Українські компанії виробляють не лише вина, а й товари навколо виноградної лози: корки, пляшки, бочки тощо /Getty Images
Категорія
Свій бізнес
Дата

Українські компанії виробляють бочки, пляшки та корки для вина на десятки мільйонів євро. Як побудований бізнес «навколо виноградної лози» – розповідає амбасадор українських вин Сергій Клімов

3 хв читання

Підвал Василя Надя, винороба з Берегова у Закарпатській області. Українські компанії виробляють не лише вина, а й товари навколо виноградної лози: корки, пляшки, бочки тощо Фото Getty Images

«Країни з розвиненим виноробством входять у закритий клуб передових держав світу, – певен автор та амбасадор українських вин Сергій Клімов. – Україна має шанси зайняти в цьому клубі лідерське місце». Навколо українського виноробства розквітли десятки суміжних бізнесів – виготовлення пляшок, бочок, корків тощо. Спеціально для Forbes Ukraine Клімов розповідає про українські компанії, що виготовляють сотні мільйони цих продуктів і продають їх закордон

Коли у вашому келиху опиняється французьке вино чи коньяк, з великою ймовірністю вони були витримані частково у дубовій бочці, зробленій з української сировини. Виробництво бочок, пляшок, корків та інших комплектуючих в Україні – екосистема бізнесів, які продають товари по всьому світу. Це приносить десятки мільйонів євро. 

Якщо запитати будь-якого винороба в Україні: «Яка найвідоміша українська компанія з виготовлення дубових бочок повного циклу?», неодмінно почуєте назву Olpol. Коли чуєш про бондарню, яка робить бочки на Івано-Франківщині, уявляєш невеликий цех, у якому пара людей виготовляють кілька бочок на місяць. 

Проте Olpol – абсолютно інша історія. Тут працюють кілька десятків спеціалістів. Співзасновники компанії – з Франції, тож у ній використовують французькі технології виготовлення бочок. 95% з них – а це приблизно 3000 бочок на рік – Olpol експортує у Францію, США, Шотландію, Іспанію, Китай, Австралію та інші країни. 

КлепкуOlpol витримують мінімум 2 роки перед тим, як зробити з неї бочку. Компанія виготовляє бочки за ексклюзивним замовленням: міксує різні дуби (український, французький, словацький), додає інші породи дерев, виготовляє бочки з плодової сировини, робить альтернативну сировину для витримки вин і реновує старі бочки з Франції, ПАР, Шотландії, продовжуючи їм життя для наступної витримки. 

Проїхавши трохи далі на захід, до Хусту, ви побачите іншу компанію, яка спеціалізується на українському дубі. Компанія «Вуд Інтернаціонал» виготовляє дубову клепку, левову частку якої продає у Францію – Бордо, Бургундію, провінцію Коньяк. Там клепка перетворюється на бочки та їде по світу в США, Аргентину, Чилі, Мексику, ту ж саму Францію – а, можливо, й повертається у вигляді французької бочки в Україну. В компанії працюють 120 людей, а оборот збільшується щороку – у 2021 році він склав 72 млн грн, у 2022-му – 132 млн грн, а за перше півріччя 2023 року – 215 млн грн. 

Ще одним бізнесом компанії є дубова альтернатива – бруски, щепа, рідкий дубовий екстракт та інші матеріали для витримки вин і міцних напоїв. Вона випускається під маркою Bousinage. Поки дубова альтернатива займає 1% від загального обороту, але власники бачать у цьому напрямку велику перспективу й використовують передові технології, щоб цей відсоток збільшувався щороку. 

Обсяги виробництва клепки складають 250 м3 на місяць, енологічних виробів (обпалена дубова деревина різних розмірів і форм та натуральні сухі й рідкі екстракти) – понад 150 тонн на місяць. Компанія розмірковує над створенням власної бондарні за французькими технологіями, щоб виробляти продукти з більшою доданою вартістю. 

На півдні України, у серці Одеси, компанія «Одеський корковий завод» (раніше називалась «Якість плюс сервіс») упродовж 20 років розширює виробництво корків, використовуючи досвід і технології португальських колег. За рік компанія виготовляє 150 мільйонів корків, забезпечуючи ринок України, Молдови, Грузії, Болгарії, Словенії, Домініканської Республіки та інших. 

Тут виготовляють різноманітні корки – від цільного, вирізаного одним шматком до агломерованого, тобто зробленого з відходів, натурального корку. Клієнтами компанії є не лише виноробні, а й виробники будь-якого міцного алкоголю. Їм пропонують додаткові послуги у вигляді різноманітних ковпачків – натуральних та пластмасових – під бренді, віскі, ром, горілку й інше.

Ще одна велика складова бізнесу навколо вина в Україні – саджанці винограду. Кількість виробників, які мають офіційну сертифікацію на саджанці, скоротилася з 40 в 2000-му до двох у 2022 році. Сьогодні продавати сертифіковані саджанці в Україні можуть лише Інститут виноградарства і виноробства імені В.Є. Таїрова та компанія «Виноград Одеса».

Остання має в розпліднику понад 1000 сортів і щороку продає саджанці на ринку України та за кордон. У найкращі роки тут продавали мільйон саджанців на рік, сьогодні ж ця цифра скоротилася на 80%. Наявність власних розплідників – важлива складова успішного функціонування екосистеми. Саме в таких розплідниках знаходяться найцінніші сорти місцевої селекції та автохтонних сортів винограду. 

Пляшки для вина виготовляють на кількох заводах в Україні. Один з найбільших знаходиться в Гостомелі та належить холдингу Vetropack. У кінці травня 2023-го він відновив роботу після того, як російські ракети зруйнували печі та потужності підприємства навесні 2022 року. 

Раніше тут працювало 800 людей, які виготовляли 2500 видів скляного посуду. Цей завод був основним постачальником для багатьох українських виноробів, а його втрата напряму позначилася на вартості українських вин. Ціна за пляшку в 2022-2023 роках досягала в 4-5 разів вищої вартості, аніж аналогічна, вироблена у Гостомелі до зупинки заводу. 

Винні пляшки – не основний фокус підприємства. Воно опікується й іншими галузями – медицина, скло для харчових продуктів та інших напоїв. 

За 9 років, які я працюю з українськими винами, ця екосистема була малопомітна. Проте при написанні книги «Нерозказана історія українського виноробства» ми разом з Ukraïner проїхалися всією Україною і відкрили цю сторінку нашої історії, якою хочеться ділитися з іншими. Ці компанії – далеко не все, що входить в орбіту українських вин. Але це ті, на кого може рівнятися ринок.

Матеріали по темі
Контриб'ютори співпрацюють із Forbes на позаштатній основі. Їхні тексти відображають особисту точку зору. У вас інша думка? Пишіть нашій редакторці Тетяні Павлушенко – [email protected]

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд