Росіяни пішли, Zara та H&M чекають. У київських ТРЦ найменша за останні 10 років заповнюваність. Як вони рятують бізнес /Shutterstock
Категорія
Компанії
Дата

Росіяни пішли, Zara та H&M чекають. У київських ТРЦ найменша за останні 10 років заповнюваність. Як вони рятують бізнес

3 хв читання

Shutterstock

Наприкінці 2022 року вакантність торгово-розважальних центрів Києва склала 15%, підрахували у Colliers Ukraine. Ритейлери одягу, дитячих товарів та товарів для дому частково закривали свої магазини у київських ТРЦ. З чим це пов`язано?

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

270 000 кв. м, або 38 футбольних полів, – саме стільки вільної площі зараз у київських торговельно-розважальних центрах. За підрахунками компанії Colliers Ukraine, це 15% від всієї торгової площі столиці і найвищий показник вакантності за останні 10 років.

Проте у різних ТРЦ ситуація не однакова, каже провідний експерт Colliers Ukraine у галузі торговельної нерухомості Ігор Заболоцький. У торгових центрах, які знаходяться у густонаселених масивах, вакантність, в середньому, нижча, ніж у цілому по ринку. Так, у ТРЦ Аладдін, що розташований біля метро «Позняки» в густонаселеному районі, вільних площ 5%. У Smart Plaza Polytech, Smart Plaza Obolon та Piramida – близько нуля, розповідає комерційний директор Dragon Capital Property Management Наталія Кравець. Цій компанії належать чотири згаданих ТРЦ. 

Натомість у тих об’єктах, які розташовані в віддаленні від житлових масивів, ситуація гірша. В ТРЦ Respublika Park на Окружній дорозі столиці вільних 15% торгових площ. Але вакантність у цьому ТРЦ скорочується, стверджує СEO Respublika Юлія Щаслива.

Найбільш незаповненим залишається в Києві ТРЦ Blockbuster. За даними Forbes, його вакантність складає близько 40%. 

Чому з ТРЦ йдуть орендарі та як власники торгових центрів рятують ситуацію? 

У ТРЦ зникли орендарі-«магніти» для відвідувачів

Восени 2022 року, під час обстрілів української інфраструктури, в столичному ТРЦ Dream Yellow адміністрація торгового центру відкрила пункт незламності. Він з’явився на місці закритого на той момент магазина GAP.

Цей бренд, який в Україні розвивала турецька компанія Fiba Retail, у 2022 році пішов із ринку України, стверджує Заболоцький. Так само, за словам експерта Colliers, ритейлер вчинив із брендом Marks&Spencer, який розвивав в Україні. «На початку війни вони зачинили магазини, згодом відкрили їх для фінального розпродажу і зовсім закрили», – каже Заболоцький. 

Одна з можливих причин – Marks&Spencer та GAP були не дуже ефективними і до великої війни, стверджує експерт Colliers. А коли в ТРЦ впав потік покупців, стало ще гірше. 

Люди стали менше ходити до ТРЦ із кількох причин. Одна з них – зупинка роботи магазинів-«магнітів» Zara, Bershka, H&M, тощо. «Ряд чинників, серед яких призупинення роботи топових світових брендів fast fashion, мали суттєвий негативний вплив на відвідуваність ТРЦ», – резюмує операційний директор ТОВ «Руш» (лінія магазинів EVA) Віктор Средній. Його компанія закрила за 2022 рік кілька магазинів у київських ТРЦ через різні погляди на величину орендних ставок. 

Крім цього, люди менше ходили до ТРЦ і через повітряні тривоги. У 2022-му торговельні центри були зачинені з цієї причини сумарно майже 30 днів, підрахували в Colliers. 

Ще однією причиною вивільнення площ у торговельних центрах став вихід з українського ринку російських та білоруських ритейлерів. Зокрема, Gloria Jeans, Ostin, BeFree, які в Києві сукупно мали близько трьох десятків магазинів. 

Вільні місця вже займають нові оператори, каже Щаслива з Respublika. «У нас, зокрема, відкрила магазини меблева фабрика з Харкова Constanta, якій вдалося зберегти виробництво, і продавці одягу US Polo, які тікали з Маріуполя», – перераховує Щаслива. 

Окрім цього, в Respublika Park відкрився польський бренд одягу Ohnik, який до цього мав український магазин тільки у Львові. Загалом, із квітня 2022 року в ТРЦ відкрився 41 новий оператор одягу або їжі. 

Вільні площі активно займають вітчизняні виробники, каже директорка «Української торгової гільдії» Євгенія Локтіонова. Український виробник повсякденного одягу «Goldi льонокомбінат» відкрив близько 10 нових магазинів сумарною площею 10 000 кв. м. 

«Виробник зміг скористатися зниженням орендних ставок, каже Локтіонова. Зараз девелопери домовляються на хороші для сторін комерційні умови», – каже Локтіонова.

Український виробник повсякденного одягу «Goldi льонокомбінат» /надано пресслужбою

Український виробник повсякденного одягу «Goldi льонокомбінат» Фото надано пресслужбою

Зниження орендних ставок – головна міра зі сторони ТРЦ із втримання орендарів. У 2022-му дисконт на базову ставку в кращих випадках становив не менше 50% від довоєнного рівня, через що власники обʼєктів отримали вдвічі менше доходу ніж рік тому, каже Заболоцький з Colliers. До великої війни квадратний метр у найкращих обʼєктах Києва вартував, у середньому, $60 за 1 кв. м на місяць.

Крім цього, щоб заповнити вільні квадратні метри, ТРЦ відкривають нетипові точки. В Retroville влітку 2022 року з’явився сервісний центр МВС. А в Gulliver – інтерактивний музей «Відкривай портал у науку» для дітей.

Нові орендарі не тільки заповнюють порожні площі, а й приводять до ТРЦ потік відвідувачів. І хоча вони не зовсім цільова аудиторія магазинів цих торговельних центрів, каже Локтіонова, але дуже вірогідно, що залишаться хоча б перекусити на фудкорті. 

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд