Радість бізнесу. Чому можна навчитися у засновника Costco Джима Синегала /Getty Images
Категорія
Лідерство
Дата

Радість бізнесу. Чому можна навчитися у засновника Costco Джима Синегала

4 хв читання

Getty Images

Як створити продукт, який полюблять клієнти? Отримайте цінні поради від співвласника monobank™ – Олега Гороховського. Купуйте квиток на Форум підприємців, який відбудеться 27 червня.

Усі знають засновника Alibaba Джека Ма. А Джима Синегала? Зовсім ні. Однак історія Джима є дуже доречною сьогодні, і він може нас багато чого навчити, можливо, навіть більше, ніж Джек Ма.

Джим Синегал заснував мережу супермаркетів Costco у 1983 році. Сьогодні ринкова вартість компанії становить $166 млрд – і це незважаючи на пандемію. Щоби спромогтися на такий успіх, Джим, напевно, дотримувався усіх засад роздрібної торгівлі?

Ну не точно. Радше навпаки – він порушив усі головні закони галузі і щодо працівників, і щодо реклами, і щодо цін, і щодо великих угод. Здається, Джим знав перші три засади «Коду Шептицького» і з великим захватом перевтілив їх у дійсність.

Зазвичай у його галузі працівникам платять $10 на годину; Costco платить $20. Волл-стріт нарікає: «Джиме, твої витрати на працівників занадто високі!» На що Джим зі своєю великою усмішкою відповідає їм: «Ви помиляєтесь!»

Джим вірить у чесну зарплату. Він також забезпечує своїх працівників медичним страхуванням та ґрунтовним вишколом. Для нього вони не «активи», а співпрацівники, люди.

Джим любить відбирати керівників із середини. 70% управлінців (супервайзерів) почали кар’єру в Costco як касири. Більшість із команди найстарших керівників також починали кар’єру знизу, працюючи на складі. Джим любить своїх співпрацівників, а вони його. В галузі, де плинність кадрів щороку становить 40–50%, у Costco цей показник менший за 6%.

Джим дивиться на традиційні засади галузі, де заведено якнайбільше економити на зарплатах для людей, і чухається в потилицю з чималим здивуванням – виглядає, що його суперники бачать лише клаптик картини, а не цілісну канву.

Традиційний підхід – це платити якнайменше. Результат? Вища плинність робітників, більші інвестиції на навчання і вишкіл нових. Знання та досвід втрачаються, так само, як втрачаються знання про товар і, що найважливіше, розуміння своїх покупців. Сервіс гіршає. А кожний випадок надання поганої послуги – це запущення бомби вповільненої дії. Одного дня кожна з них зірветься.

Що далі? Покупці купують менше, скаржаться друзям, шукають інші варіанти. Далі – стагнація доходів. Потрібно більше реклами, щоб заманити до себе. Якийсь час реклама, може, і допомагатиме, однак щоразу менше.

«Код Шептицького»

  1. Якісний товар.
  2. Чесна ціна.
  3. Чесна платня.
  4. Навчання.
  5. Кооперативи.
  6. Будь власником.

Джим це все прекрасно розуміє. І воліє жити без усіх цих «плодів низької платні». Він у галузі «чорна вівця», різкий виняток щодо оплати праці і ставлення до працівників. Він ламає основний закон галузі.

А як у нього справи з рекламою? Закон роздрібної торгівлі каже: мусите рекламувати. Мусите! Джим каже: «Ні!» Скільки витрачає Costco на рекламу щорічно? Нуль! Жодної копійки. Справді, це 100% проти течії.

А як же з цінами? У Джимовій галузі стандартна націнка – 25%. Максимум, який Джим дозволяє, для Costco,– 15%. Середня націнка в Costco становить 11%. Одинадцять відсотків! Це ще одна, друга, засада митрополита Андрея Шептицького – чесна ціна. Акціонери кажуть: «Джиме, твої ціни абсолютно занизькі!» Але ви вже знаєте Джимову відповідь, яку він озвучує з великою усмішкою.

Волл-стріт нарікає, що витрати на оплату праці зависокі, рекламні агентства нарікають, що інвестицій у просування немає, акціонери нарікають, що ціни занизькі. Може, варто перевірити історію творення вартості Costco?

Джим розпочав у 1983 році. За якихось два десятиліття, у 2005-му, ринкова вартість компанії зросла до $20 млрд. У 2015-му – $70 млрд, у 2020-му – $166 млрд. За цей період компанія далеко випередила зростання вартості за індексом Доу-Джонса.

Джим любить своїх працівників, і 94% залишаються у компанії. Він любить своїх покупців, і 91% повертається. Чого не зуміли побачити і зрозуміти аналітики з Волл-стріт та інвестори?

Три нескладні засади. Класний товар. Чесна ціна. Чесна платня

Вони дивляться лише на частину канви – оплату праці та ціну. А Джим Синегал бачить цілу систему. Вони дивляться на три-чотири квартали, а Джим осягає зором на п’ять десятиліть уперед, і це буквально. «Ми хочемо побудувати бізнес, що триватиме не кілька років, а 50»,– каже Джим.

Він старається побачити цілісну канву у довгостроковій перспективі та золоту нагоду створити і втримати потужну позитивну спіраль: чесна платня, якісний вишкіл, працівники залишаються у компанії, знання зростає, послуги кращають, покупці купують більше, ціни знижуються, клієнти рекомендують друзям, команда знаходить знамениті товари, дедалі більше покупців долучаються, вищі доходи дають можливість підвищувати зарплатню. Повторіть цикл: спіраль щоразу підноситься й зростає.

Три нескладні засади. Класний товар. Чесна ціна. Чесна платня. Перші три рядки «Коду митрополита Андрея Шептицького».

Усі учасники галузі одержимі «цифрами»: опрацювати цифри, опанувати цифри. Джим розуміє цифри до глибини, хоч би які складні вони були. Але правдива «математика» Costco вкрай нескладна:

  • Джим любить робітників;
  • Джим любить покупців;
  • Вони люблять Джима, вони люблять Costco.

Важко знайти особу, що так гранично діє проти течії, як Джим Синегал. Спробуйте назвати більш активного, ініціативного, етичного провідника. Ми схильні забувати, що етика – це не тільки оминати погане. Етика – це також активно творити добро, творити добрі вчинки, багато добрих вчинків у такий спосіб, що наповнює серце і розширює об’єм та горизонти людської душі. Та водночас приносить користь гаманцеві покупця, працівника й інвестора.

Коли б існувала нагорода імені Андрея Шептицького для підприємців, така своєрідна Нобелівська премія для етичного бізнесу, Джим був би одним із головних кандидатів. Для нього це була б невимовна радість отримати таку нагороду. Він мав би велику потіху через таке визнання – визнання не за прибутки, зростання та ринкову вартість, а визнання для своїх людей і своїх цінностей. Можемо бути певні, що він би виголосив велику, захоплену, сповнену життя і розмаху урочисту промову. А ще ця незвичайна, глибоко людяна промова завершилась би превеликою усмішкою.

Детальніше про «Код Андрея Шептицького» читайте у есеї Адріана Сливоцького у другому номері Forbes.

Опубліковано в пʼятому номері журналу Forbes (листопад 2020)

Матеріали по темі
Контриб'ютори співпрацюють із Forbes на позаштатній основі. Їхні тексти відображають особисту точку зору. У вас інша думка? Пишіть нашій редакторці Тетяні Павлушенко – [email protected]

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Передзамовлення нового номеру Forbes Ukraine. Купуйте зараз за 209 грн замість 279 грн

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні