«Квиток» на ринок коштує від $100 млн. Які проблеми очікують на суперап Kaspi в Україні. Пояснюють Kasta, Rozetka та інші гравці /Wikipedia
Категорія
Новини
Дата

«Квиток» на ринок коштує від $100 млн. Які проблеми очікують на суперап Kaspi в Україні. Пояснюють Kasta, Rozetka та інші гравці

Wikipedia

Восени 2021 казахстанська фінтехкомпанія Kaspi.kz заявила про плани вийти на український ринок, купивши платіжний сервіс Portmone і БТА Банк. За обидва активи казахстанці заплатили близько $24 млн. На черзі – маркетплейс. Як фінтех із Казахстану змінить український ринок?

Як мотивувати команду не збавляти темп у надскладних умовах? Дізнайтесь 25 квітня на форумі «Надлюди» від Forbes. Купуйте квиток за посиланням!

Велику історію про прихід Kaspi в Україну читайте в матеріалі для передплатників: На Україну насувається фінтехгігант із Казахстану вартістю $27 млрд. Чи варто боятися українським компаніям?

Kaspi.kz розвинулася у фінтех, e-commerce та платіжну компанію зі стандартного роздрібного банку. У 2020 році Kaspi.kz залучила на IPO на Лондонській біржі $870 млн, увірвавшись до кола найбільших фінтехкомпаній світу з поточною капіталізацією близько $27 млрд.

Українська фінансова індустрія та ритейл ще не бачили подібних мультисервісних гравців. Менеджмент та акціонери Kaspi.kz відмовилися коментувати Forbes свої плани в Україні. «Нам ще потрібно трохи часу», – сказала виконавчий директор компанії Маржан Єльшибаєва.

Головний актив компанії – Super App, який щодня використовують 6 млн казахстанців. Усередині – понад 5000 послуг, сплатити які можна без комісії, маркетплейс на 1,2 млн товарів від 80 000 продавців з опцією розстрочки та безкоштовної доставки, бонусна система. За останній рік у додатку зʼявилися розділи «Держпослуги» (через програму можна отримати соцвиплати, сплатити штрафи, зареєструвати автомобіль та зафіксувати результат ПЛР-тесту) та Travel (авіаквитки).

У 2020 році обсяг ринку електронної комерції в Україні сягнув $4 млрд.

Компанія розраховує скористатися особливостями українського ринку: значною часткою розрахунків готівкою при високому проникненні смартфонів. Kaspi планує повторити стратегію Super App.

Для цього їй не вистачає рішень для торгівлі (маркетплейс) та логістики (логістичний оператор, курʼєрська служба), каже СЕО платіжної системи NovaPay Андрій Кривошапко. Потенційна мета серед маркетплейсів, які могли б залучити Kaspi, – хмарний e-commerce з власними точками видачі, вважає СЕО IT-платформи для торговців HUBBER Максим Беляк.

Перебудова нішевих онлайн-магазинів на маркетплейси – головний тренд останніх років. Бізнес-моделі вже змінили Rozetka, АЛЛО, Епіцентр і Kasta. «Точка заробітку зміщується від прямого продажу продуктів до додаткових сервісів», – пояснює СЕО Kasta Андрій Логвін.

«Квиток» на ринок маркетплейсів в Україні коштує, на його думку, від $100 млн. «Kaspi має гроші, але це довга дорога, – каже Логвін. – Ні клієнти, ні торговці поки що не підозрюють про їхнє існування».

Інфографіка Леонід Лукашенко

Інфографіка Леонід Лукашенко

Повноцінно вийти на ринок Kaspi зможе не раніше другої половини 2022 року, а на завоювання лідируючих позицій може піти кілька років, вважає СЕО sportbank Денис Саприкін. «Щоб зайняти своє місце на ринку, ми інвестували в IT та логістичну інфраструктуру сотні мільйонів доларів, – каже співзасновник найбільшого маркетплейсу Rozetka Владислав Чечоткін. – Звичайно, прихід Kaspi – це неабиякий виклик. Але я бачу тут швидше синергію, ніж конкуренцію».

У 2020 році обсяг ринку електронної комерції в Україні досяг $4 млрд (у Казахстані, за оцінкою PwC, – вдвічі менше), йдеться в дослідженні, яке підготували компанії Soul Partners, Baker Tilly Україна та Aequo за підтримки USAID. За пʼять років ринок e-commerce виріс майже втричі, від початку пандемії – на 41%.

Найближчими роками сегмент може зрости ще в півтора-два рази. Частка e-commerce у сусідніх з Україною країнах займає 10–15% роздрібного ринку, український ринок – близько 9%, йдеться в дослідженні. Середній чек – $22, удвічі нижчий, ніж у Казахстані.

Чим Україна може здивувати Kaspi? Висока конкуренція, сформовані клієнтські переваги (наприклад, оплата через Google Pay і Apple Pay, до яких Kaspi не підключений, і платежі за QR, які поки що не отримали масового поширення в Україні), складне регулювання, перераховує Саприкін з sportbank. Український ринок на 60% сірий, тому Kaspi доведеться пристосовуватися до таких речей, як контрабанда, кеш та ФОП, додає Логвін із Kasta.

Чому Kaspi обрала Україну, не зважившись на експансію до Росії, з якою Казахстан входить до Митного союзу? «Це дуже конкурентний ринок, у який потрібно вкласти сотні мільйонів доларів, – каже на умовах анонімності український інвестбанкір, який має досвід роботи в Росії. – В Україні для аналогічного результату можна витратити у 10 разів менше». Крім того, акціонери Kaspi вважають фінансовий ринок Росії токсичним через вплив влади на бізнес.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні