Статуя Пеле у місті Доха, Катар /Getty Images
Категорія
Гроші
Дата

Король футболу та рекламних інтеграцій. Як видатний футболіст Пеле заробив десятки мільйонів доларів на дружбі з брендами

3 хв читання

Статуя Пеле у місті Доха, Катар Фото Getty Images

Некролог легендарному футболісту Пеле, який помер 29 грудня у віці 82 років, можуть складати не лише шанувальники спорту, а й підприємці та маркетологи. «Король футболу» вмів заробляти не лише як видатний атлет. Він був одним з перших справді зіркових футболістів, що зумів конвертувати спортивні досягнення у мільйонні доходи поза футбольним полем. Скільки йому вдалося заробити на цьому?

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

4 червня 1975 року газета The New York Times однією з перших у США описала подробиці переходу зіркового бразильського футболіста Пеле до американського клубу «Нью-Йорк Космос». За даними газети, підписати трирічний контракт на $7 млн його особисто вмовляли держсекретар США Генрі Кіссінджер та міністр закордонних справ Бразилії Антоніо Азередо да Сільвейра. 

Угода зробила 34-річного гравця, який на той момент вже завершив професійну карʼєру у футболі, найбільш високооплачуваним «командним» спортсменом світу. Вона передбачала не лише участь триразового чемпіона світу у матчах New York Cosmos, а й використання імені Пеле у рекламних активностях власника клубу Warner Communications, писала у 1975-му The New York Times. 

40 років по тому Forbes оцінював доходи бразильця у $15 млн на рік. Він став десятим у списку найбільш високооплачуваних спортсменів серед тих, хто завершив карʼєру (перше місце – у Майкла Джордана з $90 млн на рік).

Оцінка статків Пеле на момент його смерті 29 грудня 2022 року складає близько $100 млн, за даними Celebrity Net Worth. Сервіс не розкриває на чому базуються його розрахунки. Forbes не публікував власної загальної оцінки капіталу Пеле, однак констатував, що ексфутболіст має ендорсмент-контракти з такими глобальними брендами як Procter&Gamble, Santander, Vivo, Volkswagen, Hublot, Emirates airline та інші.

Як Пеле використав статус футбольної легенди щоб стати зіркою рекламних інтеграцій?

Пеле: легендарний футболіст та видатний ендорсер

На момент переходу до «Космосу» Пеле не грав у футбол майже рік. Його попередня професійна карʼєра повністю пройшла у бразильскому «Сантосі» з однойменного міста неподалік від Сан-Паулу.

До США із Бразилії Пеле привіз не лише своє зіркове імʼя, а й один із перших значних рекламних контрактів: у 1973-му він став амбасадором Pepsi. Таким чином компанія намагалася компенсувати стратегічну поразку конкуренту Coca-Cola. Остання виграла право бути корпоративним партнером FIFA на чемпіонаті світу 1974-го у ФРН та Західному Берліні.

football memorabilia/twitter.com/collectfootball

Мерч Pepsi із зображенням Пеле Фото football memorabilia/twitter.com/collectfootball

Пеле знявся у кількох рекламних роликах Pepsi та як амбасадор відвідував заходи, організовані компанією у різних країнах. Яскравий, хоч і драматичний епізод — у 1976-му футболіст опинився у еіцентрі військового перевороту нігерійському Лагосі, де тоді проходив тенісний турнір під егідою Pepsi.

Його футбольна карʼєра завершилася у «Космосі» у 1977-му. Тоді у нього був ще один давній партнер — Puma, чиї бутси гравець носив з тріумфального для себе та збірної Бразилії ЧМ 1970-го у Мексиці. Ця кооперація теж стала легендарною. Puma заплатила Пеле $120 000 за те, що він перевʼязав шнурки у центральному колі поля за кілька секунд до початку одного з матчів чемпіонату, стверджувала авторка книги Three Stripes Versus Puma Барбара Сміт, яка описувала конкуренцію між Adidas та Puma.

Зрештою у рекламному портфоліо бразильця зʼявилася ціла колекція брендів. Наприкінці 1970-х він отримав конктракт з платіжною системою American Express, яка особливо активно використовувала Пеле для промо у Латинській Америці. Відомі рекламні інтеграції за його участю були у Subway, Mastercard, Louis Vuitton та навіть Pfizer. Для останньої компанії бразилець на початку 2000-х рекламував відомий засіб проти еректильної дисфункції Viagra.

Getty Images

Платіжна картка Mastercard із зображенням Пеле Фото Getty Images

Ким був Пеле поза футбольним полем

Після завершення карʼєри Пеле так і не зміг влаштуватися у футболі. Спроби стати тренером були нечисленними та короткими. Інша справа — політика. Ще у 1970-х гравець супрводжував співвітчизника Жоау Авеланжа у його турі перед виборами очільника ФІФА (зрештою Авеланж очолюватиме організацію з 1974 по 1998 роки).

В середині 1990-х Пеле два роки займав посаду міністра спорту Бразилії. Втім, його спроба реформувати футбольний ринок в країні провалилася, у тому числі через супротив з боку ФІФА.

Після цього легендарний гравець зосередився на активності селебріті. Він був послом ЮНЕСКО та ООН, був амбассадором ФІФА, промотував заявку Ріо-де-Жанейро на Олімпійські ігри 2016 року та навіть встиг отримати орден Британської Імперії від Королеви Єлизавети ІІ.

Getty Images

Пеле на «Формулі 1» Фото Getty Images

У 2014-му Пеле підписав пожиттєвий контракт із рідним «Сантосом». Клуб отримав право використовувати імʼя гравця у своїй промо-активності.

Чемпіонат світу 2022-го, який завершився у середині грудня у Катарі перемогою збірною Аргентини, «король футболу» застав у госпіталі. Останні роки життя він боровся з раком та іншими хворобами й не міг пересуватися без крісла на колесах. Пеле помер 29 грудня у бразильському Сан-Паулу.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд