Порти Одеси забиті зерном, але його не вивозять. Як Росії вдалось ускладнити український експорт збіжжя  /Getty Images
Категорія
Гроші
Дата

Порти Одеси забиті зерном, але його не вивозять. Як Росії вдалось ускладнити український експорт збіжжя 

2 хв читання

Getty Images

Україна вимушено скорочує морський експорт зерна, який приносить $1 млрд на місяць. Аграрії ризикують втратити врожай, який ще не встигли зібрати. Як Росії вдалось ускладнити поставки українського збіжжя 

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

Сотні вагонів із зерном застрягли в черзі поблизу портів Одеси. Деякі не можуть розгрузитись вже більше тижня. Немає куди. Найбільші портові термінали завантажені на 72–98%, за даними «Укрзалізниці». 

«Укрзалізниця» розглядає можливість заборонити перевезення зерна до терміналів Одеси, каже заступник директора департаменту комерційної роботи УЗ Валерій Ткачов. «Проте поки ситуація керована», – каже він. 

Порти Одеси – головний напрям експорту українського зерна з 1 серпня, коли повноцінно запрацювала «зернова угода». У вересні морем було експортовано 3,8 млн т зерна, або 55% всього експортованого збіжжя, свідчать дані Мінінфраструктури. 

Експорт аграрної продукції в минулому місяці приніс $2 млрд, або половину всієї експортної виручки, свідчать дані Мінекономіки. Україна може недоотримати половину цих коштів, якщо одеські порти повністю зупиняться. 

Що Україна експортує «зерновим коридором»

Що Україна експортує «зерновим коридором»

Як Росія заважає експортувати зерно 

Торговельні судна, які перевозять українське збіжжя, поблизу Босфорської протоки перевіряє інспекційна група, в яку входять представники України, ООН, Туреччини та Росії. 

Останні тижні російськи представники всіляко затягують перевірки, каже менеджерка з розвитку брокерської компанії Maxigrain Олена Нероба. «Наприклад кажуть, що документи оформлені некоректно і ставлять судна повторно у чергу», – пояснює вона. У жовтні в середньому судно чекує тільки на перевірку 15–16 діб, тоді як у першій половині вересня цей показник був трохи більше двох діб, пише Андрій Клименко, керівник Моніторингової групи по санкціях та свободі судноплавства.

Як результат – судна стоять у черзі до трьох тижнів, щоб пройти Босфорську протоку, каже Нероба. На великих суднах вартість простою може досягати $40 000 на день, каже вона. 

На 25 жовтня черга з суден біля Босфору лише в бік українських портів складала 175 одиниць, за даними «Центру транспортних стратегій». 

Порти, через які Україна експортує агропродукцію

Порти, через які Україна експортує агропродукцію

Через труднощі з проходженням затоки зменшується кількість заявок на вивіз збіжжя з портів Одеси. Трейдери також бояться, що «зернова угода» не буде продовжена в середині листопада, і не хочуть застрягти в українських портах, як це було на початку війни, каже Нероба з Maxigrain. 

Тому з одеських портів виходить все менше суден. З 1 по 7 жовтня вийшли 46 суден, з 15 по 21 жовтня – 36, а за неповний тиждень з 22 по 25 жовтня – 20, за підрахунками Нероби. З 26 жовтня взагалі жодного корабля не вийшло з портів, додає вона. 

Торговельних суден не вистачає, щоб вивезти все збіжжя з портів, як наслідок – аграрії не можуть відвантажити свою продукцію.

Найбільше постраждають виробники кукурудзи, якщо ситуація не вирішиться, каже радник голови правління УЗ Олександра Камишина, член логістичного комітету ЄБА Юрій Щуклін. «Вони ще не встигли зібрати врожай і будуть змушені залишити кукурудзу на зимівлю на полях, – додає він. – Є ризик, що вона зіпсується через перепади температур».

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд