Керівник Cosmolot про те, чому онлайн-казино – насамперед IT-продукт, як сфера онлайн-гемблінгу регулюється на українському ринку, та як грати відповідально.
Карʼєрний шлях
У мене великий досвід роботи в онлайн-маркетингу та IT-індустрії, де мені пощастило працювати тільки у продуктових компаніях. Десять років тому на ринку IT за бажанням можна було вирости досить швидко – так я просунувся у продуктовій лінійці.
Вперше в ролі СЕО я виступив у продуктовій компанії ZeoAlliance, яка створювала програмне забезпечення для Америки. Там я познайомився з інвесторами й ми домовилися, що я придумаю ідею, під яку зможу отримати інвестиції. Тоді я захоплювався іграми та відправився до Сан-Франциско на велику геймдев-конференцію. У той час були дуже популярні ігри social casino, особливо на американському ринку. Я зробив бізнес-план, під який отримав раунд фінансування, зібрав команду й почав будувати компанію.
Паралельно я завжди цікавився гемблінгом, тому що ця індустрія дає одні з найбільш передових технічних рішень. Для мене вона насамперед про інновації та IT-продукт. Коли я зрозумів, що є можливість зробити продуктову гемблінг-компанію в Україні, то вирішив використати цей шанс. Моєю метою було взяти старий бренд, який є впізнаваним серед людей, зʼєднати з моїми знаннями, цінностями й цілями, і зробити з цього успішну легальну історію в Україні. Так зʼявився Cosmolot.
Багатьох людей лякає слово «ризик», але я вважаю це базовою потребою людини, тому ми маємо давати його в правильній та безпечній формі.
Ставлення до азартних ігор в Україні та світі
Я б хотів змінити ставлення до гемблінгу в Україні. Ще до старту моєї роботи в цій індустрії я був на гемблінг-конференції ICE Gaming в Лондоні. Саме там я зрозумів, наскільки це величезна й технологічна галузь і з якою кількістю секторів вона взаємоповʼязана – це платіжки, реклама, технології таргетингу і збору даних. Для мене це рівень Netflix, я вважаю, що це абсолютно схожі продукти.
Мені хотілося б бачити більше прикладів класних продуктових компаній, які створюють ідеї саме в нашій країні. Для мене важливо інвестувати не просто, щоб заробити гроші сьогодні, а щоб конструкція, яку ти будуєш, була стійкою. Це означає високе ставлення до команди, бренду, клієнтів. Я хочу будувати таку культуру в Україні та реплікувати її далі через навчання, власний приклад або інші проєкти.
Досі є ті, кого я вважав ліберальними, відкритих поглядів, але до гемблінгу вони ставляться по-старому. Я приймаю таку позицію, мене це мотивує змінити таке ставлення. Тому ми будемо більше розповідати про Cosmolot та індустрію загалом. Я вірю, що будь-які зміни не відбуваються за один день, це постійна робота.
Дуже круто, що в нас є сильна конкуренція. Ми точно знаємо, що міжнародні компанії будуть виходити на ринок України, коли закон буде відповідати їхнім вимогам і ринковим умовам. У мене є мотивація зробити сильну продуктову компанію всередині країни й конкурувати з гігантами ринку.
Регулювання онлайн-казино
Є низка загальних регуляторних моментів для всіх казино. Наприклад, вся інформація має зберігатися в Україні. Для онлайну, звичайно, це складніше. Наприклад, якщо ти використовуєш Google-аналітику – базовий інструмент для будь-якого сайту, – це несе певні складності, з якими нам доводиться миритися.
Є також єдина для всіх казино база людей, які мають схильність до адикції від гри. Це хороша ініціатива, тому що легше не працювати з таким клієнтом, аніж потім мати з ним проблеми. Багатьох людей лякає слово «ризик», але я вважаю це базовою потребою людини, тому ми маємо давати його в правильній та безпечній формі. Ця ініціатива якраз допомагає відразу визначити людей, які схильні до залежностей, завдяки процедурі верифікації гравців. Це нормальна європейська практика.
Також для нас дуже важливо, щоб у нас на сайті не було дітей. До цього питання у мене особисто дуже високі вимоги. Онлайн у цьому сенсі складніше, ніж офлайн. Тому ми пропонуємо технологічні рішення, які в автоматичному режимі дозволяють ідентифікувати свого клієнта.
Зараз у Cosmolot людина може вибирати обмеження за часом і кількістю грошей, які вона може собі дозволити витратити на цю розвагу. Також я не хочу дозволяти грати на кредитні кошти. Люди мають відчувати, що будуть захищені, граючи у нас. Ми реалізуємо це через різні інструменти, наприклад, через поп-апи (спливаючі віконця), які нагадують, що ти у грі, і не дають забути про все на світі. Для мене важливо, щоб гра проходила у балансі.
Про нелегальні казино
Людина, яка хоче зіграти в казино, завжди знайде спосіб, як це зробити, завдяки VPN або іншим сервісам. Такий користувач зайде на будь-який ресурс і буде грати там. Яку відповідальність буде нести за нього компанія у цьому випадку? До кого він піде, якщо вкрадуть його дані або якщо він буде грати на кредитні кошти? Виходить замкнуте коло, коли ти забороняєш гру, але люди, якщо у них є така потреба, знайдуть можливість і будуть робити це у нелегальному полі. Всьому ринку вигідно, щоб люди отримували тільки ліцензійний досвід гри. Ми, як одні з лідерів, заразом маємо формувати такий підхід.
Розвиток галузі в Україні
Cosmolot набагато ширше, ніж просто компанія, яка створює свій продукт. У нас є дуже багато партнерів, з якими ми вже встановили ділові відносини. Наприклад, ми працюємо з усіма телеканалами та є їхніми великими рекламодавцями. Відповідно, даємо можливість роботи медіа. Другий напрямок – це фінанси та банківська система. Ми разом, як машина, створюємо цінність, що підтримує всіх. Це така самостійно стабілізована й збалансована система. Так працюють лідери індустрії – Facebook, Google, Amazon.
Сьогодні податкове законодавство не адаптоване під роботу індустрії гемблінгу. Ми очікуємо, що в найближчому місяці будуть прийняті зміни до Податкового кодексу в цій частині. Будь-який бізнес має бути прибутковим, а ті податки, які є зараз, просто математично не дозволяють працювати правильно. Мені хотілося б, щоб в Україні змінилося ставлення людей до підприємництва. Тому що відповідальне підприємництво дуже позитивно позначається на розвитку країни – дає людям роботу, можливості, реалізує кращі світові практики.
Моє єдине правило гри – точно знати, скільки я готовий сьогодні витратити, і не відходити від цієї суми.
Особисті правила гри
Ще до того, як я став СЕО Cosmolot, я регулярно грав у казино з товаришами із різних країн. Щопʼятниці в нас була традиція збиратися онлайн і грати, спілкуватися. Хтось може піти у бар, у ресторан, у боулінг, а у нас була ось така точка тяжіння.
Моє єдине правило гри – точно знати, скільки я готовий сьогодні витратити, і не відходити від цієї суми. Ніяких інших правил у мене немає, бо що їх більше, то більше і можливостей їх порушити.
Я б хотів навести ще один позитивний приклад. У нас грала підприємниця, яка так реалізовувала свою потребу в ризику. Оскільки в бізнесі вона мала приймати рішення зважено й обережно, то отримувала гострі емоції та реалізовувала свої потреби у нас на платформі. Часто свої виграші вона віддавала на благодійність. Саме такий приклад показав мені, що я роблю круту штуку, тому що є люди, яким це потрібно.
Більше про Cosmolot в Instagram, Facebook, LinkedIn, та Tik Tok компанії.
Вы нашли ошибку или неточность?
Оставьте отзыв для редакции. Мы учтем ваши замечания как можно скорее.