«Ми в руках урядів». Засновник Wizz Air Йожеф Вараді про найскладніший рік для авіаіндустрії
Категорія
Компанії
Дата

«Ми в руках урядів». Засновник Wizz Air Йожеф Вараді про найскладніший рік для авіаіндустрії

Йожеф Вараді, засновник компанії Wizz Air. Фото Wizz Air

Угорський лоукостер Wizz Air втратив €480 млн у 2020 році. Виторг склав €739 млн, майже в чотири рази менше, ніж в 2019. При цьому авіакомпанія запустила 255 нових рейсів. Її засновник Йожеф Вараді, 55, вважає, що нові маршрути – найкраще, що принесла його компанії пандемія.

Wizz Air прекрасно себе почуває в Центральній і Східній Європі: тут у деяких країнах його частка ринку перевищує 50%, а в середньому по цьому регіону дорівнює 20%. В Україні лоукостер перевозить 14% авіапасажирів. Вараді розповів про те, як його компанія справляється з пандемією, навіщо купує нові літаки в кризу і які плани у Wizz Air щодо України. Forbes публікує скорочену й відредаговану для зрозумілості версію інтерв'ю.

Що має статися, щоб авіабізнес швидко відновився?

Потрібно, щоб зникли обмеження. В 2021-му ринок уже трохи покращився: більше людей подорожують. Подивимося, як буде цього літа, але вже зрозуміло: коли люди можуть, вони літають. Усім набридла пандемія й обмеження. Усі хочуть знову насолоджуватися життям і рухатися. Як тільки якась із країн спрощує обмеження, люди реагують й одразу розкуповують квитки, а ми стежимо за новинами й додаємо рейси.

Ми в руках урядів – політики й рішень, які вони приймають, обмежень, які вони знімають чи встановлюють.

Wizz Air – одна з небагатьох авіакомпаній, яка має інвестиційний рейтинг, і у нас висока ліквідність – €1,6 млрд, так що ми виживемо, навіть якщо рік буде поганий, без державної підтримки чи субсидій. Інша індустрія залежала від урядових грошей і субсидій. Ми не такі. Ми не отримали нічого від уряду Угорщини.

Українські авіакомпанії скаржаться, що уряд їх не підтримує. Чому ви проти підтримки держави?

Якщо береш гроші у держави, на тебе з усією ймовірністю будуть впливати. Зазвичай це так: якщо хтось дає тобі гроші, значить, за цим кимось буде слово.

Як авіакомпанії самій впоратися з кризою?

Якщо ви ведете лоукост-бізнес, потрібно тримати цю планку навіть під час кризи і пам'ятати, що cash is king. Тому варто стежити за ліквідністю і відкладати гроші, коли часи хороші, щоб використовувати їх у важкі часи.

Як ви скорочували витрати з початку пандемії?

Для лоукостера важливо бути економним. Це те, як ми працюємо завжди. Це наш хліб. Тому ми завжди шукаємо можливості скоротити витрати. З початку пандемії ми вибивали хороші умови за користування аеропортами. Вони розуміли, що багато авіакомпаній не переживуть пандемію або різко скоротять кількість літаків. Однак вони вірили, що Wizz Air виживе і буде рости, і тому ми отримували хороші умови на аеропортові збори.

У 2020-му ви купили 16 нових літаків. Чому не економили на цьому?

Так, виглядає, ніби ми просто витрачаємо більше, але насправді наші витрати будуть меншими після пандемії. Молодий авіапарк – це те, чому ми бюджетна авіакомпанія. Коли у тебе старі літаки, ти платиш більше на їхнє утримання. Літаки не літали, і короткостроково ми втрачали гроші, але вони, як і нові маршрути, що ми запустили, залишаться з нами в майбутньому.

Скільки коштував один літак?

Wizz Air – один із найбільших замовників літаків, тому, запевняю, у нас була хороша ціна, яку я не розкрию. Ціна, за якою виробник випускає літаки, як у нас, $100 млн.

У небі в нас зараз 120 літаків зі 141. Якщо хочете оцінити ціну пандемії, подивіться на наші фінпоказники: €350 млн прибутку до пандемії і в 2020 році ми маємо збиток €480 млн.

Чи доводилося звільняти людей?

Літаки стояли, і нам довелося звільнити близько 20% наших співробітників. Зараз ми заново їх наймаємо. Тепер у нас більше літаків і потрібно надалі навіть більше пілотів і бортпровідників. Так що не назвав би це звільненнями, це були тимчасові відсторонення, необхідні в умовах пандемії. Ми не могли інакше.

Ми відсторонювали людей, орієнтуючись по ситуації в різних країнах. Усе залежало від того, наскільки жорсткі обмеження вводили країни і як це впливало на нашу операційну діяльність. У світі без обмежень ми не будемо шукати можливостей заощадити на людях, це навіть неможливо: не можна випустити літак із меншою кількістю пілотів і бортпровідників.

Після такого важкого року ви бачите, куди рухається індустрія?

Нічого в цілому не зміниться. Більше половини нашої виручки – це вартість не квитків, а багажу, їжі в літаку, пріоритетної посадки, додаткового місця для ніг; ми також пропонуємо послуги третіх осіб на кшталт страховки й оренди авто. Цей тренд залишиться і в майбутньому.

Ціна на квитки навіть впаде найближчим часом, тому що зараз більше пропозиції, ніж попиту.

Wizz Air – одна з небагатьох авіакомпаній, яка має інвестиційний рейтинг, і у нас висока ліквідність – €1,6 млрд, так що ми виживемо, навіть якщо рік буде поганий, без державної підтримки чи субсидій. Фото Wizz Air

Wizz Air – одна з небагатьох авіакомпаній, яка має інвестиційний рейтинг, і у нас висока ліквідність – €1,6 млрд, так що ми виживемо, навіть якщо рік буде поганий, без державної підтримки чи субсидій. Фото Wizz Air

Як Україна вписується в глобальну картину?

Знаю Україну давно. Wizz Air відкрила тут 2008 року окрему компанію Wizz Air Україна. У той час неможливо було отримати доступ до ринку без місцевої ліцензії. У цьому були мінуси: потрібно було відповідати іншій регуляторній політиці, ніж у Євросоюзі; літаки треба було реєструвати в Україні і не можна було їх переміщати, якщо поламалися. Закони помінялися, і в 2015 році ми закрили місцеву компанію, перевівши керування бізнесом сюди на угорський офіс.

Зараз Україна нічим не відрізняється від решти світу. Є нюанси, але з висоти пташиного польоту – все, що зараз відбувається, це глобальна криза, яка має бути вирішеною на глобальному рівні.

Як ви вирішуєте, коли додати чи прибрати рейси?

Ми постійно стежимо за новинами. Як тільки обмеження для українців якось змінюються, ми додаємо або прибираємо рейси.

Wizz Air довго був єдиним лоукостом в Україні. Що змінилося, коли прийшла Ryanair і запустилася українська SkyUp?

Нічого не змінилося. З Ryanair ми змагаємося в 40 країнах. А SkyUp бажаю удачі і раджу масштабуватися. Авіабізнес – це ніколи не містечковий бізнес. Якщо хочеш бути довго на ринку, ти маєш бути глобальним гравцем. Цей бізнес про масштабування капіталу, операційної діяльності. Якщо хочеш бути продуктивним, ефективним і конкурентним, доведеться рости й виходити за межі країн. Немає такого більше – національна авіакомпанія. Всі такі компанії канули в Лету або бовтаються лише тому, що їх підтримує уряд. Їхній час закінчується.

У нас тому й немає місцевого офісу в Україні. Тут у нас є дві «бази» – у Києві та Львові. Так ми можемо контролювати пропозицію відповідно до попиту й використовувати літаки, тільки коли потрібно. В Україні у нас 14% ринку авіаперевезень – не дуже далеко від того, що в нас у Центральній і Східній Європі, де ми перевозимо 20% пасажирів. Зараз ми виконуємо рейси з п'яти аеропортів України в 17 країн. Будемо підтягувати, хоча насправді не сильно про це переживаємо. Наше завдання не забирати клієнтів у вже існуючих авіакомпаній, а стимулювати ринок, щоб більше людей літали. Ми дивимося на кількість пасажирів, рейсів та аеропортів, з яких літаємо, а не на частку ринку.

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий Forbes вже у продажу

Новий Forbes вже у продажу

Топ-100 приватних компаній | Кращі міста для бізнесу