Навіть не віриться. Президент України Петро Порошенко тримає ключ від Європейського союзу 11 червня 2017 року. Це перший день безвізу з Європейським союзом. /Getty Images
Категорія
30 років українского бізнесу
Дата

2017 рік. Безвіз | Історія українського бізнесу

Навіть не віриться. Президент України Петро Порошенко тримає ключ від Європейського союзу 11 червня 2017 року. Це перший день безвізу з Європейським союзом. Фото Getty Images

30 років українського бізнесу. Якими ми були, як стали тими, хто ми є, — Forbes розповідає про те, як із руїн радянського ладу поставали ініціатива, винахідливість, ділова хватка українських підприємців. Один рік — одна історія, один урок. 2017 рік

🎂 День народження у нас — подарунки вам. Forbes Ukraine чотири роки, тому даруємо 44% знижки на річну підписку на сайт Forbes. Діє з промокодом FORBES4 до 31 березня. Оформлюйте зараз за цим посиланням

В Олени Бойко досі мурашки по шкірі, коли вона згадує 11 червня 2017 року – перший день безвізового режиму з Європейським союзом. Засновниця туркомпанії Travel Professional Group Бойко вважає безвіз головним досягненням незалежної України. Вона до останнього не вірила, що прийде день, коли не доведеться витрачати час і нерви, оббиваючи пороги посольств.

А ось Олексія Субботіна безвіз ледь не позбавив шматка хліба. До червня 2017‑го його фірма Soleks допомагала оформлювати документи на візу, в 60% випадків – до країн Євросоюзу. «Професія візових менеджерів практично померла», – каже він. Тепер Субботін допомагає оформлювати специфічні візи – для студентів, робітників і наречених, а також продає тури.

Протягом першого року, з 11 червня 2017‑го до 10 червня 2018‑го, прикордонна служба зафіксувала 560 000 безвізових поїздок до Європи. На другий рік ця кількість збільшилася в чотири рази – до 2,35 млн.

Туроператори, які зуміли «піймати хвилю», непогано заробили. У 2018‑му завдяки європейському напрямку «Гамалія Тур» збільшила кількість клієнтів щонайменше на 20%, говорить засновник компанії Ігор Голубаха. У Join UP! турпотік того року зріс утричі.

Відкриття кордонів з Європою змінило транспортний портрет України, каже Володимир Омелян, міністр інфраструктури в 2016–2019 роках. «Нам стало набагато легше запрошувати лоукост в Україну», – згадує він. Глава найбільшого в Європі авіалоукостера Ryanair Майкл О’Лірі розповідав Омеляну, що дуже здивувався, коли долетів з Берліна до Києва за кілька годин. О’Лірі, звісно, знав, де розташована Україна, але підсвідомо припускав, що політ забере годин п’ять.

Ryanair запустив регулярні рейси в Україну з жовтня 2018 року. Вітчизняні авіакомпанії боялися, що іноземні лоукостери заберуть пасажирів, але попит зріс і клієнтів вистачило на всіх. За даними Державіаслужби, з 2015 по 2019 рік пасажиропотік в українських аеропортах збільшився з 10,7 до 24,3 млн осіб.

Крім Ryanair в Україну прийшов німецький автобусний лоукост‑перевізник FlixBus (оперує в 32 країнах), а «Укрзалізниця» запустила поїзди до Перемишля й Риги.

Безвіз спростив бізнесу пошук партнерів і експорт у ЄС, каже директор Центру економічної стратегії Гліб Вишлінський. «Я почав брати на міжнародні виставки більше учасників, і мені стало легше працювати», – підтверджує власник ікорної компанії Bester Антон Яременко.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні