Владислав Чечьоткін. /Олександр Чекменьов
Категорія
Новини
Дата

Rozetka розглядає придбання банку в Україні. Навіщо це їм

3 хв читання

Владислав Чечьоткін. Фото Олександр Чекменьов

Rozetka може розширитися за рахунок банку. За інформацією двох незалежних співрозмовників Forbes на фінансовому ринку, найбільший український маркетплейс вів перемовини про купівлю Ідея Банку в польського Getin Holding. Навіщо найбільшому маркетплейсу країни міг знадобитися банк

Конкуренцію за Ідея Банк виграв ПУМБ Рината Ахметова, заплативши польським власникам близько $50 млн. Rozetka була в «шорт-листі» з трьох потенційних покупців, розповів співрозмовник Forbes, знайомий із процесом продажу банку. Перемовини не дійшли до стадії обговорення суми потенційної угоди, зазначає інший співрозмовник. Окрім ПУМБ та Rozetka, «Ідеєю» предметно цікавився також грузинський TBC Bank, який останніми місяцями шукає варіанти виходу на український ринок.

Співзасновник Rozetka Владислав Чечоткін відмовився відповідати на запитання Forbes про купівлю банку. У пресслужбі компанії на момент публікації також утрималися від коментарів. Чи будуть власники Rozetka шукати інші варіанти серед українських банків? «Поки що в них немає остаточного рішення щодо банківського бізнесу», – каже один із співрозмовників. 

Навіщо Rozetka банк

Forbes оцінює Rozetka у $466 млн. За даними аналітичної системи YouControl, виручка компанії у 2020 році – 18 млрд грн. Результат за три квартали 2021-го – 14,1 млрд грн, 16% зростання до аналогічного періоду 2020-го. Йдеться про основну юрособу. З урахуванням мажоритарної частки компанії в EVO, IT-компанії, що створює маркетплейси, річний оборот Rozetka – більше $2 млрд, розповідав виданню Vector Чечоткін у лютому 2021 року.

Купівля банку для маркетплейсу на кшталт Rozetka – це крок до створення власної екосистеми, каже CEO маркетплейсу «Епіцентр» Артем Шевченко. «Завдяки банку можна кредитувати покупців, коли вони на маркетплейсі оплачують товари частинами, – каже він. – Ще одна можливість – кредитування мерчантів, адже зазвичай це малий бізнес, у якого є касові розриви».

Завдяки такому «суперзастосунку» Rozetka зможе збирати та аналізувати дані користувачів, щоб вдосконалити свій основний продукт – маркетплейс, каже один із засновників e-commerce-платформи Hubber Олексій Лужковий. «Ці дані допоможуть компанії прогнозувати, що клієнт захоче купити завтра», – вважає Лужковий.

Додаткова перевага – економія на комісії за еквайринг, говорить Шевченко. У березні 2021 року Чечоткін писав у Facebook, що інтернет-магазин Rozetka витрачає менше грошей на оренду й обслуговування всіх своїх офісів, магазинів та складських приміщень, ніж віддає банкам за карткові розрахунки.

Чи вартує це зусиль

Інвестиція в банк послуг не окупиться швидше, ніж за кілька років, вважає Лужковий. За його словами, Rozetka може собі дозволити подібні довгострокові проєкти, у тому числі завдяки підтримці інвестфонду Horizon Capital, який став співвласником компанії у 2015-му. Згідно з кіпрським держреєстром, Horizon належить 18,9% компанії.

Збільшити оцінку Rozetka – одне із завдань Horizon Capital, пояснює Лужковий. «Ми розглядаємо IPO як можливий варіант, але не єдиний», – сказав Чечоткін, виступаючи на конференції НВ «Україна та Світ 2022» 20 грудня.

Запуск фінансових послуг – один зі способів капіталізувати компанію. «Таку компанію вважатимуть інноваційним бізнесом, який закриває багато потреб споживачів», – каже Лужковий.

Основа маркетплейсів – ІТ, тому від банків вимагатимуть бути технологічними, вважає Лужковий. Також для електронної комерції цікаві фінустанови, які розуміють, як працювати з роздрібним банківським продуктом, додає він.

У кого вчиться Rozetka

Запуск фінансових послуг супермаркетами та маркетплейсами – світовий тренд. До виходу на український ринок готується казахстанський єдиноріг Kaspi.kz. Його головний актив на внутрішньому ринку – Super App Kaspi, додаток, який об’єднує онлайн-торгівлю, фінтех- та платіжні сервіси. У нього 10,8 млн користувачів. За девʼять місяців 2021 року компанія отримала $1,52 млрд доходу. Половину генерує фінтех, 29% – платежі, 21% – маркетплейс.

У китайської компанії Ant Financial, яка належить Alibaba, є віртуальний банк MYbank. Він відкриває депозити, видає кредити на суму до $805 000 доларів для малого бізнесу та клієнтів. Японський гігант електронної комерції Rakuten керує Rakuten Bank. Серед його сервісів – депозити, позики та страхування. Rakuten Bank також має власну віртуальну валютну картку Edy, яку приймають фізичні ритейлери. 

У США банківські послуги на маркетплейсах розвиваються повільніше, адже уряд обмежує вплив комерційних компаній на банківський сектор. У серпні 2020-го, наприклад, США відмовилися видати банківську ліцензію для Rakuten.

Щоб уникнути бюрократії традиційних банків, ритейлери співпрацюють із фінтех-сервісами та інвестфондами. У січні американський Walmart анонсував запуск фінтех-стартапу разом з інвестфондом Ribbit Capital. Головна мета Walmart – створити власний «суперзастосунок» для покупців із низьким і середнім доходом – великої аудиторії з обмеженим доступом до банківських послуг.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд