Категорія
Лідерство
Дата

Veterano Pizza, «Горіховий Дім», «Україна без сміття» – бізнес, який приховує свою соціальність, бо в Україні це непопулярно. Як це змінити

Роман Набожняк, засновник Veterano Brownie. Фото Микита Завілінський

Роман Набожняк, засновник Veterano Brownie. Фото Микита Завілінський

Згідно зі звітом The Social Business Initiative of the European Commission, кожне четверте нове підприємство, яке створюється в ЄС, є соціальним, а у таких країнах як Фінляндія, Франція, Бельгія – кожне третє. В Україні назва «соціальний бізнес» непопулярна. Більш того – відомі соціальні підприємства не використовують цю назву у своєму позиціонуванні. Чому?

Сутність соціального підприємництва

Соціальне підприємництво – це бізнесова діяльність, головною метою якої є вирішення соціальних або екологічних проблем, заразом отримання прибутку не виключається.

Соціальних підприємців іноді називають романтиками, але аналітичні дані вказують на конкретний ефект. Накриклад, згідно зі звітом ООН Youth social entrepreneurship and the 2030 agenda, станом на 2020 рік: 

  • серед 58 проаналізованих країн 3,2% працездатного населення задіяні у соціальному підприємництві;
  • у Перу 10,1% працездатного населення задіяні у соціальному підприємництві;
  • в Австралії соціальні підприємства генерують 2–3% ВВП та робочі місця для 200 000 людей.

В Україні також існують приклади соціального підприємництва, але статистика відсутня. Адже критерії віднесення діяльності до такої категорії потребують узагальнення:

  1. Підприємство скеровує вагому частину прибутку (або доходу) до досягнення соціальної мети.
  2. Підприємство працевлаштовує представників вразливих категорій населення у вагомому відсотку від загальної кількості персоналу.
  3. Підприємство продає продукт, який створює певну соціальну інновацію та/або безпосередньо вирішує певну соціальну чи екологічну проблему. 

В Україні оперують різними показниками щодо кожного з критеріїв; обговорення так і не дійшло консенсусу.

Прихована соціальність 

Одне з найбільш відомих та успішних соціальних підприємств в Україні «Горіховий Дім» у 2017 році вирішило не використовувати назву «соціальна пекарня», хоча вагому частину свого прибутку підприємство скеровує на підтримку соціальних проєктів Фонду «Горіховий дім», зокрема на утримання Центру інтегральної опіки для жінок, які опинилися у кризових ситуаціях.

Відомі ветеранські бізнеси Veterano Pizza, Veterano Coffee, Veterano Brownie не використовують слово «соціальний» для свого маркетингу, хоча працевлаштовують представників вразливих категорій населення (учасників бойових дій), а також спрямовують частину прибутку на соціальні проєкти. 

У 2020 році ROZETKA та Visa проводили проєкт «Бізнес-трамплін», в якому пропонували малому бізнесу заявити про себе. В топ-30 цього конкурсу потрапили такі відомі соціальні підприємства як Музей у темряві «Третя після опівночі», Соціальна Майстерня WoodLuck, Good Bread from Good People, Zelenew – лабораторія ресайклінгу, «Україна без сміття» та інші. В описі для конкурсу жодне з цих підприємств не вказало, що вони є соціальним бізнесом, хоча фактично вони є одними з найбільш успішних соціальних підприємств країни. 

Словосполуки на кшталт «соціальний хліб», «соціальна послуга» та «соціально незахищений» грають не на користь розповсюдженню терміну «соціальне підприємництво» в Україні.  

В українському суспільному дискурсі «соціальний» не може означати «якісний», що, безперечно, шкодить просуванню продуктів таких підприємств. Тому простіше відмовитись від назви, яка у багатьох країнах вже стала індикатором найбільш прогресивного та «людяного» бізнесу.

Як змінити

Щоб зрушити з місця стереотипне розуміння слова «соціальний», потрібен рух – як з боку суспільства, так і з боку соціального бізнесу. 

Суспільний дискурс зміниться тоді, коли соціальні підприємці усвідомлять бізнесові переваги «соціальності» і почнуть використовувати її для підсилення, як це відбувається у багатьох країнах. Це можна запровадити за умови продажів не менш якісних товарів та послуг, ніж продає звичайний бізнес. 

Слово «соціальний» вже сьогодні в Україні може допомогти залучити додаткові ресурси для старту власної справи через програми підтримки західних та українських донорів. Воно може бути використане для просування власного продукту серед аудиторії, яка знає сутність теми. 

Таке позиціонування може навіть допомогти соціальному бізнесу продавати дорожче товар подібної якості від «несоціального» підприємства (яскравий приклад – взуття Toms). Клієнт буде готовий заплатити більше, якщо підприємство зможе пояснити, на яку корисну справу піде надлишок грошей, та прозвітує за результатами.

Матеріали по темі
Контриб'ютори співпрацюють із Forbes на позаштатній основі. Їхні тексти відображають особисту точку зору. У вас інша думка? Пишіть нашій редакторці Тетяні Павлушенко – [email protected]

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні