Категорія
Лідерство
Дата

Як бізнесу повернути талановитих співробітників, що поїхали з України

Якщо ви керівник, то не треба боятися втратити талановитих співробітників, треба починати змінювати своє ставлення до того, як має жити компанія.

⚡️Даруємо 700 грн знижки на річну підписку на сайт Forbes. Діє з промокодом 700 до 28.04 Оформлюйте зараз за цим посиланням

Мільйони українців поїхали від війни за кордон. Питання «як повернути людей?» я чую чи не на кожній зустрічі з підприємцями й керівниками бізнесу. Щоб знайти хорошу відповідь, треба ставити правильне запитання. А саме не «як ПОВЕРНУТИ?», а «як УТРИМАТИ людей у компанії?». Замінюємо одне слово, але змінюється парадигма. І рішення приходить саме.

Сучасні, особливо талановиті, люди вирішують, де жити, беручи до уваги три фактори: безпеку, лайфстайл та сенси. Війна підштовхнула майже кожного українця переглянути ці складові. Проблема для роботодавців – оцінка кожної людини завжди суб’єктивна. Хтось почувається захищеним, бо поруч є бомбосховище, а хтось лише тоді, коли перетнув кордон. 

Не плутайте лайфстайл із застарілим поняттям «ворк‑лайф‑беленс». Нікому вже не потрібен баланс, ніхто не хоче розділяти життя й роботу. Люди хочуть просто жити, зокрема, й на робочому місці. І це провокує питання про сенс кожного завдання на роботі. Не обов’язково шукати глобальний сенс життя, достатньо мати його хоча б до обіду. Роботодавцю дедалі складніше буде задовольнити ментальні потреби талановитих людей, серед яких основним трендом, що зростає, є запит на свободу. 

А однією із сучасних форм свободи є мобільність. Людство переживає сьогодні квантовий стрибок, каже Ярослав Грицак. Колосальні зміни технологій уже істотно впливають на наше звичне життя та нашу мобільність. Війна насправді стала лише поштовхом. Потужним, безапеляційним стимулом, коли важко сперечатися з інстинктивною потребою в безпеці, особливо якщо йдеться про твоїх дітей. Але тренд «жити на кілька країн» з’явився набагато раніше. Успіх давно не вимірюється лише цифрами, один із найважливіших критеріїв – здатність жити мобільно.

Цей тренд стає модним, його вже не зупинити. Поняття «свобода=мобільність» буде присутнє у кожного прошарку суспільства, але зі своїм змістом та адаптованими формами. Можна жити й в одній країні, але на кілька міст. Або жити в одному місті, але працювати в іншому. А для когось мобільність – це ще просто гнучкий графік роботи.

Якщо ви керівник, то не треба боятися втратити талановитих співробітників, треба починати змінювати своє ставлення до того, як має жити компанія. Щоб вільну людину утримати, її треба відпустити. Надати їй свободу.

Що конкретно змінює тренд «свобода=мобільність»:

1. Компанія – це в першу чергу ідея, а не офіс. Сенси та захопливі ідеї важливіші за дизайн інтер’єру. Керівник – це продавець сенсів, часто повторює старша віцепрезидентка SoftServe Рената Делпорте. Конкурентною перевагою компанії стає лідер, який має захоплюючу візію і вміє комунікувати її команді, формувати сенс спільної праці та підтримувати віру людей у завдання компанії. Створювати з роботи змістовне життя.

2. Структура компанії – це не хед‑фронт‑бек офіс. Це люди онлайн, офлайн та на бленд‑форматі. Вибір як працювати – нова форма привілеїв, нова опція в соцпакеті менеджера.

3. Лояльність до міста чи країни перемагає лояльність до компанії. У моїй юності ми говорили про компанії, в яких мріяли працювати. Нині молодь говорить про країни або міста. Спочатку обирають їх, а потім роботу.

4. Офіси дедалі більше стають схожими на коворкінги без закріплених робочих місць. Це нова норма.

5. Продуктивність дистанційної роботи зростає. Імітація праці тут майже неможлива, а професійний рівень проявляється швидше. Гнучкість компанії у взаєминах із людьми – тепер ключова конкурентна перевага. І, схоже, це вже розуміє навіть держава. У липні Верховна Рада «легалізувала» фрилансерів та значно лібералізувала Трудовий кодекс.

Ще у 1980‑ті роки американський футуролог Джон Несбіт спрогнозував, що у ХХІ столітті ми почнемо жити в новому концептуальному просторі, об’єднані комп’ютерами та іншою електронікою. Це вже стає новою реальністю. Сьогодні компанія – це перш за все ідея, яка існує в концептуальному просторі.

Не так важливо, скільки талановитих українців повернеться, важливіше, щоб переважна більшість зберегла непохитний ментальний зв’язок із Батьківщиною. І щоб навіть у тих, хто житиме на дві‑три країни, Україна займала головне місце. І у серці, і у робочому календарі

Telegram-канал Forbes, ультимативний гід у світі українського бізнесу. Приєднатись

Матеріали по темі
Контриб'ютори співпрацюють із Forbes на позаштатній основі. Їхні тексти відображають особисту точку зору. У вас інша думка? Пишіть нашій редакторці Тетяні Павлушенко – [email protected]

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні