Раціональні інвестори бачать різницю між «поганою компанією» і «ринком, що панікує». Акції компаній, які крім ідеї мають надійний фундамент, варто брати, незважаючи на падіння
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Великі гроші і високий прибуток нерозривно повʼязані з ризиком. Ризики бувають двох типів: усвідомлений (заснований на аналізі і прогнозі) і емоційний. Перший – для підприємців, інвесторів, які продумано будують свою фінансову карʼєру. Другий – для авантюристів, які звикли заробляти великі гроші на підвищенні ставок.
Що означає управління ризиком у роботі з активами? Гарна ілюстрація цього – купівля знижених у ціні акцій компаній всупереч настрою ринку, якій передує аналітична робота. Якщо це компанії з серйозним зрозумілим бізнесом, сильним топ-менеджментом, зростанням ринку, їх потрібно брати, не озираючись на паніку.
Це можна показати на прикладі травня 2021-го, коли сталося найбільше протягом останніх кількох років падіння в growth-секторі. Акції growth-компаній (швидкозростаючих компаній, повʼязаних з інноваціями), які довго задавали тренд на ринку і були на слуху, впали на 20%–30%.
У той же час зросли value (або вартісні, традиційні)-компанії: банки (12%–24%), нафтова галузь (8%–12%), ритейлери (до 6%), FMCG-сектор (до 7%) тощо.
Цей злам нагадує ті, що вже відбувалися кілька разів, зокрема в 2003 році. Тоді після кризи «доткомів» багато бульбашок луснуло. Компанії, що злетіли на хайпі, не мали як основу нічого, крім затребуваної ідеї: ані виручки, ані клієнтської бази. І капітал, який зайшов на фондовий ринок, став переходити в акції вартісних традиційних компаній.
Інвестори почали продавати акції growth-компаній, виходити з інвестицій, вважаючи, що всі вони переоцінені. Ось тільки між нинішньою ситуацією і тим, що відбувалося під час попередніх криз, є істотна різниця. У 2003-му багато growth-компанії мали величезний неринковий мультиплікатор, не підкріплений нічим, крім ідеї. Більшість із них впали під час кризи, і відтоді про них ніхто не чув.
У травні 2021-го акції growth-компанії зовні виглядали так само. Але їх відрізняло те, що у багатьох, крім ідеї, був надійний фундамент. Із чого він складається.
1. Зростання виручки (не прибутку). Високий прибуток у такого роду компанії говорить тільки про те, що менеджмент вичерпав ідеї для інвестицій і подальшого розвитку.
Amazon довго не мала прибутку. Але це не заважало компанії зростати 20 років поспіль і в підсумку показати прибуток у певній фазі розвитку. З 2015-го до 2020-го її виручка зростала в середньому на 23,8% на рік. Капіталізація за цей же час зросла упʼятеро. А прибутку або не було, або він був на мінімальних щодо виручки значеннях.
2. Зростання клієнтської бази. Під час пандемії багато компаній отримали мільйони нових безкоштовних клієнтів, тобто ліди, на яких вони не витратили ні копійки.
3. Технологічні компанії оцінюються за цільовими ринками збуту. Топ-менеджмент інвестиційно привабливої компанії вкладає або в розробки нових продуктів і послуг, або в купівлю інших бізнесів, які відкривають доступ на суміжні ринки, де менеджмент знає, як робити гроші.
Раціональні інвестори бачать різницю між «поганою компанією» і «ринком, що панікує». Вони купують здешевілі акції сильних компаній, навіть якщо клієнти, активами яких вони управляють, відчувають стрес в умовах обмеженої інформації. Тому що купівлі передував аналіз сектора економіки, в якому працює компанія, конкурентного середовища, маркетингу, можливості експансії на звʼязані ринки. Така стратегія в травні 2021-го себе виправдала: з травня по липень акції «переоцінених» компаній зросли на 15%–20% і вище.
Наприклад, Shopify і Crowdstrike просіли на 18% упродовж першої половини травня, після чого зросли на 36%. Тому що просіли вони не через внутрішні проблеми з бізнесом, неправильні дії, а через звичайне ринкове падіння.
Які ще компанії відповідають критеріям надійного фундаменту?
1. Twilio – завдяки ефекту від купівлі компанії SendGrid за $2 млрд в 2019 році. Злиття дозволило доповнити набір інструментів Twilio комунікацією по електронній пошті. У 2020 році компанія принесла $1,1 млрд виручки. У 2020 році Twilio SendGrid обробив понад 1 трлн листів, а активність користувачів електронної пошти зросла на 200%.
2. Atlassian придбав компанію Trello в січні 2017 року за $425 млн. Trello є додатком для спільної роботи організації, який налічує понад 50 млн користувачів. Після операції кількість клієнтів Atlassian збільшилася майже на 13 тисяч.
3. Компанія Salesforce у 2019-му за $14,6 млрд придбала Tableau, розробника ПЗ для інтерактивної візуалізації даних і бізнес-аналітики. Виручка компанії внаслідок угоди за рік зросла на 38%.
У кожному з наведених прикладів має місце M&A, оскільки у growth-компаній купівля бізнесу часто спричиняє ефект Push and Pull. Придбану компанію інтегрують у ланцюжок вартості, і вона підштовхує основний бізнес вперед.
У випадку з value-компаніями такий ефект досягається рідше. Часто value-компанії купують не компанії зі суміжних, ринків, що розвиваються, а йдуть туди, куди їм не варто йти.
Серед value-компаній у наші дні виграють ті, які інвестують не заради задоволення амбіцій, а заради майбутнього розвитку свого бізнесу. Тоді клієнтська база, прибуток, продуктовий ряд основного бізнесу забезпечують ресурс для експоненціального зростання нової технологічної складової компанії. Так, наприклад, завдяки технологічним інноваціям «олдскульний» Disney дедалі частіше перемагає «модний» Netflix на його полі.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.