Гендиректор Apple Тім Кук дотримується золотої середини: Apple продовжить наймати співробітників на «перспективні напрями», але «ясно бачить» економічні ризики. /Getty Images
Категорія
Світ
Дата

Компанії США та ЄС рекордними темпами наймають співробітників, хоч бояться рецесії. Чому це відбувається? Розбір The Economist

Гендиректор Apple Тім Кук дотримується золотої середини: Apple продовжить наймати співробітників на «перспективні напрями», але «ясно бачить» економічні ризики. Фото Getty Images

Останні два роки попит на ринку праці США та деяких країн Європи різко зріс. І хоча компанії говорять про економічний спад, їхні відділи кадрів полюють на співробітників, а рівень безробіття рекордно низький. The Economist пояснює цей феномен. Forbes вибрав головне.

Як мотивувати команду не збавляти темп у надскладних умовах? Дізнайтесь 25 квітня на форумі «Надлюди» від Forbes. Купуйте квиток за посиланням!

У серпні американські роботодавці найняли 315 000 працівників, підрахувало Бюро трудової статистики США. У липні відкритими в країні залишалися 11,2 млн вакансій: на кожного безробітного припадало дві заявки від роботодавців. У Великій Британії схожа ситуація. Британський центральний банк прогнозує серйозну рецесію, але рівень вакансій у країні залишається рекордним.

Враховуючи новини про майбутні економічні труднощі, деякі компанії все ж таки подумують про скорочення. Компанія Snap, яка володіє месенджером Snapchat, заявила, що звільнить пʼяту частину персоналу через «складну макроекономічну ситуацію».

Марк Цукерберг, за повідомленнями, заявив співробітникам Facebook, що «ймовірно, є багато людей, яким тут не місце». Компанія поки що не оголошувала про масштабні звільнення.

Гендиректор Apple Тім Кук дотримується золотої середини: Apple продовжить наймати співробітників на «перспективні напрями», але «ясно бачить» економічні ризики.

Чому правила на ринку праці сьогодні диктують працівники? За цим парадоксом стоять три чинники. Перший – висока плинність кадрів. Другий – потрясіння ринку праці після пандемії COVID-19. Третій – відсутність у роботодавців гнучкості чи простору для маневру: їм треба зберегти робочу силу в складних реаліях дефіциту працівників.

Кругообіг вакансій

Почнемо з високої плинності кадрів. На ринку праці відбуваються постійні зміни. Економічна теорія розглядає всі компанії як однакові, але насправді вони дуже різні. Одні підприємства розширюються, інші скорочують бізнес незалежно від того, якою є загальна ситуація на ринку – бум чи спад. У липні зайнятість у США зросла лише на 0,5 млн осіб: близько 6,4 млн співробітників почали працювати на новому місці, але 5,9 млн людей звільнилися. І це лише цифра за липень: протягом року ще більше людей змінюють місце роботи або статус зайнятості.

Під час економічного зростання темпи створення робочих місць перевищують темпи їх ліквідації. У періоди спадів фірми ліквідують робочі місця швидше, ніж створюють. Але плинність кадрів залишається високою і під час буму, і у періоди спадів. Багато фірм і цілі галузі одночасно і наймають, і звільняють працівників. Хороший приклад – найбільший приватний працедавець США Walmart. У серпні компанія підтвердила, що скоротить співробітників штаб-квартири й одночасно створить нові робочі місця.

Інакше кажучи, поява великої кількості вакансій не означає, що загальна зайнятість зростає високими темпами.

Велика ковідна перетасовка

Другий чинник – структурні зміни ринку праці після пандемії. Стівен Девіс із Школи бізнесу Бута при університеті Чикаго називає це «великою перетасовкою».

Пандемія майже ніяк не вплинула на попит на ринку праці, пише у своєму дослідженні Еліза Форсайт з Університету Іллінойсу. Американські роботодавці, які у квітні 2020-го тимчасово звільнили 20 млн працівників, швидко поновили їх на посадах. Натомість ситуація із пропозицією радикально змінилася.

У США відношення кількості зайнятих до загальної чисельності населення залишається нижче піка, досягнутого перед пандемією. Багато в чому це повʼязано з тим, що працівники похилого віку виходять на пенсію, каже Форсайт. Як і раніше, важко знайти співробітників у сфері обслуговування клієнтів. Різке зростання кількості вакансій надто помітне в індустрії дозвілля, готельного бізнесу та персонального догляду.

У Великій Британії ситуація приблизно та сама. У серпні на території лондонського Університету Мідлсекс відбувся ярмарок вакансій. У ньому брали участь десятки фірм – від похоронних бюро до автобусних компаній та колекторських контор. Усі вони націлилися на безробітних, а не на нових випускників коледжів. Багато рекрутерів говорили, що раніше претенденти повсякчас обтирали одвірки їхніх компаній. Це був «постійний конвеєр», розповідає один із учасників ярмарку. Тепер фірмам доводиться за руку тягнути претендентів на співбесіду.

Роботодавці в Америці також дедалі інтенсивніше шукають кандидатів. Вимоги до кваліфікації в оголошеннях, повʼязаних з обслуговуванням клієнтів, помʼякшені, а зарплати зросли стрімкіше, ніж у інших галузях. Форсайт у своєму дослідженні повідомляє, що зростає можливість переходу безробітних і низькокваліфікованих співробітників на посади «білих комірців». Можливості перестрибнути через кілька сходинок карʼєрних сходів, мабуть, відкрилися через вихід на пенсію досвідчених працівників.

Getty Images

Роботодавці в Америці також дедалі інтенсивніше шукають кандидатів. Вимоги до кваліфікації в оголошеннях, повʼязаних з обслуговуванням клієнтів, помʼякшені, а зарплати зросли стрімкіше, ніж у інших галузях. Фото Getty Images

Немає місця для маневру

Поєднання рецесії, що насувається, високої плинності кадрів і змін у пропозиції на ринку праці – складна ситуація для більшості компаній. Фірма з чіткою HR-стратегією здатна коригувати штат співробітників і під час зльотів, і в періоди спадів. Але багато компаній, навіть будучи на 100% упевненими, що через рік настане рецесія, не здатні змінити стратегію найму. Їм потрібно знати масштаби, тривалість і галузеві особливості рецесії. Коригування найму у відповідь на ринкові цикли виходить за межі їхніх можливостей. Фірми, як і люди, бувають гнучкими лише до певних меж.

Зазвичай цієї гнучкості вистачає тільки на те, щоб сформувати ставлення до віддаленої роботі. Одна крайність – Ілон Маск, який вимагає, щоб співробітники Tesla проводили в офісі щонайменше 40 годин на тиждень. Інша – Yelp, який пропагує віддалену роботу, або Spotify, що дотримується політики роботи з будь-якого місця.

Віддалені працівники можуть погодитися на меншу зарплату в обмін на більш гнучкий графік. Але є очевидні мінуси. Важко працювати, якщо колеги ледь один одного знають.

Чи є компанії, які добре вправляються з нинішніми труднощами на ринку праці? У США це Apple, в Європі – авіакомпанія Ryanair, яка зберегла персонал під час пандемії та активно наймає співробітників згодом. Цього літа Ryanair продовжувала літати й нарощувати частку ринку, поки конкуренти скасовували рейси через дефіцит кадрів.

Один із рекрутерів на лондонському ярмарку вакансій каже, що сподівається, що рецесія не торкнеться його ніші – будівництва інфраструктурних обʼєктів. Але наймати працівників зараз – це жах, нарікає він. «Кандидат просто має бути в змозі зʼявитися вчасно та показати хоч якусь готовність і зацікавленість, – каже він. – Жодного попереднього досвіду не потрібно».

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні