У столичних продуктових мережах у перші дні війни з поличок швидко зникала питна бутильована вода. «Попит на неї дуже різко збільшився, і ми не завжди встигали наповнювати полички достатньою кількістю товару, – каже директорка мережі «Коло» Марина Сергієнко. – Але ситуація нормалізувалася». У «Сільпо» попит на воду досі високий, кажуть у пресслужбі.
⚡️ Лише 3 дні! Отримайте доступ до річної підписки Forbes Digital зі знижкою 40%. Промокод: MORNING. Оформлюйте підписку за посиланням.
Черги за водою частково забирають на себе водомати, які знаходяться поблизу супермаркетів. Частина з них, зокрема Ecosoft, наливають воду безкоштовно. У компанії 164 власні водомати. «24 лютого були великі черги, – каже CEO та співвласник компанії Андрій Мітченко. – Тепер попит середній». Але не всі водомати витримують навантаження, ті, що ламаються, компанія не завжди встигає ремонтувати.
У великих виробників питної води інша проблема – у них закінчуються заготовки, з яких випускають пляшки та бляшанки, а також плівка та кришки. В Україні три основних виробника, які їх постачають. Ці компанії знаходяться в Дніпрі та Харкові, каже СЕО виробника мінеральних вод і безалкогольних напоїв «Карпатська Джерельна» Микита Нівірастюк. Проблема – доставити сировину з Дніпра.
Його завод, який знаходиться у Львівській області, зупинився на початку війни на чотири дні, щоб працівники відвезли своїх рідних та близьких у безпечні місця. «Ми запустилися та працюємо в одну зміну замість трьох. І на залишках сировини, – каже Нівірастюк, – намагаємося зліпити продукт з того, що є». Компанія замість 500 000 пляшок води випускає всього 100 000 на день.
На повну потужність працює черкаський виробник води та дитячого харчування «Еконія». Цей завод безкоштовно забезпечує водою дитячі лікарні, пологові будинки та тероборону в Києві, Харкові, Кропивницькому та Черкасах. Але і в нього теж недостатньо сировини для упаковки – закінчуються кришки, плівки та преформа для пляшок. Нещодавно компанія втратила одного постачальника комплектуючих, який знаходився під Херсоном. «Йому розбомбили повністю завод», – каже президент «Еконії» Ірина Варагаш.
Інші компаній призупинилися, за словами підприємиці, бо зіштовхнулися з нестачею працівників або перебоями електроенергії.
Логістика
Проблеми з логістикою не лише в плані комплектуючих, а й з доставкою готового продукту. Коли почалася війна, частина транспортних компаній призупинили роботу. А потім деякі ділянки дороги стали небезпечними для проїзду. Їх обʼїзд та черги на блокпостах збільшують витрати на доставку в два рази, каже Варагаш. «Машина, яка стоїть в черзі на блокпості, повинна бути на низькому ходу, де бензину витрачається вдвічі більше», – пояснює вона. До того ж додаються витрати на працівників, яких потрібно мотивувати везти товар небезпечною трасою.
Але доставити воду складно не лише в Київ чи міста, де відбуваються бойові дії. «Ми Львівщиною, Тернопільщиною доставляємо, але не повністю, – каже Нівірастюк. – Основна проблема з водіями фур, бо половина з них в теробороні, а також з перебоями палива».
Торговельні мережі швидко підключаються до створення нових логістичних ланцюжків . Наприклад, «Ашан» самостійно забирав воду на свої склади зі львівського заводу, а АТБ – з черкаського, розповідають виробники води.
«Ми консолідуємося з ними, наприклад, АТБ дає свій транспорт, – каже Варагаш. – Вони дуже оперативно це роблять і знаходять будь-який транспорт». До війни постачальники завозили воду самостійно на склади мереж. «Зараз розмова така: везіть все, що у вас є, – каже Нівірастюк. – Це негазована вода у великому обсязі – два–шість літрів».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.