І без ZARA є життя. Українські ТРЦ заповнені орендаторами й клієнтами. Чому торговельна нерухомість вже не відчуває війну /Shutterstock
Категорія
Гроші
Дата

І без ZARA є життя. Українські ТРЦ заповнені орендаторами й клієнтами. Чому торговельна нерухомість вже не відчуває війну

3 хв читання

Shutterstock

У другому кварталі українські ТРЦ показали хороший результат: вакантність знижується, умови оренди повертаються до довійськових. Українці охоче витрачають гроші, а рантьє прийняли нову реальність і не чекають завершення війни завтра. Що буде з торговельною нерухомістю у другій половині року

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

Через 1,5 року великої війни українські торговельно-розважальні центри почувають себе дуже непогано. Після масованих обстрілів та блекаутів на початку року йде стабільне зростання заповнюваності торгових центрів і збільшення відвідувачів, розповідає Forbes голова дослідницької групи Української ради торгових центрів (УРТЦ) Дмитро Топольськов. Наразі понад 75% орендарів мають умови, близькі до тих, що в них були до 24 лютого 2022-го. 

Схожі дані наводить директорка «Української торгової гільдії» (УТГ) Євгенія Локтіонова: «Лише 10% орендарів мають індивідуальні знижки на рівні 15–20% через суттєву девальвацію гривні (договори привʼязані до курсу долара)». Ціни також стабілізувалися – середня орендна плата у київських ТРЦ починається з $35 за кв. м, якщо йдеться про площу на 100 кв. м, каже Локтіонова.

Знижується і вакантність київських ТРЦ – з початку року вона зменшилася на чотири відсоткових пункти і наразі становить 19%, додає директорка УТГ (до війни вакантність була близько 10%).  

Але столичним рантьє далеко до успіхів колег із західних областей. Всі ТРЦ заповнені – вакантність дорівнює 0%. «Зараз ситуація навіть краще, ніж ми могли очікувати», – додає провідний експерт Colliers Ukraine з торговельної нерухомості Ігор Заболоцький. 

З початку року на Заході країни відкрилося три професійних торгових центри – ТРЦ «Вектор» у Трускавці, Park у Дрогобичі і Baobab у Луцьку. Сукупна загальна площа ТРЦ у західних областях збільшилась на 30 300 кв. м. 

Shutterstock

Shutterstock

Загалом в українських ТРЦ середньозважена ставка оренди на звичайні лоти знизилась на 6% порівняно з другою половиною 2022 року і становить $24 за кв. м, каже Топольськов з УРТЦ. На його думку, це повʼязано з тим, що учасники ринку усвідомили: війна скоро не закінчиться – миттєвого повернення до довоєнних показників очікувати не варто.  

Також зростає відвідуваність ТРЦ: з початку року вона в середньому збільшилася на 12%, підрахували в УРТЦ. У київських ТРЦ вона становить 380 людей на 1000 кв. м, розповідає Локтіонова. 

Витратити все

Успіхи ТРЦ – похідна від суттєвого покращення споживацьких настроїв українців. 

Минулого року настрої в українців були більш песимістичні, у цьому – більше впевненості у завтрашньому дні, каже керівник аналітичного відділу інвестиційної компанії Concorde Capital Олександр Паращій. 

Дані офіційної статистики демонструють помірне покращення добробуту українців. У своєму квітневому інфляційному звіті НБУ зазначав: фінансовий стан домогосподарств залишався складним. Надалі доходи населення поступово зростатимуть разом із активізацією економічної діяльності. 

Фактичні результати ритейлерів за літні місяці свідчать, що реальність виявилася кращою за прогноз НБУ. 

«У другому кварталі грошові обсяги розрахунків українців у національній термінальній мережі, згідно даних Sense Bank, зросли на 28% (після поправки на сезонність на 17%)», – йдеться у звіті банку. «За нашими оцінками, оборот роздрібної торгівлі у реальному вираженні вже впритул наблизився до показників 2021 року. Це дуже вражаючий результат, зважаючи на той факт, що значна частина тодішніх споживачів досі перебуває за межами України», – прокоментував ці дані начальник аналітичного відділу Sense Bank Олексій Блінов.

Українці почали витрачати накопичені гроші не тільки на товари повсякденного вжитку. «Ми спостерігаємо зростання попиту на побутову техніку та електроніку, наприклад, кавомашини, бойлери, холодильники та пральні машини», – розповідав в.о. директора з роздрібної торгівлі мережі «Епіцентр» Дмитро Танько. У регіонах, близьких до лінії фронту, українці почали частіше купувати будівельні та оздоблювальні матеріали. 

На наступні пів року в українських рантьє ще позитивніші очікування. Ми прогнозуємо поступове зростання RWBI, каже Топольськов. Одним із факторів поліпшення ситуації для ТРЦ є очікуване відновлення роботи магазинів Inditex (бренди Zara, Bershka, Stradivarius, P&B, Massimo Dutti), зазначають і Топольськов, і Локтіонова.

 Втім, наразі невідомо, коли і за яких умов Inditex прийме рішення відновити роботу в Україні. 

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд