Категорія
Свій бізнес
Дата

Бізнесу не обов'язково обирати: приносити користь чи заробляти гроші. Майбутнє за соціальним підприємництвом

Ілюстрація Getty Images

Ілюстрація Getty Images

Сценарій розвитку людства, де бізнес фокусується на прибутку, ігноруючи екологію та людяність, буде катастрофічним. Тому соціальність бізнесу буде конкурентною перевагою в новій економіці

Тема соціального підприємництва генерує тисячі наукових досліджень щороку, її викладають у провідних бізнес-школах світу, Forbes USA присвячує їй окремий розділ. Але головне – з’являються тисячі підприємств, які працюють інакше. Вони виникають з бажання змінити світ, створити соціальну або екологічну цінність, згенерувати позитивний вплив. Але не відмовляються при цьому заробляти гроші.

По своїй суті соціальне підприємництво балансує між комерційною та неприбутковою діяльністю. Тобто, щоб бути соціальним підприємством, потрібна бізнес-модель, а також певна вимірювана соціальна (або екологічна) цінність. Ця тема є ідеальною для тих, кому складно визначитися, за кого грати: за добрі справи чи за гроші. На щастя, такий вибір не є обов’язковим, оскільки армія соціальних підприємців показує, що цей гібридний підхід працює. Також це працює і в Україні, оскільки є такі, як Urban Space 100 (та 500), «Горіховий Дім», «Манівці», «Ясна Річ», «ІнваФішки», Good Bread from Good People, Woodluck, «Третя після опівночі» та багато інших. Ці підприємства існують, щоб вирішувати спільні для багатьох проблеми, але роблять вони це бізнесовими методами, заробляючи гроші. 

Чому ж весь бізнес має ставати таким, як вони? 

Причина 1: Ми знищуємо планету

Глобальне потепління критично впливає на врожайність – у деяких країнах до 2080 року прогнозується зменшення врожайності до 40%, згідно з Global warming and agriculture від International Monetary Fund. Це загрожує збільшенням кількості екологічних біженців через затоплення – найгірші катастрофи можуть трапитись у Бангладеші, Тувалу та на Мальдівах, згідно Climate change and the risk of statelessness від UNHCR. Перелік загроз зростає в прогресії щороку.

Ми знищуємо планету не тільки через прагнення науково-технічного прогресу, але й через жадібність. Стандартний бізнесовий підхід до максимізації прибутку будь-якою ціною має стати неминучим, інакше люди будуть приречені. Ця нова філософія вже знайшла своє відображення на глобальному рівні, наприклад, у Цілях сталого розвитку ООН, але вона все ще залишається великою метою, до якої потрібно йти швидше. 

Соціальне підприємництво керується відомим підходом Triple Bottom Line, тобто Profit-People-Planet (прибуток, люди, планета). Крім екологічних проблем, такий підхід дає можливість працювати з проблемами бідності, нерівності, відсутності доступу до освіти та медицини тощо.

Причина 2: Про це говорять ті, кого варто слухати

Майкл Портер у 2013 році у виступі на TED говорить про всеосяжність соціальних та економічних проблем, наголошуючи, що він «не є людиною соціальних проблем, а тим, хто допомагає підприємцям заробляти гроші». 

Справжні системні рішення цих проблем, на думку Портера, може створити саме бізнес, використовуючи концепцію Shared Value. Ця концепція передбачає взаємодію соціальної та фінансової цінності для підприємців. Сам же підхід полягає у використанні бізнес-моделей для вирішення соціальних проблем. Іншими словами, він говорить про соціальне підприємництво.

Адріан Сливоцький у своїй останній книзі «Давид перемагає» звертає увагу на етичність бізнесу. Він ставить у приклад Мохаммада Юнуса (засновника Grameen Bank), Воррена Баффетта та Чарлі Мангера, а також митрополита Андрея Шептицького, які керувалися принципами етики та економічної справедливості для досягнення успіху. Сливоцький використовує також термін «соціальне підприємництво», коли говорить про майбутнє бізнесу. Такі організації використовують описаний ним принцип асиметричності, щоб досягати успіху та заробляти гроші. 

Крім економістів увагу до соціального підприємництва намагаються привернути й інші відомі особистості. Багато з них навіть стали інвесторами соціальних стартапів. Наприклад, Фаррелл Вільямс та Bionic Yarn, Г’ю Джекман та Laughing Man Coffee, Метт Деймон та water.org, Едвард Нортон та Crowdrise та інші.

Причина 3: Громада бере відповідальність

Місцеві громади у всьому світі відіграють усе більшу роль у вирішенні соціальних проблем. Україна теж іде шляхом децентралізації, і це реально працює. У разі бажання певної цільової групи взяти відповідальність та волі центру її віддати виникають нові ініціативи, що здатні змінювати світ. Яскравий приклад такої діяльності – це Grameen Bank, за створення якого його засновник Мохаммад Юнус отримав Нобелівську премію миру. Цей банк також є соціальним підприємством, яке допомагає місцевим громадам у Бангладеші отримувати фінансування на бізнес. 

Соціальне підприємництво – один із найкращих інструментів для вирішення проблем громад або цільових груп, тому що це дає змогу обʼєднуватися та генерувати постійний дохід. Так, відомий в Україні ветеранський бізнес Veterano Group сприяє реабілітації військовослужбовців, при цьому продаючи піцу, десерти або каву. Додатково ці підприємства передають частину прибутку на діяльність некомерційних організацій. Згаданий раніше Urban Space – це ресторан, частина прибутків якого спрямована на реалізацію соціальних проєктів розвитку міста. І в першому, і в другому випадку важлива соціальна місія стає не лише причиною робити бізнес, але й конкурентною перевагою для клієнтів, які хочуть долучитися до вирішення проблем.

Причина 4: Мультидисциплінарність перемагає

Серед важливих професій майбутнього трапляються такі, як аудитор екосистем, цифровий мемуарист, біоетик, IT-генетик, дизайнер ігрофікації та інші. Бізнесу для переходу на новий етап також потрібно використовувати мультидисциплінарність, а соціальне підприємництво використовує її апріорі.

Аналіз соціального підприємництва та прикладів такого бізнесу додає теми вимірювання соціального впливу, етики, психології, освіти та інші, які поки що не вважаються бізнесовими. 

Залишиться тільки соціальне підприємництво

На тематичних конференціях часто лунає смілива думка, що колись несоціального бізнесу не залишиться. По-перше, тренд у бік збільшення кількості такого бізнесу є доволі сильним, а, по-друге, інший сценарій розвитку людства буде катастрофічним. Якщо з другою причиною можна сперечатися, то тренди підтверджуються об’єктивними даними. Згідно зі звітом The Social Business Initiative of the European Commission одне з чотирьох нових підприємств у ЄС сьогодні є соціальним бізнесом (а у Фінляндії, Франції та Бельгії одне з трьох). Такі цифри наводять на думку: якщо класичний бізнес і залишиться, то йому точно слід буде зважати на соціальний.

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий Forbes вже у продажу

Новий Forbes вже у продажу

Топ-100 приватних компаній | Кращі міста для бізнесу