Виміряти успішність і щастя нації не так просто. ВВП на душу населення не завжди відображає реальну картину життя суспільства. Наприклад, зростання ВВП в авторитарній державі поєднується з відсутністю базових прав і свобод індивіда. У міжнародному індексі щастя (Happy Planet Index), що розраховується з 2006 року, нагорі часто опиняються далеко не найбагатші й найуспішніші країни (Коста-Рика, Мексика, Колумбія, В’єтнам). Не вільний від недоліків і Індекс людського розвитку, що розраховується ООН.
Мені ближчий підхід Марти Нуссбаум – однієї з найвпливовіших сучасних мислителів. Якщо ми хочемо дізнатися про рівень розвитку нації, нам треба поставити запитання: чого може досягти звичайний громадянин цієї країни? Які у нього можливості для самореалізації? Разом з економістом Амартією Сеном (лауреатом Нобелівської премії за 1998 рік) вона запропонувала перелік із 10 базових можливостей (capabilities). Ось цей список: 1) життя (можливість прожити до старості); 2) фізичне здоров’я (можливість мати нормальне харчування та гідне житло); 3) тілесна недоторканність; 4) відчуття, уявлення і думки (мати можливість користуватися органами чуттів, уявляти, мислити та розмірковувати як «повноцінна людина», що має адекватну освіту); 5) емоції (можливість відчувати прихильність до речей і людей, любити, піклуватися, відчувати пристрасті, подяку і виправданий гнів); 6) практичний розум (можливість формувати уявлення про благо і планувати власне життя); 7) солідарність; 8) інші види живих істот (можливість взаємодіяти з тваринним та рослинним світом); 9) гра (можливість сміятися, грати, насолоджуватися відпочинком і розвагами); 10) контроль свого місця існування (в політичному плані йдеться про відповідальне громадянство, а в матеріальному – про можливість мати власну справу і вільно формувати свій професійний розвиток).
Нуссбаум вважає, що недостатньо надати людині права і свободи. Не менш важливо, щоб було надано набір можливостей або «субстанціальних свобод», якими люди можуть скористатися або знехтувати.
Тож які уроки має виконати нація, аби стати успішною та щасливою?
- Насамперед усвідомити, що найважливіший капітал нації – це її громадяни. Мета уроку – навчитися інвестувати в людей.
- Не менш важливою є чесна самооцінка. Розуміння власних переваг і недоліків, вміння використовувати досвід із промахів і поразок. Цей урок вчить чесності, яка веде до успіху.
- Із засвоєнням другого уроку пов’язаний третій: не піддаватися спокусі звузити національну ідентичність. Україна – витвір багатьох історій і різноманітних ліній культурного розвитку, які треба навчитися поєднувати в єдину оповідь. Мета цього уроку – розвивати єдність у розмаїтті.
- Визначення першочергових завдань. За обмежених ресурсів не можна займатися одразу всім і «потроху». Розвиток яких напрямів може стати початком успішного сходження? Мета уроку – раціональний розрахунок можливостей, ресурсів та пріоритетів.
- Важливо ставити амбітні стратегічні цілі. Україна поступово перетворюється на країну із дуже скромними завданнями й цілями (що практично зводяться до виживання). Відсутність амбіцій позначається на самооцінці. Мета уроку – навчитися жадати бути успішними та щасливими.
- Амбітні цілі й висока саммооцінка викликають повагу з боку інших націй, народів і країн. Ми мимоволі переймаємося повагою до людини, яка ставить перед собою складні завдання й успішно їх розв’язує. Мета уроку – вміти завойовувати повагу з боку інших.
- Виконання зазначених уроків неможливе без освічених, доброчесних, відповідальних і честолюбних еліт. Як правильно зауважив видатний логік та мислитель Юзеф Бохенський, «суспільство, позбавлене еліти, приречене на застій і швидку загибель». Мета уроку – працювати над формуванням національних еліт.
На мій погляд, саме такі уроки повинна виконати нація, аби стати успішною та щасливою.
Опубліковано в пʼятому номері журналу Forbes (листопад 2020)
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.