Спортивний телеканал Setanta Sports /офіційні джерела/колаж Forbes
Категорія
Компанії
Дата

Пригоди ірландських грузинів. Setanta хоче зробити бізнес на трансляціях спорту в Україні. Як їй обійти Megogo, Суркіса та Коломойського

7 хв читання

Спортивний телеканал Setanta Sports Фото офіційні джерела/колаж Forbes

Setanta Sports свого часу конкурував зі Sky у Великій Британії, змагаючись на ринку платного спортивного телеконтенту. Зараз уже з новими власниками із Грузії намагається завоювати українське спортивне телебачення, конкуруючи з Megogo, Сукрісом та Коломойським. Чи реально зробити перегляд спорту в Україні платним?

На момент закриття всіх телеканалів, що входили до «Медіа Групи Україна» Ріната Ахметова, її спортивна частина «Футбол 1/2/3» майже втратила статус головного футбольного мовника країни. Протягом 2019–2021 років вона залишилася без прав на показ Англійської премʼєр-ліги (АПЛ), Ліги чемпіонів та інших єврокубків, чемпіонатів Іспанії та Німеччини.

Зараз усі ці турніри, а також інші спортивні події світового рівня та навіть Українську футбольну премʼєр-лігу (УПЛ), показують ресурси, яких ще шість років тому не було на карті українського спортивного телебачення – Setanta Sports та Megogo. Перший – міжнародний телеканал, який перетворюється на стримінгову платформу. Другий – суто інтернет-ресурс, якого ніколи не було в периметрі класичного ТБ в Україні.

Ключова відмінність обох від «Футболів» Ахметова або їхнього давнього конкурента – групи «1+1» Ігоря Суркіса та Ігоря Коломойського – Setanta та Megogo пропонують, як правило, платний доступ до перегляду спортивних трансляцій.

Це вже призводить до конфліктів. Саме футбольні клуби УПЛ з орбіти Суркіса та Коломойського не визнали Setanta власником прав на трансляції їхніх домашніх матчів. Їх наразі транслюють ресурси «1+1», які, на відміну від Setanta та Megogo, не брали участі у відкритому тендері на купівлю прав на показ усієї ліги.

Setanta, у якої нині грузинські власники, ще у 2000-х працювала в моделі платного спортивного контенту у своїй рідній Ірландії та на Британських островах, де конкурувала з місцевим гігантом Sky Sports. Megogo починав привчати українців платити за контент в інтернеті з кіно. Тут компанії Степана Черновецького доводилося змагатися за увагу глядачів із піратськими ресурсами.

Та чи здатен такий підхід стати бізнесом у сегменті українського спортивного ТБ у 2022 році?

Суркіс та «Динамо» проти Setanta

Через війну цьогорічна УПЛ проходить в особливих умовах: команди грають у кількох містах без глядачів та часом із тривалими перервами на повітряні тривоги.

Є ще одна особливість. Незадовго до старту нового сезону Setanta заплатила УПЛ за статус першого в історії ексклюзивного транслятора українського чемпіонату $3,2 млн, або $16,2 млн за три сезони.

Пропозиція, яку надала Setanta, означає, що 16 учасників УПЛ можуть отримати від трансляцій своїх ігор близько $100 000 за сезон. Не надто велика сума, але пропозиція другого учасника тендеру Megogo була на порядок меншою ($100 000 за все). Угоду із Setanta підтримали 12 із 16 учасників турніру.

Згодом противників першого в історії української першості «єдиного телепулу» стало пʼять: «Динамо», «Дніпро-1», «Зоря», «Металіст» та «Рух». Вони відмовились передавати права на показ своїх домашніх матчів.

Вже у перший день нового чемпіонату, 23 серпня, знімальна група Setanta не змогла потрапити на матч в Ужгороді між «Зорею» та «Ворсклою», кількома днями пізніше схожа історія відбулася з однією з центральних ігор старту чемпіонату «Динамо» – «Дніпро-1» у Львові. Обидва поєдинки транслював «2+2» Суркіса та Коломойського.

Пригоди ірландських грузинів. Setanta хоче зробити бізнес на трансляціях спорту в Україні. Як їй обійти Megogo, Суркіса та Коломойського /Фото 1

Матч «Динамо» та «Шахтаря» в Києві у межах УПЛ, жовтень 2021 року. Фото – Getty Images

Як пояснив власник «Динамо», він не хоче передавати прав на свої матчі Setanta, тому що виступає проти моделі, коли глядачам потрібно платити за перегляд футболу, принаймні під час війни.

Підписка на Setanta, у яку входить не лише УПЛ, а й інші турніри з портфоліо ресурсу, коштує 109 грн на місяць. Megogo вдвічі або втричі дорожча, однак, на відміну від українського сервісу, Setanta концентрується виключно на спортивних трансляціях.

Три роки тому в схожій ситуації опинилися канали «Футбол» Ахметова, які також виграли тендер за єдиний телепул, але частина команд (зокрема «Динамо») також відмовилася визнавати його ексклюзивним транслятором усього турніру. Жодних санкцій клуби-відступники наразі так і не отримали.

Setanta поки має намір триматися тієї самої лінії. «Позиція цих клубів не впливає на наші домовленості з УПЛ. Ми будемо діяти згідно нашого контракту», – йдеться в письмовому коментарі компанії, переданому директором з комунікацій Ото Мумладзе.

Setanta – від Sky Sports до холдингу з Грузії

Хай як розгортатиметься поточна ситуація з телепулом УПЛ та Setanta, вона має всі шанси стати новою сторінкою в історії українського спортивного телемовлення.

Восени Setanta та Megogo, ймовірно, знову будуть основними конкурентами на тендері за важливий для українського глядача турнір – АПЛ. Права на показ таких чемпіонатів зазвичай «розігруються» строком на три роки (наприклад, Megogo транслюватиме єврокубки до 2024-го) та можуть коштувати десятків мільйонів доларів.

Поразка боляче вдарить по перспективам Setanta в Україні, перемога – навпаки, наблизить до статусу єдиного місця, де українські вболівальники можуть побачити найкращі змагання світового рівня.

Свого часу Setanta намагалася витримати схожу гонитву на Британських островах. Заснована на початку 1990-х в Ірландії партнерами Леонардом Раяном та Майклом ОʼРурком, Setanta активно намагалася дістати на ринку платного спортивного ТБ Ірландії та Великої Британії безумовного лідера Sky Sports.

Яскравий епізод гонитви – свого часу ірландці також запустили цілодобовий канал з новинами спорту за аналогією зі Sky Sports News, згадує футбольний репортер Irish Independent Ейден Фіцморіс.

Пригоди ірландських грузинів. Setanta хоче зробити бізнес на трансляціях спорту в Україні. Як їй обійти Megogo, Суркіса та Коломойського /Фото 2

Оператор Sky Sports під час регбійного матчу. Фото – Getty Images

Setanta не змогла пережити кризу 2008–2009 років: через борги в понад ₤250 млн збанкрутував британський підрозділ компанії, зрештою у її складі залишились тільки суто ірландський, а також азійський бізнес. У 2015-му ірландську Setanta купила найбільша телеком-компанія країни Eir. Після цього компанія остаточно перестала транслювати навіть футбольні чемпіонати Ірландії, сконцентрувавшись на інших ринках. 

«Наприклад, вони дешево купували права на показ умовно чемпіонату Португалії, щоб показувати його у Грузії чи, скажімо, Латвії, – пояснює Фіцморіс. – У них хоч і залишався невеликий офіс у Дубліні, але реального звʼязку з Ірландією вже не було – тільки імʼя». 

Така модель дала змогу ірландській компанії зайти на півтора десятка ринків у східній Європі та Азії. Суттєва перевага Setanta над локальними гравцями – завдяки реєстрації в Ірландії вона змогла купити ліцензію на показ Англійської премʼєр-ліги (АПЛ) за внутрішньобританською ціною, яка є кратно нижчою, каже медіаексперт Андрій Соломаха.

Для входу на український ринок у 2019-му Setanta навіть не довелося конкурувати з українськими мовниками: телеканали «Футбол», які транслювали АПЛ з 2010-го, самі відмовилися купувати права на англійський чемпіонат у 2019-му через високу вартість, розповідав гендиректор групи «Футбол» Олександр Денисов.

Грузинські власники Setanta Sports

Грузинські власники Setanta Sports

(Натисніть «Читати більше», щоб відкрити повний текст)

З 2021-го Setanta – більше не ірландська компанія. 100% Setanta Sports включно з брендом придбала грузинська Adjara Group місцевого готельного магната Темура Углави.

Відтак хед-офіс та все телевиробництво переїхало з Дубліна до Тбілісі, йдеться в письмовому коментарі компанії. На початку 2022-го грузинський холдинг придбав і українську Setanta, яка від початку не входила в периметр угоди.

Вартість не розголошується. Для порівняння, лідера українського стримінг-ринку Megogo Forbes оцінював у 2021-му у $170 млн. Виторг компанії в Україні минулого року орієнтовно становив $43 млн.

Setanta проти Megogo

Setanta націлена захопити сегмент ОТТ-платформ, де поки домінує Megogo. У липні українські канали Setanta зайняли перші дві сходинки у своєму сегменті, загальна аудиторія за місяць – 738 000 домогосподарств, за даними BigDataUa. У найближчого конкурента серед спортивних телеканалів Xsport – 191 000 домогосподарств. У Megogo, який не має класичних ТБ-каналів, близько 600 000 платних користувачів, у схожого сервісу Sweet.TV – 120 000.

Навесні 2022-го Setanta запустила власну ОТТ-платформу зі спортивним контентом. Компанія вже зробила перші спроби перетягнути частину аудиторії. 20 липня вона транслювала матч «Динамо» – «Фенербахче» на власній ОТТ-платформі, закривши його від інших партнерських сервісів. «Компанія надіслала всім партнерам листа, що цей матч не буде в них транслюватися», – каже Соломаха. 

Схожу тактику Setanta тепер застосовує і в трансляціях АПЛ. Підписники Megogo, через який раніше транслювалися канали Setanta Sports та Setanta Sports Plus, зараз можуть переглянути лише деякі ігри англійського чемпіонату. Увесь асортимент матчів АПЛ доступний лише на ОТТ-платформі Setanta.

«Setanta Sports як правовласник свого контенту на власний розсуд розповсюджує його, наповнює свої канали та дистрибутує їх на зовнішній ринок», – каже директорка з маркетингу Megogo Валерія Толочина. Компанія планує співпрацювати з Setanta й надалі, додає вона. 

Пригоди ірландських грузинів. Setanta хоче зробити бізнес на трансляціях спорту в Україні. Як їй обійти Megogo, Суркіса та Коломойського /Фото 3

Фото – прескіт Megogo

Утім найближчим часом жоден із конкурентів, ймовірно, не зможе охопити повністю весь спортивний сегмент, прогнозує Глущенко. «Права на показ спортивних матчів досить дорогі. Тому в жодного каналу не буде повного спортивного пакета, – вважає він. – Якщо глядач хоче дивитися всі спортивні матчі, доведеться підписуватися на обох».

Зараз у портфелі Setanta є чемпіонати України та Англії, Бельгії та Нідерландів з футболу, американські баскетбольна та хокейна ліги NBA та NHL, змішані єдиноборства UFC. У Megogo – Ліга чемпіонів та два інші єврокубки першості Іспанії, Італії, Франції та Туреччини. На обох платформах доступні матчі футбольної Бундесліги (Німеччина), «Формула-1», тенісні турніри, а також змагання на зразок гольфу чи настільного тенісу.

Чи є бізнес у футбольному ТБ в Україні

Спортивні телеканали, на відміну від великих медіагруп, доволі компактні та не потребують великого штату співробітників. Setanta потрібен невеликий офіс, декілька коментаторів і технічна підтримка, каже Глущенко. 

Найбільша стаття витрат – ліцензії на показ спортивних змагань. У серпні Setanta придбала права на показ Української премʼєр-ліги (УПЛ). Три сезони УПЛ коштували Setanta $16,2 млн. За трирічний пул трансляцій єврокубків Megogo заплатив понад €20 млн.

Інша стаття витрат – ОТТ-платформа. На думку Соломахи, Setanta орендує платформу, бо створення власної може забрати до двох років. Оренда ОТТ-платформи на місяць коштує близька $100 000, каже Соломаха.

Тариф для кабельних провайдерів та ОТТ-платформ складає 11 центів (близько 4 грн) за абонента Setanta Sports Ukraine та 5,5 центів (близько 2 грн) за абонента Setanta Sports Ukraine Plus, каже Соломаха. Аудиторія Setanta в Україні – 2,5 млн домогосподарств. 

З огляду на ці цифри загальний річний дохід Setanta в Україні тільки від роялті провайдерів може складати близько $3 млн, каже Соломаха. Це означає, що максимум, на який може розраховувати наразі компанія – повернення інвестованих коштів за права на перший сезон УПЛ, припускає він. «Але про дохід поки не йдеться», – вважає Соломаха.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд