Арбітраж трафіку – чудовий спосіб заробити перший мільйон, про який не розповідають, говорить засновник групи компаній Netpeak Артем Бородатюк, 36. Найкращі арбітражники заробляють понад $1 млн на місяць, хороші – сотні тисяч, звичайні – десятки тисяч, стверджує Віталій Погоський, 31. Він три роки займався арбітражем для мобільних додатків, перш ніж заснував у 2019 році ігрову компанію PAGA GROUP.
Forbes Ukraine випустив новий номер журналу. Придбати його з безкоштовною доставкою можна за цим посиланням. У журналі: перший список найкращих роботодавців для ветеранів, список перспективних молодих українців «30 до 30», 40 компаній, які вийшли на іноземні ринки під час війни, історії Марії Берлінської, Всеволода Кожемяки та загалом майже два десятки текстів.
Завдання вебмайстра, як іноді називають арбітражників, – знаходити в інтернеті нових клієнтів для виробників товарів та послуг. «Ці хлопці дуже креативно приводять трафік і дають вам заробити грошей, – каже директор із маркетингу брендового одягу ARGO Євген Карпенко. – У штат таких складно найняти».
Суть бізнесу проста: знайти потенційних клієнтів дешевше і продавати їх компаніям дорожче. «Арбітраж – це купи-продай», – пояснює Олег Артішук, 32, автор YouTube-каналу про інтернет-бізнес «Точка G».
Клієнтів арбітражники найчастіше знаходять на спеціальних біржах – СРА-мережах. Рекламодавець в оффері вказує, як можна і як не можна рекламувати його товар і скільки готовий заплатити арбітражнику за нового клієнта. Оплата – лише за клієнтів, витрати на просування арбітражники беруть на себе. «Навіть поганий арбітражник – завжди гарний маркетолог», – каже Денис Шкрібляк, 37, який пʼять років займався цим бізнесом. Погані маркетологи, котрі діють як арбітражники, на свій страх і ризик, швидко прогорають.
Для підприємця, який тільки починає торгівлю в інтернеті, арбітраж є не надто ефективним, каже Володимир Сахаров, 35. У 2021 році він продав свою СРА-мережу SalesDoubler фінансовій компанії Treeum. Перш ніж звертатися по послуги вебмайстрів, необхідно вибудувати маркетинг і досягти впізнаваності.
Алгоритми Facebook та Google влаштовані так, що чим більше реклами ти купуєш, тим дорожчою вона стає. Настає момент, коли така реклама вже невигідна, каже Карпенко з ARGO. «Тоді потрібно вмикати нові канали, які не зовсім очевидні, – вважає він. – Тому ми і прийшли до СРА».
Директор із маркетингу фудтех-сервісу Rocket Олег Любарець рекомендує компаніям співпрацювати з великими чи вузьконішовими СРА-мережами. «СРА – це купа операційної роботи, – пояснює він. – Що вона більша, то більше трафіку і менша наша участь у процесах». СРА-мережі приводять компанії 5–7% клієнтів.
«В арбітражі є тонка грань, – розповідає інтернет-підприємець Дмитро Волконський. – Що вона тонша, то більше прибутку». Волконський – один із засновників інтернет-компанії TRIONIKA, яка займається розвитком CPA-мереж. Найбільше грошей арбітражники заробляють у сірій зоні – порно, гемблінг, дипломи на замовлення, товари сумнівної якості. «На кремі для збільшення члена можна заробити понад $100 000 на місяць, – підтверджує Шкрібляк. – Я не хотів таке продавати. Тому заробітки були нижчими».
Рекламу таких товарів Google і Facebook зазвичай банять, але арбітражники навчилися обходити заборони. Але одна річ обвести навколо пальця алгоритм великої технологічної компанії, інша – обманом затягнути користувача на порносайт або в онлайн-казино. Через такі кунштюки професія й зажила лихої слави, говорить Волконський. Погоський заробляв на арбітражі $50 000 на місяць, але нікому не зізнавався, чим займається.
«Арбітраж – нудна робота, за два роки там починає нудити, – каже Шкрібляк. – Підприємництво значно цікавіше».
Як здобуті в арбітражі навички допомагають будувати власний бізнес?
****
Ноу-хау арбітражника – знаходити товари й ніші, де менше конкуренції і більше заробітку. Це допомагає знайти ідею і для свого бізнесу.
«Помітили затребувану послугу, але тільки три компанії на той момент її надавали, – розповідає засновник маркетингової компанії Natural Links Валерій Іванов, 43. – Ми й пішли в цю нішу». Компанія, яку він заснував у 2017 році, спеціалізується на партизанському маркетингу в інтернеті.
Арбітраж привчає мислити глобально. Шкрібляк півтора року тому створив компанію Woodandhearts, яка виробляє та продає онлайн дитячі меблі. У 2020 році її оборот перевищив, за оцінкою Forbes, $4 млн. 85% продажів – експорт до 60 країн. Natural Links орієнтується на англомовних клієнтів, PAGA GROUP Погоського продає ігри у всьому світі. «Я побачив, що у світі є великі гроші, вони близько і я можу їх заробити», – згадує Погоський.
Арбітражники толерантні до ризиків, у них завжди є план В і С, каже Сахаров з SalesDoubler. «Без жалю зможу одним днем поміняти сферу бізнесу», – говорить Погоський, який саме у такий спосіб згорнув роботу своєї арбітражної команди заради створення PAGA GROUP.
Арбітраж загартовує характер. Складно зберегти витримку, коли довго ллєш трафік у мінус, говорить Іванов з Natural Links. Навчання на власних помилках обійшлося йому в $17 000. «Я рік борсався і втрачав по $500 на місяць», – згадує Погоський.
Артішук із «Точки G» каже, що арбітражники звикли до швидких грошей і результатів. «Їм бракує витримки й терпіння, хочуть усе й одразу», – стверджує він. Тому більшість його знайомих повертаються до арбітражу після спроб створити власний бізнес.
У Woodandhearts 25 маркетологів. Шкрібляк тренує цю команду щодня – як у професійному спорті. «Вони вміють налаштувати рекламу, але не завжди розуміють, що саме буде продавати, – пояснює він. – А я тисячі разів це робив в арбітражі з різними товарами».
Підприємець із досвідом арбітражу дасть 100 очок фори штатним маркетологам компаній. Він вийшов з агресивного середовища, де боровся із собі подібними, ризикуючи власними грошима, каже Волконський з TRIONIKA. Питання «Хто кого?» в такому протистоянні – суто риторичне.
Завдання арбітражника – захопити увагу користувача з першого погляду. «Це як продажі пилососів від дверей до дверей», – каже Шкрібляк. Картинка чи відео мають виділятися на загальному тлі у соціальних мережах. 80% покупців Woodandhearts, які приходять через Instagram, відгукуються на відеорекламу. «Якщо не дати емоцій, конверсія буде нижчою на два-три процентних пункти», – констатує Шкрібляк.
***
Рік тому Natural Links Іванова залучила інвестиції фонду Nika Tech Family. Це дало змогу збільшити команду з 50 до 200 осіб. Суму угоди не розголошують. Генеральний партнер фонду Світлана Сергійчук каже, що йдеться про діапазон $300 000–500 000.
Шкрібляк теж веде переговори з великим фондом, деталі поки що тримає в таємниці.
Наскільки хороші колишні арбітражники, коли мова йде про залучення інвестицій? «У них погана репутація. Ми не вкладатимемо, – говорить на умовах анонімності представник інвестфонду, що належить одному зі 100 найбагатших українців. – Ми цінуємо репутацію, а вони просто спекулянти».
«Я віддам перевагу фаундеру з досвідом User Acquisition, навіть якщо це сірий арбітраж», – каже керівний партнер венчурного фонду Adventures Lab Андрій Криворчук, 36. Засновники всіх вісьмох проєктів, у які інвестував фонд, мали певний стосунок до User Acquisition. «В арбітражників дуже гнучкий розум, – зазначає Криворчук. – Вони вміють продати все, це підприємницька винахідливість позамежного рівня».
«Головне – вміти продавати, решта налаштується, – так Шкрібляк пояснює успіх Woodandhearts. Без досвіду в арбітражі це була б мікрокомпанія із 10 осіб, вважає підприємець. Зараз у нього працює понад 200 осіб.
Проблема багатьох засновників у тому, що вони закохуються у власний продукт, каже Криворчук із Adventures Lab. Він називає таких фаундерів «ванільними» – їх просто ще не било життя. Перемагають, на його думку, не найкращі продукти, а найкращі продажники.


26 вересня на Форумі «Енергія бізнесу» Forbes збирає регуляторів і лідерів бізнесу. Мета заходу — обговорити проблеми і знайти рішення, які дозволять зробити українську енергетику дешевою, рясною та стійкою. Встигніть купити квиток!
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.