Слідом за зерном. Україна хоче розблокувати морський експорт металу та руди. Скільки бізнес зможе заробити на цьому /Фото Getty Images
Категорія
Гроші
Дата

Слідом за зерном. Україна хоче розблокувати морський експорт металу та руди. Скільки бізнес зможе заробити на цьому

Сталь, що чекає на відправлення в одеському порту. Фото Getty Images

Україна відновила експорт зерна з найбільших морських портів. Це дозволить збільшити валютні надходження щонайменше на $1 млрд на місяць. Розблокування експорту металу та руди може збільшити цю цифру ще на $600 млн.

Україна розраховує, що угоду щодо розблокування портів для експорту продовольства може бути поширено на метал. Вона може бути зразком для інших товарів, заявив у коментарі FT заступник міністра економіки України – торговий представник України Тарас Качка.

«Це угода про логістику, про рух суден через Чорне море», – сказав він. «У чому різниця між зерном та залізною рудою?» – поставив риторичне запитання Тарас Качка.

У 2021 році Україна експортувала металу та руди на $21,1 млрд. Це 30,9% від усього українського експорту в 2021 році.

Через блокування морських портів Україна різко скоротила експорт металу на 47,3%, до $3,22 млрд. За підсумками 2022 року продажі металургів можуть впасти в 3–6 разів, до $3,6–7,2 млрд, розповідав раніше Forbes колишній аналітик Concorde Capital Дмитро Хорошун.

До війни через порти Одеси та Миколаєва український бізнес вивозив понад 85% чорних металів і 70% залізної руди. «Лише незначна частка йшла до ЄС залізницею», –, каже директор київського представництва «АрселорМіттал Кривий Ріг» Володимир Ткаченко.

Зараз весь експорт «АрселорМіттал Кривий Ріг» йде залізницею через західний кордон, який перевантажений через відсутність альтернативних шляхів. Переходи здатні пропускати не більше 1900 вагонів на добу, в той час як експортні потужності країни потребують як мінімум 3400 вагонів/добу, каже президент «Укрметалургпрому» Олександр Каленков. Через черги час доставки продукції збільшився у три, а подекуди й у шість разів, розповідають у пресслужбі групи «Метінвест» Ріната Ахметова і Вадима Новинського.

Переорієнтація призвела до значного збільшення витрат на логістику. Наприклад, вартість транспортування продукції Interpipe Віктора Пінчука зросла у 2,5–3,5 раза від українського заводу до клієнта, розповідав в інтерв’ю Forbes CEO Interpipe Андрій Коротков. «У довоєнний час витрати на логістику займали 3–4% у собівартості продукції, а зараз вони збільшилися щонайменше у 2,5 раза», – казав він.

Ще більше зростання у «Метінвесту» і «АрселорМіттал Кривий Ріг». Наприклад, переорієнтація на залізничні переходи в Західній Україні збільшила вартість логістики «Метінвесту» втричі, повідомили Forbes в пресслужбі групи. Після початку війни витрати на логістику в структурі собівартості нашої металопродукції зросли в п’ять разів у доларовому еквіваленті, додає Володимир Ткаченко з «АрселорМіттал Кривий Ріг».

«Нова логістика вбиває нашу конкурентоздатність», – каже він. Після початку війни «АрселорМіттал Кривий Ріг» втратив свої основні ринки збуту в Північній Африці та на Близькому Сході. Компанії невигідно постачати туди продукцію через європейські порти. Зараз «АрселорМіттал Кривий Ріг» продає свою продукцію майже виключно на український ринок та ринки країн ЄС, каже Володимир Ткаченко.

Що залишилось від металургійного бізнесу Ріната Ахметова /Фото Getty Images

Що залишилось від металургійного бізнесу Ріната Ахметова

Два найбільших металургійних заводи «Метінвест» – «Азовсталь» та ММК імені Ілліча – знаходяться в тимчасово окупованому Маріуполі. Російські війська знищили 95% будинків міста. Ступінь пошкоджень ММК імені Ілліча та «Азовсталі» невідома. 

В 2021 році вони виробили 8,6 млн т сталі, або 90% всієї сталі групи. На ці заводи припадало 40% усього довоєнного українського виробництва металопродукції. В цілому металургійний сектор забезпечував біля 80% доходів «Метінвесту».

Війна та втрата цих активів суттєво вдарили по капіталізації. Напередодні російського вторгнення Forbes оцінював «Метінвест» у $11,4 млрд. Поточна оцінка майже в чотири рази нижча – $3 млрд. Вона дозволяє «Метінвесту» залишатися найдорожчою приватною компанією країни.

Скільки Україна може заробити на розблокуванні експорту металургії

Якщо будуть розблоковані найбільші морські порти України для експорту металопродукції, то впродовж наступних декількох місяців можна буде збільшити виробництво удвічі від тих обсягів, які є зараз, каже Володимир Ткаченко. «Група «Метінвест» налаштована на повернення до максимально можливого завантаження наших підприємств», – зазначили в її пресслужбі. Розблокування портів може створити необхідні умови для цього, додають там.

Відновлення морського експорту металу та руди забезпечить притік до країни додатково понад $600 млн щомісяця, підрахував президент «Укрметалургпрому» (обʼєднує підприємства ГМК) Олександр Каленков. Також це сприятиме стабілізації курсу гривні і дозволить утримувати валютний коридор у межах 33–36 грн/$, за попередніми розрахунками «Укрметалургпрому».

Щоправда, металургам буде важко різко збільшити виробництво. Наприклад, треба домовитися щодо імпорту коксівного вугілля, яке потрібно для виробництва металопродукції, каже Володимир Ткаченко. А для цього також потрібно розблокувати порти, оскільки вугілля Україна може імпортувати морем від традиційних експортерів – США, Австралії, Південної Африки, розповідає він.

Крім того, на роботу металургів дуже впливає війна. Регіони, де розміщені основні потужності з видобутку руди та виробництва металу, географічно близькі до лінії фронту та постійно перебувають під ризиком обстрілів з боку «рашистів», нагадує Олександр Каленков.

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Спеціальний воєнний випуск Forbes до Дня Незалежності

Спеціальний воєнний випуск Forbes до Дня Незалежності

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні