Вісім принципів Ілона Маска, на які варто звернути увагу /Фото Getty Images
Категорія
Лідерство
Дата

Вісім принципів Ілона Маска, на які варто звернути увагу

Getty Images

Перш ніж стати найдорожчою у світі автомобілебудівною компанією, Tesla виглядала пігмеєм у країні велетнів. Без засад асиметричної конкуренції вона би не вижила. Навіть сьогодні остаточний успіх Tesla далеко непевний.

Те, чого компанії вдалося досягнути, справді гідне подиву. І, що важливіше, гідне вивчення, творчого наслідування та поліпшення. Так би думав найкращий студент Стіва Джобса – Ілон Маск. Він вивчив модель Джобса й перевершив її. Однак те, що він зробив із моделлю Джобса, ми можемо, зі свого боку, зробити і з моделлю Маска. Як завжди, вибір за нами.

Масштаб проблем. Маск озвучив місію Tesla майже 20 років тому: екомобільність та автономна машина. Тоді це звучало як мрія чи божевілля. Сьогодні компанія Tesla вже на половині дороги.

Невдача. Невдачі Tesla не такі видимі, як у SpaceX, однак вони теж великі та їх не бракує. Неуспіх дизайну Model X, повторні катастрофи у виробництві моделей S, X та 3. Маск охрестив це явище «пеклом виробництва». Але кожна криза виявляє приховані проблеми і примушує шукати термінові розв’язки. У цей неспокійний спосіб Tesla різко поліпшує продуктивність процесів на майбутнє. Спосіб, може, надмірно драматичний, але ефективний.

Найбільш очевидні невдачі – періодичні падіння цін на акції Tesla, часто на 30%. Вони загрожують стабільності та утруднюють доступ до свіжого капіталу. Однак Маска і Tesla ці кризи не знищують, а надихають до чергового прориву.

2х‑швидкість. Важко заперечити – Ілон Маск любить швидкість. Порівняйте такт роботи з рештою в галузі. За 15 років вони розробили серію проривних продуктів: Roadster, Model S, Model X, батарея Powerwall, Model 3, Model Y, Cybertruck, новий Roadster, Tesla Semi truck.

Tesla також розвинула мережу виробничих осередків: перша фабрика у Фрімонті, Гігафабрика 1 у Неваді, Гігафабрика 2 у Баффало, фабрика зі складання автомобілей у Тілбургу (Нідерланди), Гігафабрика 3 у Шанхаї, Гігафабрика 4 у Берліні.

А що за кулісами? Низка технологічних стрибків: програмування, батареї, алгоритми, нові матеріали… Це все уможливлює швидке поліпшення продукту і процесів.

10х‑ощадність. Структурно електроавто обтяжені великим недоліком – набагато вищою вартістю, ніж у стандартних машин. Tesla організовує систематичний багатовимірний наступ: 1) фабрика у Фрімонті куплена не за сотні мільйонів, а за $42 млн; 2) значно менше запчастин (10 000 проти 30 000 у стандартній машині), вартість складання та ремонту різко падає; 3) прямий продаж без дилерів; 4) нуль видатків на рекламу.

Але найсуттєвіший важіль – ціна батарей. Частково через зусилля Гігафабрики в Неваді з 2010 року ціна батарей впала удесятеро – до $158/кВт. Маск розуміє, що цього недостатньо. Працюючи з новим спільником, виробником батарей CATL, Tesla оголосила, що нова модель батареї (без кобальту) знизить вартість до $80/кВт для нової фабрики в Китаї. Боротьба з ціною не сповільнюється ні на хвилину.

Доступ. Мережа спільників Tesla динамічно розвивається і змінюється. Від початку головними спільниками були Toyota, Daimler AG та Panasonic. З них залишився тільки останній.

Ілон Маск розповідає про батареї. /Фото Getty Images

Ілон Маск розповідає про батареї. Фото Getty Images

Зате є приплив нових: LG Chem та CATL (батареї), Glencore (кобальт) і лабораторія Джеффа Дана при університеті Dalhousie у Галіфаксі, Канада. Остання – найменш відома, але найцікавіша і, можливо, найпотужніша. Команда з 25 науковців. Перший плід – оголошення виробництва нової батареї (у співпраці з CTL) на мільйон миль, без кобальту, за $80/кВт. Це фундаментальний прорив. Мабуть, не останній. Класична асиметричність – мікрокоманда дає мегарезультати.

Алгоритми. Вони всюди: у виробничих рóботах, у виробничих процесах, у контрольних системах машин, у розвитку автономних здатностей машин. Так само, як у SpaceX, вони просякають кожний аспект товару та виробництва до тої міри, що Tesla називають не автовиробником, а high‑tech програмістом.

І це правильно. Прекрасна форма й естетика iPhone приваблюють, та найбільшу вартість дає програмування. Прекрасна форма й естетика Tesla приваблюють, але найбільшу вартість надають алгоритми. Це великий виклик для традиційних виробників. Спосіб мислення, навички, вправність, ритм праці та темпи поліпшень зовсім інші.

Топ 1%. Дивлячись із боку на різко прискорену еволюцію Tesla, чесно кажучи, її важко зрозуміти. Я підозрюю, що чародійне джерело мислення, енергії та нескінченної серії проривів – це ті кілька тисяч талантів, що долучилися до цієї місії «нездійсненної». Сама «неможливість» розв’язання проблем їх приваблює, як і непоборність Маска, і те, що він унікально вміє оцінювати їхню роботу.

Маск озвучив місію Tesla майже 20 років тому: екомобільність та автономна машина. Тоді це звучало як мрія чи божевілля

Цей глибокий запас таланту не тільки масштабний, а і вкрай різнорідний: програмісти, вчені з даних, спеціалісти з нових матеріалів, батарей та робототехніки. Вони себе взаємно стимулюють, є творча внутрішня конкуренція – хто найкраще розв’яже неможливе завдання.

Компанія Universum провела опитування: які працедавці є найбільш привабливими для молодих інженерів? Незважаючи на свій юний вік, Tesla спромоглася здобути друге місце. А хто на першому? SpaceX. Можемо бути певні, що інженери Tesla працюють над тим, щоби цей рейтинг змінити!

Розповідь. Зізнаймося, Ілон Маск любить драму, він любить напруження, конфлікт, кризу. Він є неперевершеним майстром театру. Ви про нього читатимете в новинах щомісяця, часом щотижня. Але не забуваймо: театр без твердої основи в дійсності – це солом’яна пожежа, що неминуче вигорить.

Кислотний іспит для Tesla – це $25 млрд обороту, без копійки на рекламу. А це стало можливим завдяки одній крихітній інформації. З 2016‑го по 2019 рік бренд Tesla, за опитуванням та аналітикою Consumer Reports, стоїть на першому місці серед автовиробників світу. Вам не потрібно себе рекламувати, якщо це за вас роблять ваші покупці‑вболівальники.

Успіх Tesla – абсолютно незабезпечений. З часу заснування компанії (2003) кожен рік – кризовий. Проблеми виробництва, граничний фінансовий натиск, наступ нових конкурентів, труднощі зі спільниками – ні, вони не припиняться. Мабуть, стануть ще гострішими.

Слідкуймо за пригодами Ілона і як він буде поборювати ці неминучі кризи та катастрофи. Слідкуймо і вчімося в нього. 

Опубліковано в четвертому номері журналу Forbes (жовтень 2020)

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий Forbes вже у продажу

Новий Forbes вже у продажу

Рейтинг зарплат | 15 найкомфортніших банків