Категорія
Компанії
Дата

Херсон – Київ – Нью-Йорк. Колишній керівник «Укроборонпрому» Роман Романов запустив будівельний завод у США. Скільки він хоче там заробити

Колишній керівник «Укроборонпрому» створює великий індустріальний парк в США /з особистого архіву

Колишній керівник «Укроборонпрому» створює великий індустріальний парк в США Фото з особистого архіву

Романов був дилером корпорації «Богдан» і керував державним збройним концерном в Україні. Тепер він із партнерами виробляє бруківку в США. У планах – створення великого індустріального парку. Що і хто допомагає українцям робити бізнес у Штатах? 

Неподалік від лижного курорту Поконо, за понад 100 км від Нью-Йорка, четверо українців заснували індустріальний парк Pocono Industrial. У липні на території кластера запрацював перший резидент – завод із виробництва бруківки. «Виникло бажання реалізувати себе на такому величезному ринку, як США», – каже один з інвесторів цих проєктів, гендиректор «Укроборонпрому» у 2014–2018 роках Роман Романов, 50.

Бетон, машини, зброя 

Перші гроші Романову приніс невеликий магазин із продажу автозапчастин у Херсоні наприкінці 1990‐х. На початку 2000‐х Романов став дилером «Богдан Моторс» у Херсоні та відкрив автосалон «Автопланета плюс». Згодом познайомився з Олегом Гладковським – бізнес‐партнером Петра Порошенка і власником корпорації «Богдан».

Знайомство мало «політичне» продовження. На президентських виборах 2014‐го підприємець керував виборчим штабом Порошенка в Херсонській області. У липні 2014‐го Порошенко призначив Романова керівником концерну «Укроборонпром». «Знали мій досвід у організації бізнесу», – каже Романов.

Він був першим керівником «Укроборонпрому» не з системи, каже голова аналітичного центру StateWatch Гліб Канєвський. «Призначав на керівні посади крутих юристів, економістів», – додає він. Із мінусів Романова Канєвський відзначає нездатність сказати політичне «ні» керівництву країни.

На початок вторгнення автомобільний сегмент бізнесу включав, за словами Романова, 20 автосалонів. «Більшість не працюють через війну», – каже Романов.

Будівельний напрям обʼєднує підприємства з виготовлення бетонних виробів під брендом «Планета РС»: чотири в Херсоні і один у Бородянці під Києвом. «Планета РС Бородянка» займає до 4% ринку центрального регіону України, каже Романов. Херсонські заводи не працюють з початку вторгнення. Оборот групи у 2021‐му Романов оцінює приблизно у $65 млн. «У 2022‐му не можемо похизуватися і десятою частиною», – каже Романов.

У 2022 році ринок виробництва бетонних виробів України скоротився на 60%, до $16 млн. При цьому місткість ринку США у 19– 22 рази більша – $300–350 млн, свідчать дані аналітичної компанії Pro‐Consulting.

У 2021‐му Романов і партнери придбали 22 га на межі штатів Пенсильванія та Нью‐Йорк за $1,25 млн. Головна перевага ділянки – наявні неподалік поклади щебеню, який використовується у виробництві бруківки.

Засновники Orange Pavers у Вашингтоні, США: Євген Чернецький, Роман Романов, представник США, Віктор Колесник і Євген Лисий. /з особистого архіву

Засновники Orange Pavers у Вашингтоні, США: Євген Чернецький, Роман Романов, представник США, Віктор Колесник і Євген Лисий. Фото з особистого архіву

Кошти, люди, конкуренти

Вартість проєкту будівництва заводу, який назвали Orange Pavers, – $15 млн. Підприємці інвестували $3 млн власних коштів, ще $12 млн залучили в Dime Bank за програмою Small Business Administration, яка компенсує частину відсоткової ставки. Умови – 5,2% річних протягом перших трьох років, потім ставка prime +1% строком 25 років.

Водопостачання забезпечив муніципалітет. Загальна вартість під’єднання до електромереж – $700 000. $500 000 із них енергокомпанія конвертувала в обов’язок споживати електрики на $80 000 на рік.

Найбільша стаття витрат – виробнича лінія вартістю $4–4,8 млн. «Обрали європейську, оскільки американський аналог дорожчий більш ніж удвічі – близько $11 млн», – каже Романов. Завод може виробляти 4800 кв. м бруківки за зміну – це майже вдвічі більше, ніж завод у Бородянці. Працюватиме до 70 робітників із поступовим збільшенням до 250 осіб у три зміни.

Засновники

Чим займаються засновники Orange Pavers і Pocono Industrial Park

Віктор Колесник, 37

CEO Orange Pavers, співзасновник Build Now NYC і Pennsylvania Properties

Роман Романов, 50

Відповідає за виробничі процеси. В Україні – засновник компаній «Планета РС» і «Автопланета»

Євген Лисий, 37

Має девелоперські проєкти у США. Займається звʼязками з органами влади, оформленням документації

Євген Чернецький, 43

Засновник будівельної компанії «Контактінвест». В Orange Pavers займається фінансами

Потенційні клієнти Orange Pavers – великі забудовники з Нью‐Йорка, Нью‐Джерсі і Пенсильванії, а також регіональні дилери. Окупність заводу Романов оцінює в три роки за виробництва 1 млн умовних будівельних блоків на місяць, або 80 000 кв. м на місяць.

У США відсоток використання тротуарної плитки під час зведення будинку на 50–60% менший, ніж у Європі; це простір для зростання, переконаний Романов. Утім, доведеться обходити конкурентів. «У радіусі логістичного плеча – 40 виробничих ліній зі схожою продукцією», – каже співзасновник Євген Чернецький.

Перевага Orange Pavers – нижчі витрати на співробітників. До проєкту залучили близько сотні фахівців «Планети РС» із Херсона й Бородянки, каже Романов. Більшість дистанційно. Запуск заводу без українців міг обійтися у півтора раза дорожче, оцінює Чернецький. Зарплата різнороба у США, залежно від його навичок, від $2500 до $5000, в Україні – близько $1000, каже Романов.

Кластер для українців 

Наступна мета – створення промислового кластера на прилеглих до заводу 18 га. Вартість проєкту Pocono Industrial Чернецький оцінює в $60–80 млн. Наразі тривають перемовини з потенційними резидентами, які претендують на 30% площ.

Окрім території з комунікаціями, власники Pocono Industrial пропонують потенційним партнерам супровід і гроші. «Можемо зайти в капітал до 5%, допомогти залучити додаткове фінансування», – каже Романов. Така бізнес‐модель цікава промисловим стартапам, говорить Тетяна Шелест, співзасновниця SheMax, яка виробляє пилососи для манікюрних салонів і продає їх на ринку США.

Мінімальний поріг входження в проєкт – $1 млн. «Завдяки виробництву у США українські компанії отримають перевагу», – каже Чернецький. Майже 70% американців, за його даними, охочіше купують товари з підписом Made in USA.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні