МАУ – трусить. І не лише через пандемію. Сім фактів про нацперевізника, які показують стан компанії /Shutterstock/Анна Наконечна
Категорія
Новини
Дата

МАУ – трусить. І не лише через пандемію. Сім фактів про нацперевізника, які показують стан компанії

3 хв читання

Shutterstock/Анна Наконечна

«Міжнародні авіалінії України» – найбільша авіакомпанія України. Але, крім проблем через пандемію, компанія потрапила в корпоративний конфлікт. У листопаді президент МАУ Євген Дихне подав до суду на загальні збори акціонерів, які спробували усунути його з цієї посади. Ініціював звільнення співвласник Арон Майберг, а інший співвласник, Ігор Коломойський, став на його захист. У якому фінансовому стані перебуває авіакомпанія та на які суми оскаржуються борги у судах

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

Фінрезультати

У січні – вересні 2021 року МАУ отримала консолідований чистий прибуток у розмірі 1,08 млрд грн. Показник EBITDA зафіксовано на рівні 2,7 млрд грн. У МАУ пояснюють це сезонним зростанням попиту на авіаперевезення у третьому кварталі 2021 року, зміцненням гривні до долара США та реструктуризацією заборгованостей перед контрагентами.

За січень – жовтень 2021 року МАУ повернула пасажирам понад $32 млн. За час пандемії, з квітня 2020-го по 31 жовтня 2021-го, компанія повернула понад $56 млн.

Пасажири, літаки та кадри

У 2021 році МАУ перевезла 2,9 млн пасажирів, що у 2,8 раза менше, ніж у 2019 році. Флот скоротився на 17 літаків, до 24. За цей час кількість працівників зменшилася на 45,2%, до 1447 осіб.

Реструктуризація

У серпні РНБОУ доручила підготувати план реструктуризації боргів МАУ. За словами Майберга, працює робоча група зі співробітників МАУ, аеропорту «Бориспіль» та «Украероруху» під координацією Мінінфраструктури.

За даними джерела Forbes на авіаринку, на вересень заборгованість, що оскаржується в судах, перед «Борисполем» становила 760,2 млн грн. У ході реструктуризації передбачалося випустити векселі на п'ять років із терміном дії з квітня 2022-го до березня 2017-го з розрахунку виплати приблизно по 12 млн грн на місяць.

Є сім судових процесів з «Украерорухом», у яких заперечується заборгованість за аеронавігаційні послуги на 1,049 млрд грн та штрафні санкції на 437,1 млн грн.

Державіаслужба веде проти МАУ 17 судових процесів за заборгованість із авіазборів на суму 615,2 млн грн.

Арон Майберг каже, що МАУ потребує фінансової підтримки. МАУ готова відкрити необхідні показники щодо аудиту.

Лізингові платежі

МАУ домовилася з 60–80% лізингодавців щодо реструктуризації лізингових платежів за літаки. Реструктуризація включає зниження лізингової ставки. Назустріч пішли майже всі лізингодавці, зокрема пов'язані з МАУ. Але не з усіма завершено процес оформлення документів.

Про спроби звільнити президента МАУ Євгена Дихне

Один із власників МАУ, Арон Майберг, кілька разів намагався звільнити Євгена Дихне з посади президента МАУ. Вперше це сталося у березні 2020 року, коли Євген Дихне написав заяву про звільнення, розповів в інтерв'ю Forbes Арон Майберг. Але після дзвінка йому від іншого власника МАУ, Ігоря Коломойського, який став на захист Євгена Дихне, рішення про звільнення було скасовано.

Друга спроба звільнити Дихне сталася восени 2020 року, а третя – у вересні 2021-го. Дихне, за словами Майберга, спершу погодився, але документи не підписав. Після цього 11 листопада відбулися позачергові збори акціонерів, які вирішили звільнити Євгена Дихне та призначити іншого президента. Його ім'я та прізвище не розголошуються, але це людина, яка добре знає компанію, запевняє Арон Майберг.

«Євген Дихне не виконав ключове завдання, – каже Майберг, – МАУ мала перейти на операційну модель, яка дозволяє різко скоротити питомі витрати за рахунок зміни технологічних процесів». МАУ, на його думку, має навчитися конкурувати з Ryanair, WizzAir. «Зміна моделі – складне питання, і його не розвʼязали», – каже співвласник МАУ Майберг.

Євген Дихне захищається

Після зборів акціонерів його голова та секретар звернулися до нотаріуса, аби завірити підписи, але він відмовився це робити. В результаті Євгену Дихне не вручили повідомлення і акціонери скасували своє рішення.

Дихне спробував через Господарський суд Києва визнати незаконним рішення акціонерів. 29 листопада суддя цього суду Вікторія Джарти винесла ухвалу про зупинення рішення про звільнення Дихне. Також вона заборонила вносити зміни до Єдиного держреєстру юросіб до вирішення судового спору по суті.

«Суддя Джарти не просто фактично ухвалою про забезпечення задовольнила позов, а й істотно вийшла за його межі. Адже заборонила реєстрацію зміни керівника, навіть якщо буде нове рішення загальних зборів. Забезпечення діятиме, доки сама суддя не скасує або поки апеляція не відбудеться на користь МАУ. Тобто це можуть бути місяці», – написав у Facebook партнер юрфірми «Анте» Андрій Гук.

НАБУ та Євген Дихне

2021 року НАБУ та САП завершили розслідування справи про заподіяння збитків аеропорту «Бориспіль». Воно стосувалося передачі у 2014–2019 роках поза конкурсом приміщень аеропорту в оренду за заниженою вартістю. Один із підозрюваних – Євген Дихне, який на той час був одним із керівників аеропорту. За трьома договорами розмір можливої заподіяної шкоди перевищує 16,5 млн грн. Майберг каже, що ця ситуація ніяк не впливала на його рішення щодо звільнення Дихне.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд