати в категорії «IT-послуги» (створення сайтів, програмування тощо) показали настільки стабільний результат, що цьому позаздрить будь-який бізнес. Дуже потішили й заявки на підключення виробничих підприємств, а у березні і травні – будівельних компаній.

У 30 разів менше косметики, але стабільна комуналка. На що українці витрачають гроші під час війни. Дослідження /Фото 2

Що далі?

Якщо придивитись уважно, то певні категорії бізнесу навіть набирають довоєнних обертів. Не всі вціліли і почуваються добре, але є ознаки подальшого розвитку та повернення продажів.

Вочевидь стратегія «перечекати війну» є не найкращою. Схоже, що бізнес треба або запускати за будь-яку ціну, або ж диверсифікуватися. Бо компанії, які ще не пережили стрес перших тижнів війни, ризикують віддати позиції конкурентам і не дожити до перемоги. 

Матеріали по темі
Контриб'ютори співпрацюють із Forbes на позаштатній основі. Їхні тексти відображають особисту точку зору. У вас інша думка? Пишіть нашій редакторці Тетяні Павлушенко – [email protected]

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні