Роберт Кері, президент Wizz Air Group. Ілюстрація Shutterstock/Анна Наконечна /Олександр Чекменьов
Категорія
Компанії
Дата

Wizz Air збирається захопити авіаринок України. А як же коронакриза та конкуренти? Інтерв'ю з президентом компанії Робертом Кері

6 хв читання

Роберт Кері, президент Wizz Air Group. Ілюстрація Shutterstock/Анна Наконечна Фото Олександр Чекменьов

На пресконференції в Києві 13 жовтня президент Wizz Air Group Роберт Кері, 42, анонсував масштабне розширення польотної програми з України. До кінця 2022 року угорський лоукостер відкриє 26 нових маршрутів з України. Так Wizz Air відреагувала на підписання угоди України з ЄС про єдиний авіапростір. Основний конкурент – Ryanair – поки що лише пообіцяв агресивну експансію в Україні найближчим часом. Розширення в Україні є частиною глобального зростання. До 2030 року Wizz Air планує збільшити парк у 3,6 рази до 500 літаків — частина з них базуватиметься в Україні.

Forbes публікує скорочену та відредаговану для ясності версію інтервʼю з президентом Wizz Air Group Робертом Кері.

Про Україну

Ви анонсували масштабну експансію до України. Криза закінчилася?

Завдяки підписанню угоди про єдиний авіапростір, Wizz Air стало легше відкривати нові маршрути. Водночас на українських рейсах ми орієнтуємося не лише на пасажирів з України. Існує великий попит на подорожі до вашої країни з боку туристів із Бельгії, Франції, Іспанії, Португалії. Ми бачимо, що після вимушених карантинів багато європейських мандрівників хочуть поїхати в нові незвідані місця, наприклад, в Україну.

Яке місце посідає Україна в стратегії Wizz Air?

Україна має дуже велике значення для розвитку Wizz Air у довгостроковій перспективі. Авіакомпанія планує наростити парк літаків із нинішніх 137 до 500 до 2030 року, тобто більш ніж у 3,6 раза. Плануємо щороку поповнювати парк по 30-50 літаків Airbus A321. Для того, щоб завантажити їх роботою, нам потрібні нові ринки. А Україна після підписання угоди про «Відкрите небо» — потенційно великий ринок для нас.

Угода про «Відкрите небо» та наша експансія на українському ринку дуже вигідні для України. Насамперед тому, що будуть створені нові робочі місця та відкриті нові маршрути. Упродовж наступних 6 місяців ми шукатимемо додатково понад 100 пілотів в Україні. Крім того, додатково шукаємо понад 150 членів екіпажу.

Скільки літаків базуватиметься в Україні за пʼять років?

Наступного року в Україні базуватиметься 11 літаків. Україна має потенціал, щоб через пʼять років ми базували тут 50-60 літаків. Але це залежить від повного набуття чинності угоди про єдиний авіапростір та наявність інфраструктури в аеропортах.

Наскільки експансія на український ринок дозволить Wizz Air швидше відновитись після кризи?

Криза сприяла зростанню попиту на дешеві квитки. Тому ми не могли не скористатися цим шансом.

Кого вважає Wizz Air основними конкурентами на українському ринку?

МАУ та Ryanair. Зараз ми обійшли Ryanair за кількістю доступних для продажу квитків на рейсах з України.

Wizz Air купує нові літаки Airbus A321, які не зможуть виконувати польоти в аеропорт «Київ» через коротку злітно-посадкову смугу. Чи плануєте перейти у «Бориспіль», який здатний обслуговувати такі рейси?

Ми дуже щасливі працювати з аеропортом «Київ». Під час ремонту в цьому аеропорту ми перейдемо у «Бориспіль». Після реконструкції ми маємо намір повернутися у «Київ».

Основний власник компанії «Майстер-Авіа», яка займається управлінням «Києва», Василь Хмельницький шукає партнера для розвитку аеропорту. Wizz Air розглядає вихід у нові сегменти?

Ні. Ми не плануємо займатися керуванням аеропортів. Wizz Air ніде не займається такою діяльністю.

Wizz Air планує здійснювати рейси всередині України?

Поки що на першому етапі угода про єдиний авіапростір не дозволяє нам виконувати внутрішньоукраїнські рейси. Але після того, як вона повністю набуде чинності, розглянемо таку можливість. Ми зацікавлені у виконанні внутрішньоукраїнських рейсів між містами, між якими зараз можна дістатися поїздом за 4 години та більше або автомобілем за 6 годин та більше. Для лоукостів дуже великі можливості в Україні через її великі розміри.

Якби Wizz Air відновив роботу дочірньої авіакомпанії, то не треба було б чекати. Чому Wizz Air не хоче поновити її роботу?

Ми поки що не маємо ресурсів для цього. Крім того, угода про єдиний авіапростір дозволить нам оминути необхідність поновлення роботи Wizz Air Ukraine.

Чи розглядаєте можливість купівлі українських авіакомпаній, наприклад, МАУ, SkyUp Airlines?

Не зараз. Ми хочемо сфокусуватись на органічному розвитку своєї авіакомпанії.

Чи планує Wizz Air відкривати рейси з України не до Європи, а, наприклад, до Єгипту чи Марокко?

Ні, оскільки ми є авіакомпанією з реєстрацією в ЄС. Нам поки що не можна відкривати таких маршрутів. Але якщо буде знято бюрократичні перешкоди, то ми розглянемо можливості відкриття таких рейсів. Ми бачимо, що багато європейців літають такими маршрутами. Й українці не є винятком.

Що робитиме Wizz Air, якщо країни ЄС закриють вʼїзд навіть для вакцинованих українців? Що їм робити з купленими квитками?

Якщо країни ЄС заборонять вʼїзд навіть для вакцинованих українців, ми скорочуватимемо кількість рейсів з України. У цьому випадку пасажири зможуть обрати або повне повернення коштів на банківську картку, або оформлення кредиту для оплати майбутніх перельотів у розмірі 120% вартості квитка на скасований рейс.

 

Олександр Чекменьов

Роберт Кері, президент Wizz Air Group. Фото Олександр Чекменьов

Про глобальні перспективи

Європейський авіаринок відновився після коронакризи?

За моїми оцінками він відновився тільки на 60-65%. Але Wizz Air вже пройшов цей етап – кількість доступних для продажу крісел на рейсах лоукостера складає приблизно 105% від доковідного рівня.

У серпні 2021 року кількість реально перевезених пасажирів у Wizz Air була меншою, ніж у серпні 2019-го. Коли авіакомпанія вийде на доковідні рівні перевезення пасажирів?

Так, у серпні цей показник становив приблизно 83-84% від серпня 2019 року. Але поступово підходимо до показника 95%. Плануємо, що вже наступного літа повністю відновимося порівняно з докризовим періодом.

Як планує розвиток Wizz Air у Європі після поточної кризи?

Нині для нас у Європі три головні ринки — Україна, Італія та країни Балтії. Про Україну я вже розповів. Чому Італія? Після того, як найбільша італійська авіакомпанія Alitalia залишила ринок, ми бачимо великі можливості для розвитку в цій країні. Нещодавно ми відкрили тут величезну кількість внутрішніх рейсів. Нині у нас в Італії сім баз. Також є великий потенціал для розвитку і в країнах Балтії.

Крім Італії, 2020 року Wizz Air планувала велике розширення в Норвегії. Лоукостер мав намір відкрити там велику кількість внутрішніх рейсів. Але згодом плани змінилися. Ця країна більше не у фокусі уваги?

Ми повністю закрили наші плани щодо розвитку у Норвегії. На жаль, ми зіткнулися в цій країні з великою державною підтримкою місцевих авіакомпаній. Створено нову авіакомпанію Flyr і ведеться робота над стартом іншої — Norse Atlantic Airways. Тому нам не вигідно працювати на норвезькому ринку.

Чи планує Wizz Air виконувати далекомагістральні рейси?

Ні. Рейси на короткі дистанції та далекомагістральні напрямки – це різні ринки. Тільки з Лондона до Нью-Йорка здійснюється 30 рейсів на день. Нам складно буде завантажити наші літаки за цим напрямом.

Які плани щодо розвитку дочірньої авіакомпанії Wizz Air Abu Dhabi?

Ми активно розвиваємо цю авіакомпанію. Менше, ніж за рік, парк літаків перевізника збільшився з 2 до 4 літаків. Ми вже літаємо з Абу-Дабі до Києва та Одеси. Плануємо відкривати нові маршрути.

Які авіакомпанія Wizz Air розглядає як основні конкуренти на європейському ринку?

Головний конкурент Ryanair. Разом з ним ми фокусуємося на тому, щоби дати найнижчі ціни. Поки що для нас є місце на ринку. Але є й інші конкуренти на європейському ринку, наприклад, EasyJet, Vueling, Volotea, LOT, Blue Air та інші.

Як змінилася поведінка пасажирів після початку пандемії?

Пасажири почали купувати квитки ближче до дати вильоту. Я повʼязую це з нестабільністю рішень урядів через пандемію. Крім того, якщо раніше пасажири літали по роботі або для зустрічі із сімʼєю, то зараз вони все частіше шукають нові напрями, де вони раніше не були.

Які додаткові платні послуги планує запроваджувати Wizz Air?

Ми вже впровадили майже всі додаткові сервіси. Але нещодавно наші бортпровідники у Великій Британії почали тестувати послугу Wi-Fi під час польотів. Швидкість інтернету буде невелика, тому пасажири не зможуть дивитися фільми онлайн. Але її буде достатньо, щоб надіслати повідомлення до соціальних мереж. Поки що я не знаю, які пакети інтернету ми зможемо пропонувати пасажирам. Спочатку ми хочемо протестувати наші можливості надавати послугу Wi-Fi.

Чи є у планах впровадити бізнес-клас?

Ні. Якщо пасажир хоче вільно почуватися в літаку, він може купити місце з додатковим простором для ніг або в першому ряду.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд