Щомісяця з села Тересва Закарпатської області йде орієнтовно 20 фур, завантажених столами та стільцями, в бік Німеччини, Ізраїлю, Молдови і Румунії. Зовнішній ринок генерує понад третину виторгу для меблевої фабрики Pavlуk, що її 2007 року заснував Йосиф Павлик, 38. У 2020 році оборот компанії зріс на 15%, до 35 млн грн
Стати експортером Павлика підштовхнула криза 2014–2015 років. Від появи ідеї до першої поставки минуло три роки.
Павлик каже, що прокачати бізнес‑процеси допомогла співпраця з торговою мережею «Епіцентр». «Якщо ти зумієш продавати за їхніми стандартами, то на 70% готовий до експорту»,– пояснює він. Аби відповідати стандартам мережі, довелося навчитися правильно вести бухгалтерію, паковувати продукцію, витримувати терміни й обсяги постачань.
«Це було тренування перед великим експортом», – каже Павлик. Для бізнесмена він почався з поїздки в Ізраїль, яку 2018 року організував Офіс просування експорту.
Павлик ґрунтовно підготувався до цієї поїздки. На меблевій виставці у Кельні він представлявся імпортером і чіплявся до конкурентів з розпитуваннями. Дізнавався про тренди в дизайні, які меблі і до яких країн постачають конкуренти, які технології використовують, скільки коштує їхня продукція. «Це допомогло зрозуміти, як влаштований світовий ринок, із ким доведеться конкурувати, який товар потрібно везти в Ізраїль», – розповідає він.
За чотири місяці до поїздки Павлик створив нову лінійку меблів і підготував каталог із фокусом на експорт. «Вказав не лише технічні характеристики, а й скільки продукції можна вмістити в контейнер»,– каже Павлик. Цим він продемонстрував, що зацікавлений у роботі тільки з гуртовими покупцями. Ізраїлю Павлик повернувся з першим закордонним контрактом. Нині він співпрацює з чотирма ізраїльськими гуртовиками, яким надсилає зі своєї фабрики, на якій працює 55 осіб, майже 8000 одиниць меблів.
Головне – вийти на перший ринок, потім стає легше, каже мебляр. Після Ізраїлю Павлик почав продавати в Молдову, Румунію та Німеччину. Масштаби наразі невеликі – кілька контейнерів на місяць.
У 2020‑му консалтингова компанія Global Market Insights оцінила обсяг світового ринку меблів у $565 млрд. Україна, за даними Української асоціації меблевиків (УАМ), 2020 року експортувала меблів на $750 млн. Аналітики GMI прогнозують, що до 2026 року обсяг світового ринку зросте до $750 млрд. Українським виробникам є де розвернутися, вважає президент УАМ Володимир Патіс. За його словами, для успіху потрібно будувати відносини з гравцями ринку, вивчати мови, аналізувати ринок і розуміти закони ціноутворення.
2021 року Павлик має намір почати постачання до Швеції та США. У планах розширення потужностей – виробництво не встигає за динамічним попитом. З 2018‑го по 2020 рік виробництво на фабриці Павлика подвоїлося. До 2023 року він планує довести виторг до $4 млн.
![Шведська бізнес-школа. Що дає українському середньому бізнесу співпраця з IKEA /Фото Shutterstock](https://forbes.ua/static/storage/thumbs/80x80/8/cc/bf5af292-7d2cb32f0d38caab69075e6b3319ccc8.jpg?v=6268_3)
![Гліб Гуральчук спробував експортувати свої інклюзивні товари по всьому світу. Схоже вдало /Фото з особистого архіву](https://forbes.ua/static/storage/thumbs/80x80/d/f8/780ee499-49067bc2a73d8d2ac0643f44a1ccdf8d.jpg?v=3831_1)
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.