Агресивний лідер – цінний актив компанії. За умови, що він вміє керувати агресією. Ось п'ять кроків, які допоможуть керівнику тримати свій гнів у шорах.
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
«Те, що розпочато в гніві, кінчається в соромі».
Лев Толстой
У роботі будь-якого керівника виникають ситуації, які здатні вивести його з себе. У цьому, власне, і полягає його робота: «виходити з себе», розвиваючи бізнес. Агресія і гнів – це енергія лідера, яка свідчить про високу емоційну силу. Здорова агресивність допомагає освоювати ринки, перемагати конкурентів, відстоювати свої інтереси. Будь-який розвиток – це експансія. А експансія – це завжди агресія.
Але якщо лідер не вміє керувати своєю агресією, навколо нього залишається випалене поле. Він перетворюється на тирана й стає жертвою власних імпульсів.
Чи шкідливо накопичувати в собі злість?
Однозначно – так! Якщо постійно стримувати злість, це завдає шкоди організму. А саме, викликає виразку шлунка, проблеми з серцем, гіпертонію і навіть цукровий діабет.
Коли ми гніваємося, наше тіло готується до атаки. Організм розуміє, що можлива бійка і треба, щоб кров швидко згорталася. Тому збільшується кількість тромбоцитів, зростає рівень цукру й кортизолу. Якщо розрядки не відбувається, організм залишається в стані стресу.
Багато керівників вигорають саме внаслідок того, що стримують в собі багато емоцій.
Чи має керівник право виражати свій гнів щодо підлеглих?
Ось, що говорять про це самі керівники.
Володимир Дегтярьов, СЕО PR-агентства Newsfront:
«Відносно підлеглих – немає, щодо їхніх дій – так. В ідеалі гнів має виражатися у вигляді: «Коли ти робиш так, я відчуваю так». Це цілком може бути частиною формули, що коригує зворотній зв'язок «Коли ви чините так, ось що відбувається і ось які можуть бути наслідки».
Олексій Леканов, CEO Estel Ukraine:
«Однозначно ні, але не завжди можна це стримувати. В нас переважають емоції, і вони першими вилітають. Раціо включається пізніше. Потрібно себе дисциплінувати. Видихни і подумай, як правильно донести свої думки».
Данило Тонкопій, CEO & Founder в Delfast Bikes:
«Керівник має думати не про свій список бажань, а про те, що допомагає справі. Гнів, негативні емоції не допомагають справі в 99,9% випадків. Лайка не працює, після неї люди починають переживати й звільнятися.
Втім, я вісім років пропрацював у будівельній компанії, з них чотири роки в Сибіру. На будівництві потрібно чітко й максимально дохідливо пояснювати завдання. Тому там лайлива мова використовується не для прояву гніву й негативних емоцій, а для постановки і конкретизації завдань».
Тарас Кириченко, член наглядової ради Ощадбанку:
«Людське право – має. Але чи є в цьому сенс? Іноді до підлеглого «не доходить», і тоді гнів може відігравати конструктивну роль. Але в цьому випадку керівник вдвічі більше повинен вміти володіти собою, щоб не перегнути палицю. В інших випадках, я вважаю, в цьому немає сенсу. Є інші, більш ефективні інструменти донести підлеглому свою точку зору».
Андрій Здесенко, Founder & CEO в Biosphere Corporation:
Прояв емоцій, у тому числі гніву, – важливий сигнал і посилення інформаційної частини. Але робити це потрібно не публічно, краще один на один, однозначно без образи особистості та без персонального тролінгу. Перехід на особистості руйнує.
Гнів не найкращий помічник в управлінні персоналом. Необхідно розвивати компетенції емоційного інтелекту, які допоможуть керувати цією вибухонебезпечною емоцією.
П'ять кроків управління гнівом
Крок №1. Проговоріть про себе, що ви розсердилися. «Я зараз злюся!» Усвідомивши емоцію, ви берете її під контроль. Неусвідомлена емоція починає керувати вами. Озвучена (усвідомлена) емоція знижує свій потенціал. Вона стає менш зарядженою, відповідно, менш токсичною для нас і оточуючих.
У ситуації гніву проговорюйте свої емоції. Наприклад:
«Я зараз незадоволений тим, що...»,
«Я дратуюся, коли ти...»,
«Мене обурює, коли я бачу...»,
«Я злюся, тому що...».
Крок №2. Візьміть паузу! Зробіть кілька глибоких вдихів і видихів. Видихаючи, уявіть, що ви видихаєте напругу і злість. Вдихаючи, уявляйте, що ви вдихаєте спокій і подяку.
Крок №3. Поставте себе на місце людини, яка викликала у вас гнів. Можливо, в чомусь вона має рацію. Постарайтеся побачити її правоту.
Крок №4. Подумайте над найкращим рішенням у цій ситуації. Задайте собі запитання: «Який результат я хочу отримати»? Знайти рішення і конструктивно вирішити питання чи:
- випустити пар;
- покарати/перевиховати співробітника;
- підвищити самооцінку за рахунок приниження іншого;
- відстояти свої кордони, інтереси чи переконання;
- мобілізувати себе чи його на вирішення завдання;
- справити враження на оточуючих;
- зберегти гарний настрій і далі займатися своїми завданнями.
Крок №5. Які дії, приведуть вас до бажаного результату? Сфокусуйте свою увагу на вирішенні ситуації. Здоровий глузд підкаже, які слова і дії варто використовувати, а які ні.
Енергією гніву потрібно навчитися керувати. Для аналізу причин своїх реакцій дуже допомагає ведення «Щоденника емоційного інтелекту». Підвищуючи усвідомленість і виробляючи нові звички, можна стати керівником, якого не бояться, а поважають. Тому що він приручив свого дракона.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.