Категорія
Новини
Дата

Тиск війни на бізнес залишиться або навіть посилиться у 2023 році – опитування

Війна завдала величезних збитків українському бізнесу, однак компанії продемонстрували надзвичайну стійкість, а деякі навіть знайшли можливості для зростання. Проте тиск війни на бізнес, ймовірно, залишиться або навіть посилиться у 2023 році, свідчать результати нового опитування щодо стійкості бізнесу, проведеного Американською торговельною палатою разом із McKinsey & Company Україна.

Головні матеріали Forbes Ukraine у email-розсилці. Раз на тиждень на вашій пошті.

Ключові факти

  • Продажі у 47% компаній у 2022 році впали, йдеться в коментарі до опитування. Найбільше постраждали ті, що працюють у сферах сільського господарства, роздрібної торгівлі, гірничодобувної промисловості й металургії. 
  • Незважаючи на значне падіння продажів, лише 2% компаній скоротили чисельність персоналу більш ніж на 30%. Попри війну 15% компаній зросли у 2022 році.
  • Тиск війни на бізнес, ймовірно, залишиться або навіть посилиться у 2023 році, зазначають автори дослідження. Зменшення попиту (25%), фізичні збитки обʼєктам (23%) і порушення ланцюгів постачання (19%) були названі одними з найважчих наслідків війни. 
  • Сукупний попит, імовірно, погіршиться ще більше у 2023 році, оскільки загальне зростання ВВП залишається невизначеним, а купівельна спроможність споживачів може ще більше ослабнути (у тому числі через витік заощаджень, зростання безробіття, скорочення зарплат).
  • Більшості компаній вдалося розробити «плани дій на випадок надзвичайних ситуацій», але понад 40% компаній відмітили їхню недостатню ефективність, зазначають аналітики.
  • 90% компаній розробили подібні плани, з яких: 61% створили довоєнні спеціалізовані підрозділи (міжфункціональні команди або спеціалізовані підрозділи з управління ризиками), 33% займалися їх розробкою за підтримки бізнес-підрозділів, а 6% для підготовки використовували допомогу зовнішніх експертів. 
  • 40% компаній визнали, що розроблений план не спрацював належним чином, зокрема, 29% компаній не вдалося передбачити масштаб кризи в своєму плані, а 7% не мали достатніх ресурсів для його реалізації.
  • Серед пріоритетів, що вбачають компанії для свого подальшого розвитку, респонденти відмітили диверсифікацію, ефективніше планування на випадок надзвичайних ситуацій і створення стійких команд. 
  • Гнучка операційна модель і сильна корпоративна культура допомагають бізнесу долати спричинені війною виклики (26% компаній відмітили цей фактор як першочерговий). 
  • Аби краще підготуватися до кризових ситуацій у майбутньому, компанії виділяють наступні пріоритети: стратегія та диверсифікація бізнесу, що вимагатиме перегляду інвестиційних планів (46%); більш ефективне (і неупереджене) планування на випадок надзвичайних ситуацій (29%); залучення та утримання стійкої команди та робочої сили (18%).

Контекст

Дефіцит електроенергії, руйнування підприємств та інфраструктури, порушення логістики, скорочення пропозиції товарів та послуг, зростання виробничих витрат, а також низька платоспроможність населення продовжують суттєво впливати на економічну активність підприємств та їхні очікування. У січні 2023-го індекс ділової активності НБУ знизився до 37,5 із 42,1 у грудні 2022-го. 

За підсумками четвертого кварталу минулого року, український бізнес дещо послабив негативні очікування щодо динаміки обсягів виробництва товарів і послуг упродовж наступних 12 місяців. Також поліпшилися прогнози майбутньої ділової активності підприємств. Оптимістичніше налаштовані підприємці й в оцінках темпів майбутньої інфляції та її впливу на споживчі настрої й купівельну спроможність населення. А ось девальваційні очікування знову погіршилися – в те, що гривні вдасться зберегти теперішні позиції у протистоянні з євро і доларом, бізнес майже не вірить.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні