Заснована Олегом Лущиком Universal Fish Company (UFC) понад 20 років імпортує і переробляє рибу під брендами Don Mare, Master Fish і Norven. Щодня продають орієнтовно 250 000 тонн продукції, виторг у 2019 році – $172 млн. UFC експортує рибу до 20 країн, але головною подією для компанії став продаж у 2019 році першого контейнера до Японії.
«Японія – найскладніший ринок морепродуктів у світі, – говорить Лущик. – Ми поставили завдання завоювати там серйозні позиції». Японія може стати плацдармом для виходу в інші країни Азії. За оцінкою Міжнародного торгового центру ООН, Україна могла б постачати до Східної Азії рибної продукції на $4 млн.
Японія приваблива тим, що там живуть 126 млн вимогливих споживачів, зазначає член Ради експортерів та інвесторів при МЗС України Ігор Снітівкер. «На їхній ринок потрапляють якісні, а відповідно й прибуткові продукти, – каже він. – Японці будують зв’язки надовго і серйозно. Головне – виконувати перед партнером свої зобов’язання з якості і термінів постачань».
Прискіпливість японців UFC перевірила на собі. На підготовку пішло три роки: вивчали поведінку конкурентів, інвестували мільйони євро в технології, обладнання та сертифікацію, аби відповідати японським стандартам. Навіть проходили кроскультурні тренінги, щоб розуміти менталітет японців. «Головна проблема при виході в Японію – це нерозуміння культурних особливостей і правил ведення бізнесу», – говорить Снітівкер.
«Японський консультант стояв із секундоміром і перевіряв, як часто кварцують і стерилізують ножі, обробні поверхні», – розповідає директор UFC Євген Лисяк. Співробітники тренувалися на кабачках, аби навчитися нарізати лосося під правильним кутом.
У 2018 році Японія, за даними ООН, імпортувала риби на $15 млрд, з них $163 000 – імпорт з України. «У них найвищі вимоги з мікробіології у світі, – говорить Лисяк. – Якщо температура поверхні столу, де обробляють рибу, хоч на один градус вища за норму, в ній заведуться мікроби і її не можна буде використовувати для суші».
Ще один нюанс торгівлі з Японією – фінансові ризики. За словами Лисяка, контракт вважається підтвердженим лише після того, як партія прибула до Японії і її якість засвідчили у трьох державних лабораторіях. «Судно йде до Японії два місяці, – розповідає він. – Ти вже готуєш наступну партію, але не знаєш, приймуть чи ні надіслане замовлення».
UFC продає продукцію оптовим клієнтам у Японії, які реалізують її в мережевих ресторанах. Компанія експортує 10% від усієї виробленої продукції і впродовж двох років планує збільшити частку експорту на 30–35%.
Опубліковано в шостому номері журналу Forbes (грудень 2020)
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.