Категорія
Лідерство
Дата

Таємний компонент Джека Ма

Джек Ма, засновник Alibaba. /Фото World Economic Forum

Джек Ма, засновник Alibaba. Фото World Economic Forum

У світі є багато прекрасних шкіл. Засновник Alibaba Джек Ма вчився в найкращих: у «Коледжі неуспіхів», а вищі студії здобув в «Університеті невдач».

Чотири роки поспіль він намагався вступити до Університету Ханчжоу, заки його прийняли. А як він шукав роботу! Його неуспіхи у цій царині легендарні. Джек Ма 30 разів подавався на різні роботи. Всі відмовили. Протягом 10 років він щорічно намагався вступити до Гарвардської бізнес-школи. Не прийняли (це, мабуть, найкоштовніше рішення для цієї бізнес-школи). Його резюме невдач, можливо, найбільш вражаюче з усіх.

Існує думка, що найважливіший день у житті Джека – 4 квітня 1999 року. Того дня він і його 17 друзів зустрілися у нього вдома, щоб започаткувати Alibaba. Це не зовсім так. Alibaba була четвертою чи п’ятою спробою Джека Ма запустити компанію. До того він започаткував перекладацьке агентство, компанію з розробки сайтів, очолював державну фірму з електронної комерції.

Про нього написано тисячі статей. І якось повз увагу завжди проходить найважливіше: Джек Ма при створенні Alibaba керувався однією нагальною, недвозначною місією. Найкраще він висловив її сам: «Ми тут для того, щоб допомогти маленьким підприємствам продавати, зростати, творити нові робочі місця».

Іншими словами: наше завдання – допомогти розвивати нашу економіку знизу вверх. У час, коли всі погляди звернено на найбільші, наймогутніші компанії, Ма зосередився на протилежному кінці спектруму. Він, як завжди, думав проти течії. Ця чітка місія розвитку знизу вверх надала організації неймовірну кількість енергії та стала двигуном усього, що утворилось в Alibaba, – від побудови першої платформи до виникнення послуг «у хмарі».

У 1999-му Ма започаткував платформу B2B – Alibaba.com. Вона уможливила як імпортні й експортні операції, так і внутрішню торгівлю в Китаї. У 2003-му він заснував Taobao Marketplace, щоб допомогти малим продавцям відкривати онлайн-крамниці для китайських споживачів.

2008-го – розвинув Taobao Mall (нині Tmall). Ця онлайн-платформа роздрібної торгівлі допомагає малим китайським бізнесам торгувати різними товарами, переважно товарами великих брендів, серед яких P&G, Adidas, Gap, Nokia, Philips, Samsung і багато інших.

У 2010-му Ма розвинув AliExpress – вебсайт міжнародної роздрібної торгівлі, що допомагає малим китайським фірмам пропонувати товар онлайн по всьому світі.

Для малого китайського бізнесу всі ці ініціативи примножили можливості для продажу та розвитку. Однак перед цими малими гравцями стояли численні виклики та бар’єри щодо інфраструктури країни.

Джек організував серію наступів на ці бар’єри, розвиваючи низькокоштовні послуги та навіть цілі бізнеси. У 2004-му компанія впровадила послугу AliWangWang – для полегшення зв’язку між продавцями і покупцями. Того ж року впровадили Alipay, щоб гарантувати безпеку оплати за товар. У 2010-му запустили eTao – пошуковий движок для закупів. Ще через три роки Alibaba у співпраці з іншими компаніями створила Cainiao – послугу для доставки продуктів.

Бачачи зростання малих підприємств, Джек так само чітко бачив, що їхні технічні потреби швидко зростають. Він уможливлював продаж, настав час уможливити IT. Послуга «Хмара» стартувала 2009 року. Попит просто вибухав. До 2016-го «Alibaba Хмара» (Alibaba Cloud) здобула мільйон покупців і мільярд доларів обігу.

Це неабиякий виклик і велика приємність – дешифрувати Джекове мислення, дивлячись тільки на його вчинки. Можна побачити цілий ланцюг подій, який він запустив у рух, і кожна з цих подій є логічною, необхідною похідною основної місії – допомогти малим бізнесам продавати і зростати. Це ніби красива комбінація у шаховій партії. Ці ходи вказують на те, що потужна місія не лише дає енергію, а й скеровує на стежку належних кроків, які слід зробити на користь клієнта.

Alibaba завжди порівнюють з Amazon. Це помилка. Коли ближче придивитись, це радикально відмінні творіння-системи, споруджені вкрай різними концепціями, ринковими обставинами й іншою місією. Джек не грав в імітацію. Він вводив інновації, постійно діяв і був асиметричним конкурентом par excellence. Джек Ма мислив і конкурував по-іншому. Він повсякчас шукав нових важелів, щоби перетворити вузькообмежені ресурси на масштабні висліди.

Ми тут для того, щоб допомогти маленьким підприємствам продавати, зростати, творити нові робочі місця

Він рухався саме так, бо цього вимагали обставини. Але зауважте, з якою насолодою він вибудовував і виконував усі ці ходи.

Alibaba ледь старша за тинейджера. Але за два десятиліття компанії вдалося побудувати механізм, що допомагає мільйонам малих бізнесів продавати, зростати, впроваджувати IT-рішення для економії коштів і зручного масштабування.

Цей механізм перетворив Alibaba на бізнес, здатний інвестувати $5 млрд у дослідження щорічно. Чому? Щоб бути винахідником майбуття. І щоб допомагати малим зростати.

У 2017-му, перед тим як подати у відставку, аби зайнятися благодійністю та освітніми проєктами, Джек озвучив нову місію, щільно пов’язану з оригінальною: «Служити двом мільярдам замовників і створити сто мільйонів робочих місць за 20 років». Мислити проти течії і постійно діяти – ось що дає віддачу.

Сукупність дій Джека Ма.

Чого вони можуть нас навчити?

  1. Думай проти течії і рухайся.
  2. Дія знизу вверх може запустити потужну позитивну спіраль розвитку.
  3. Автентична місія додає великої снаги та вказує на чіткий напрям зростання.
  4. Взірець, візерунок ваших вчинків творить вашу модель, хочете ви того чи ні.

Яка модель Джека Ма? У Китаї кожен 17-річний підліток знає його. Кожен. І знає, що він створив. І тепер та молода людина вірить, що також здатна звершити щось величне. Уявіть хоч на хвилинку, скільки нової енергії це породжує!

Опубліковано у першому номері журналу Forbes (червень 2020)

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий Forbes вже у продажу

Новий Forbes вже у продажу

Рейтинг зарплат | 15 найкомфортніших банків