Навіть не віриться. Президент України Петро Порошенко тримає ключ від Європейського союзу 11 червня 2017 року. Це перший день безвізу з Європейським союзом. /Getty Images
Категорія
30 років українского бізнесу
Дата

2017 рік. Безвіз | Історія українського бізнесу

1 хв читання

Навіть не віриться. Президент України Петро Порошенко тримає ключ від Європейського союзу 11 червня 2017 року. Це перший день безвізу з Європейським союзом. Фото Getty Images

30 років українського бізнесу. Якими ми були, як стали тими, хто ми є, — Forbes розповідає про те, як із руїн радянського ладу поставали ініціатива, винахідливість, ділова хватка українських підприємців. Один рік — одна історія, один урок. 2017 рік

⚡️ Залишився 1 день! Отримайте доступ до річної підписки Forbes Digital зі знижкою 40%. Промокод: MORNING. Оформлюйте підписку за посиланням.

В Олени Бойко досі мурашки по шкірі, коли вона згадує 11 червня 2017 року – перший день безвізового режиму з Європейським союзом. Засновниця туркомпанії Travel Professional Group Бойко вважає безвіз головним досягненням незалежної України. Вона до останнього не вірила, що прийде день, коли не доведеться витрачати час і нерви, оббиваючи пороги посольств.

А ось Олексія Субботіна безвіз ледь не позбавив шматка хліба. До червня 2017‑го його фірма Soleks допомагала оформлювати документи на візу, в 60% випадків – до країн Євросоюзу. «Професія візових менеджерів практично померла», – каже він. Тепер Субботін допомагає оформлювати специфічні візи – для студентів, робітників і наречених, а також продає тури.

Протягом першого року, з 11 червня 2017‑го до 10 червня 2018‑го, прикордонна служба зафіксувала 560 000 безвізових поїздок до Європи. На другий рік ця кількість збільшилася в чотири рази – до 2,35 млн.

Туроператори, які зуміли «піймати хвилю», непогано заробили. У 2018‑му завдяки європейському напрямку «Гамалія Тур» збільшила кількість клієнтів щонайменше на 20%, говорить засновник компанії Ігор Голубаха. У Join UP! турпотік того року зріс утричі.

Відкриття кордонів з Європою змінило транспортний портрет України, каже Володимир Омелян, міністр інфраструктури в 2016–2019 роках. «Нам стало набагато легше запрошувати лоукост в Україну», – згадує він. Глава найбільшого в Європі авіалоукостера Ryanair Майкл О’Лірі розповідав Омеляну, що дуже здивувався, коли долетів з Берліна до Києва за кілька годин. О’Лірі, звісно, знав, де розташована Україна, але підсвідомо припускав, що політ забере годин п’ять.

Ryanair запустив регулярні рейси в Україну з жовтня 2018 року. Вітчизняні авіакомпанії боялися, що іноземні лоукостери заберуть пасажирів, але попит зріс і клієнтів вистачило на всіх. За даними Державіаслужби, з 2015 по 2019 рік пасажиропотік в українських аеропортах збільшився з 10,7 до 24,3 млн осіб.

Крім Ryanair в Україну прийшов німецький автобусний лоукост‑перевізник FlixBus (оперує в 32 країнах), а «Укрзалізниця» запустила поїзди до Перемишля й Риги.

Безвіз спростив бізнесу пошук партнерів і експорт у ЄС, каже директор Центру економічної стратегії Гліб Вишлінський. «Я почав брати на міжнародні виставки більше учасників, і мені стало легше працювати», – підтверджує власник ікорної компанії Bester Антон Яременко.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд