З’їзд переможця. Янукович на з’їзді Партії регіонів, який висунув його в президенти. /Ярослав Дебелий
Категорія
30 років українского бізнесу
Дата

2010 рік. Багатообіцяючий початок | Історія українського бізнесу

З’їзд переможця. Янукович на з’їзді Партії регіонів, який висунув його в президенти. Фото Ярослав Дебелий

30 років українського бізнесу. Якими ми були, як стали тими, хто ми є, — Forbes розповідає про те, як із руїн радянського ладу поставали ініціатива, винахідливість, ділова хватка українських підприємців. Один рік — одна історія, один урок. 2010 рік

Пригрівало жовтневе сонечко. На веранді київської тратторії «Пантагрюель» засновник найбільшого в Україні видавничого дому UMH Борис Ложкін пояснював мені за чашкою еспресо, чому уряд Януковича зацікавлений у проведенні реформ. У словах Ложкіна була логіка, але не було віри. Я не раз чув розмови про те, чому прекрасне майбутнє є безальтернативним, і знав їм ціну.

У Ложкіна був резон прикрашати ситуацію. Він придбав ліцензію Forbes і шукав редактора, який запустить проєкт в Україні. Перш ніж переїжджати з Москви до Києва, мені треба було вирішити, чи вірю я у перспективу країни, яку покинув наприкінці 1980‑х.

Приблизно в ці ж дні фонд «Ефективна політика» Ріната Ахметова й московський офіс McKinsey гарячково підбирали команду молодих технократів, які мали стати поруч із владою і зрушити з місця віз реформ. У 2010 році Україна була найбільш економічно невільною й корумпованою країною Європи. Приблизно там же вона перебуває й у 2021‑му.

Восени 2010‑го майбутнє не здавалося таким похмурим. Янукович щосили намагався виглядати реформатором. 2 червня 2010 року на президентському сайті було опубліковано програму економічних реформ на 2010–2014 роки – мабуть, найбільш проринкову з часів незалежності. Програма на 85 сторінках охоплювала 17 напрямів – від стабілізації держбюджету й медичної реформи до дерегуляції та створення до 2012 року прозорого ринку землі. Над підготовкою документа всю весну працювали міністри, експерти та громадські діячі, а модерували процес консультанти McKinsey. «Ця модерація давала змогу зберегти багато хороших ідей, навіть якщо вони не подобалися представникам влади», – згадує один з учасників тих обговорень Олександр Данилюк. Програму було складено цілком відповідно до методології McKinsey: опис проблем та їхніх причин – цілі й завдання – кроки, які потрібно зробити, – етапи впровадження.

Стратегія – це добре, а хто її реалізовуватиме? В ахметовському фонді за цей напрям відповідав Роман Рубченко, який повернувся в Україну у 2008‑му, проживши 17 років у США. Метою фонду було просування технократичних реформ, а його глава Наталія Ізосімова в інтерв’ю Forbes Woman цитувала Ахметова: «Наше спільне завдання – підвищувати вартість України».

Рубченко, який перейшов до фонду з київського офісу Boston Consulting Group, із посмішкою згадує часи, коли думав, ніби ситуацію в країні, яка сильно постраждала від глобальної фінансової кризи, можна швидко покращити за допомогою прийомів бізнес‑консультування. Група консультантів дістала назву «Координаційний центр з упровадження економічних реформ», й у вересні 2010‑го його очолив 35‑річний Данилюк, який повернувся в Україну з Лондона допомагати готувати програму реформ і у якого був досвід роботи в McKinsey та інвестбанкінгу.

Getty Images

Крим в обмін на газ. Ратифікація Харківських угод у Верховній Раді. Опозиція закидала яйцями спікера парламенту Володимира Литвина. Фото Getty Images

Як набирали співробітників? Антону Ященку було 25. Він відповідав у ДТЕК за інтеграцію нових придбань і шукав можливість переїхати з Донецька до Києва. Він пройшов співбесіди з Рубченком, з партнером McKinsey Аветіком Чалабяном і Данилюком. «Підкупив бізнес‑підхід: дано рамку, вектор розвитку, а від таких, як я, чекали допомоги в імплементації, – згадує Ященко. – У ДТЕК я займався внутрішнім консалтингом, а тут мені запропонували робити те ж саме на державному рівні». Щоб уникнути конфлікту інтересів, Ященку доручили займатися не енергетикою, а адміністративною реформою.

Часу було обмаль. «Звучала фраза: «Запускають, але може навернутися будь‑якої миті», – розповідає Ященко. Він згадує, як одного разу Данилюк покликав колег на коротку зустріч в офіс. Зібралися о третій годині дня в неділю, розійшлися о дев’ятій вечора в понеділок.

У грудні 2010‑го Янукович підписав указ про оптимізацію органів виконавчої влади, а навесні 2011‑го Рада ухвалила закон, унаслідок чого кількість центральних органів виконавчої влади було скорочено зі 111 до 75, а відомств, що виконують контролювальні функції, – з 69 до 11.

«КЦ висів у повітрі, – описує місце центру у владній конфігурації Данилюк. – Ніхто не міг зрозуміти, звідки взялися ці «космонавти». Янукович, гадає він, сприймав КЦ як проєкт Ахметова, а люди в уряді бачили, що цей орган перебуває під президентом і залучений у бюрократичні процеси. Адміністративна реформа додала ваги. «Перетрусити всю систему Кабінету Міністрів – на це не зважився б ніхто ні в уряді, ні в Адміністрації Президента, – каже Данилюк. – А ми взяли і зробили».

Реформаторського запалу у Януковича вистачило максимум на рік, каже Данилюк. На думку Рубченка, все почало гальмуватися після чемпіонату Європи у 2012‑му. «Вони дуже хотіли не осоромитися, а потім напруга відпустила і вони розслабилися», – вважає він. КЦ продовжував просувати реформи, а тим часом «сім’я» – бюрократи й бізнесмени, що консолідувалися навколо старшого сина президента Олександра Януковича, – зайнялася «первинним накопиченням».

Влітку 2013‑го Ложкін продав UMH Сергію Курченку. А в листопаді Янукович здійснив геополітичний розворот, відмовившись підписати Угоду про асоціацію з Євросоюзом. Задум Данилюка – використовувати угоду як новий реформаторський якір – втратив зміст. Реформувати державу неполітичними методами не вдалося. Починався Майдан.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд