Умови для відкриття рахунку, податкове регулювання та розцінки на обслуговування. Що потрібно знати, перед тим як відкрити рахунок у міжнародному банку
Закон України не забороняє відкриття рахунків за кордоном
Але, по-перше, вам знадобиться е-ліміт – зараз щороку можна перераховувати за кордон не більше €200 000 (екв.) на рік. А по-друге, багато закордонних банків просять вказати, який у вас центр життєвих інтересів у цій країні і з якою метою перераховуються гроші.
Мета відкриття рахунку – головна умова вибору банку
Навіщо вам рахунок саме в цій країні? Про це спитають закордонні банки.
Хтось вирішив відкрити рахунок неодмінно в швейцарському банку, бо там якось особливо дотримуються банківської таємниці чи це просто престижно. А хтось переказує гроші до східноєвропейських банків – Чехії, Болгарії, Угорщини, Словаччини або на Кіпр. Тому що ці банки мають нижчий поріг входу і до певного часу не вимагали проходження складної перевірки.
Зараз контролюючі органи Євросоюзу ставлять запитання. Якщо у вас там не вчиться дитина, немає бізнес-діяльності, то чому ви там тримаєте гроші? Не отримавши відповіді, банки закривають рахунки.
Що вважати об'єктивним обґрунтуванням для банку?
Сім'я живе за кордоном, навіть якщо у вас бізнес в Україні, – той випадок, коли центр життєвих інтересів зміщується в іншу країну, і потрібен рахунок, щоб оплачувати поточні витрати сім'ї.
Навчання за кордоном. У такому разі потрібен банк, у якому буде капітал, щоб платити за навчання, гуртожиток, зберігати резервні суми на рахунку в студента, які він не зможе зняти за бажанням, а приходитиме раз на місяць до відділення або отримуватиме гроші на картку.
Якщо дитині просто відкриваєте рахунок для блокування певних грошей на навчання, дуже важливо, щоб це був реальний банк, а не платіжна система. Були випадки, коли «платіжки» закривалися, а гроші дітей заморожувалися.
Якщо дитина починає навчатися у ВНЗ, краще відкривати спільний рахунок із батьками або іншими родичами першої лінії. Тоді ви можете перераховувати гроші. І, звичайно, краще відкривати рахунок у тій країні, де дитина навчається.
Купівля нерухомості за кордоном. За утримання нерухомості – податки, комунальні платежі – також доведеться платити з банківського рахунку, який також краще відкрити в тій же країні. Тому що всі комунальні платежі списуються з рахунку автоматично.
Для початку бажано знайти банк, який працює з вашою ріелторською агенцією. Такий банк, найімовірніше, запропонує вам іпотеку (західні банки не хочуть відпускати ваші гроші, тому що вони мають незнижувані залишки). І це буде вигідно, бо це довгостроково і відсоток не такий високий, як в Україні. Як правило, в таких випадках пропонують кредит на 70–80% вартості нерухомості під 0,8–2% річних.
Інвестування. Для цього відкривають інвестиційні рахунки в банках, які дають змогу продавати та купувати цінні папери. Це може бути онлайн-платформа, де ви самі торгуєте в особистому кабінеті, або відділ довірчого управління, де вам надають інвестиційні стратегії. Якщо ви хочете купити якийсь складний інструмент, наприклад, неринковий папір або ноту, АМС (actively managed certificate), попередньо перевірте, чи є така можливість у банка.
У вас завжди є мінімум дві складові платежів: відсоток за зберігання паперів, який може сягати 0,4% від суми на рік, і buy-sell fee, коли ви продаєте або купуєте інвестиційні інструменти, – ці відсотки можуть коливатися до 1%, іноді 15%. А якщо ви віддаєте гроші під керування, то сплачуєте додатково від 1% і більше.
Тобто у вас виникають супутні витрати, крім тих, що ви несете за обслуговування рахунку.
Крім того, багато банків вимагають, щоб ви були кваліфікованим (професійним) інвестором. Це означає, що у вас мають бути інвестиційні операції більш ніж на 500 000 євро, або ви повинні в певний період продати-купити певну кількість паперів, або у вас має бути сертифікат інвестора.
Сервіс
Західні банки, якими б хорошими вони не були, сильно програють у цьому банкам країн Східної Європи.
Наші клієнти звикли до найвищих стандартів сервісу. Можуть прийти будь-коли без дзвінка, ми навіть можемо затримати касу, якщо це необхідно. У Європі так не буде.
Потрібно заздалегідь написати листа, і вам визначать час візиту. У мене бували випадки в Австрії, коли я приходила на свій час, але виявлялося, що мій менеджер зайнятий. А потім він вставав і йшов, адже його робочий день закінчився. В нас це викликає подив, а для них це нормальна практика.
І так, потрібно обов'язково вимагати виписки з усіма комісіями, які з вас списували, і уважно перевіряти. Іноді помилково можуть списати якісь суми або податки.
За рахунок у закордонному банку потрібно платити
Ціни в банків абсолютно різні. Велика Британія та Швейцарія – найдорожчі з погляду банкінгу. Австрія – не така дорога, тут ви заплатите за обслуговування до €3000 на рік, іноді менше. В інших країнах Євросоюзу в системних банках вартість може становити $300 на рік, якщо не торгуєте на фондовому ринку.
У Чехії, Німеччині багатофункціональні універсальні банки попросять за обслуговування в Private Banking до $1000 на рік. Найбільші банки – 3000-10 000 євро або швейцарських франків. І навіть якщо ви нічого не робите з грошима на рахунку, є певна квартальна чи річна комісія, яку списуватимуть обов'язково.
Податкове регулювання
Одержання доходів за кордоном не звільняє від сплати податків в Україні. Багато банків за кордоном є податковими агентами. Якщо ви інвестуєте в цінні папери, наприклад, через австрійські банки, то там діє податок на місцеві фонди та цінні папери в розмірі 27,5%, який вони самі з вас знімуть. У Швейцарії існує податок на операції з цінними паперами (гербовий збір). Для акцій та облігацій швейцарських емітентів він становить 0,075%, для іноземних акцій – 0,15%.
Чорногорія, наприклад, ще не входить до Європейського Союзу, і у них немає обміну даними, а податок на юр- та фізособу – лише 9%.
У Люксембурзі діє прогресивна шкала оподаткування та залежить від сімейного статусу та рівня доходу. Ставка податку варіюється від 0% до 42%. За замовчуванням усі нерезиденти сплачують податок за статусом «одинокі люди». Хоча є винятки, коли можна платити за пільговим класом як сімейна пара, якщо будуть виконані умови: 90% доходів одного з подружжя оподатковуються у Люксембурзі або сума оподатковуваного доходу за межами герцогства не перевищує €13 000.
На Кіпрі з 14.07.2017 року діє цікава програма з набуття статусу податкового резидента. Його можна отримати за умови, якщо ти перебуваєш на Кіпрі протягом періоду, що перевищує 183 дні податкового року, проводиш на острові не менше 60 днів на рік, маєш бізнес чи нерухомість. За дотримання умов повністю звільняються від оподаткування процентні доходи; доходи від продажу цінних паперів; дивіденди; винагороди за послуги, надані за межами Кіпру; одноразові виплати зі страхування життя та при виході на пенсію.
У Великій Британії резиденти зазвичай сплачують податки з усіх своїх доходів, у тому числі й отриманих за її межами. Але якщо ви резидент і при цьому живете за кордоном, а у Великій Британії проводите 183 дні на рік, то оподатковується лише дохід, отриманий безпосередньо у Великій Британії. Тому, якщо ви займаєтеся інвестиційною діяльністю, у разі британського громадянства краще мати рахунок за межами Великої Британії.
При виборі банку за кордоном справді багато нюансів. Ваш український банк та послуга private banking мають бути на достатньому рівні, щоб надати консультацію на початковому етапі. Адже всі без винятку банки проводять KYC – перевіряють клієнтів та походження грошей.
Для відкриття рахунку фізособі вимоги приблизно однакові: паспорт, біографія та джерело походження коштів (документи про зарплату, продаж нерухомості, декларації).
Але якщо ви політик або PEP (Politically exposed person, політично значуща особа), буде складніше, такі рахунки банки відкривати не хочуть. Це пов'язано з корупцією та відмиванням грошей в Україні. Банки довго розглядають такі випадки і якщо беруть таких клієнтів після перевірки, вимагають залишки $5–10 млн.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.