У 2005 році до Києва прилетів засновник шведської компанії IKEA Інгвар Кампрад. Він прибув на зустріч із тодішнім президентом країни Віктором Ющенком, який пообіцяв інвестору всіляку підтримку. Але шлях IKEA на український ринок розтягнувся на півтора десятиліття. Головна причина – українські можновладці. В Одесі, де компанія купила землю під будівництво гіпермаркету, місцеві чиновники, за даними джерел Forbes, зажадали хабар у $2,5 млн. У Києві мер Олександр Омельченко відмовився виділяти шведам землю, яку ті вподобали, бо на ділянці росте дуже цінний ліс.У підсумку в 2010-му компанія, яка принципово не платить хабарів, оголосила про те, що закриває всі проєкти в Україні
Нинішній прихід IKEA був більш вдалим, і у травні 2020 року компанія запустила інтернет-магазин. Через девʼять місяців – і фізичний у торговому центрі Blockbuster Mall. Репортер Forbes поговорив із керівником IKEA в Україні Флоріаном Меллє, 38, про підсумки першого року роботи його компанії в Україні.
Сам Меллє вже вісім років працює в IKEA. До Києва переїхав два з половиною роки тому з французького Тулона, де очолював гіпермаркет шведського ритейлера. Forbes публікує скорочену й відредаговану для зрозумілості версію інтервʼю.
Які результати роботи IKEA в Україні?
Наша основна мета – стати ближче до великої кількості українців і поліпшити їхнє життя, пропонуючи їм широкий асортимент функціональних продуктів із привабливим дизайном і цінами. Україна стала першою для IKEA країною, де компанія запустилася з онлайн-магазину. У пандемію COVID-19 це стало найбільш швидким і безпечним способом вийти на ринок.
Після цього ми запустили перший фізичний магазин IKEA у Києві у форматі City Store. Ми починали з двох пунктів видачі інтернет-замовлень і за рік додали ще два нових. Ми дуже задоволені нашою діяльністю в Україні, ми рухаємося вперед і зростаємо. Коли я приєднався до цього проєкту, у нас було всього сім співробітників у Києві, зараз – понад 200.
Онлайн-магазин обробив близько 150 000 замовлень. Понад 397 000 осіб відвідали наш фізичний магазин, зробивши понад 8000 замовлень з моменту його відкриття у лютому 2021 року. Це як ціла Вінниця або 1/10 всіх жителів Києва.
Ми це сприймаємо як знак того, що люди нас раді бачити. І раді бачити наші продукти, що, як ми сподіваємося, допоможуть поліпшити якість їхнього життя.
На початку роботи інтернет-магазину IKEA були проблеми з доставкою. Чому вони виникли і як ви їх вирішували?
Так, це правда, рік тому, коли ми тільки-но запустили онлайн-магазин, у нас були деякі труднощі з доставкою. Основна причина у тому, що інтерес і затребуваність наших продуктів виявилися набагато вищими, ніж ми очікували.
Вже зараз у нас є можливість обробляти в чотири-пʼять разів більше замовлень, ніж на момент запуску онлайн-магазину минулого року. Ми обробляємо і доставляємо замовлення по Києву на протязі двох днів, а на момент відкриття магазину цей час становив понад тиждень. Робимо все можливе, щоб стати в цьому плані ще більш ефективними.
Від самого початку запуску ми мали можливість обробляти 200 замовлень на день. Але нам довелося швидко прискорюватися. Спочатку до 400 замовлень на день, потім до 600 і так далі. Запит був набагато вище, ніж можливості, які були на той момент.
Що полюбляють українці
IKEA, перш ніж виходити на будь-який ринок, завжди проводить глибокі дослідження. Розкажіть про те, що ви вивчали у Києві.
Коли ми запускалися в Україні, то витратили багато часу і зусиль, щоб вивчити ринок. Ми дивилися, як живуть і як соціалізуються люди, відвідували їх удома, щоб зрозуміти їхні потреби та побажання. Але не лише на це: досліджували і особливості країни, щоб підготувати асортимент.
Ми багато аналізували життя людей. Звертали увагу на те, як місто структуроване на лівому і правому берегах, де знаходиться бізнес-центр Києва, а де люди зустрічаються для спілкування, щоб піти у кафе або ресторан. Хотіли зрозуміти його культурну історію та чим Київ відрізняється від інших міст.
З іншого боку, ми звертали увагу на ринок нерухомості, що стрімко розвивається. На новобудови, які зʼявляються навіть на околицях, наприклад «Комфорт Таун». Дивились на старі будівлі і хрущовки. Нам важливо розуміти відмінності різних типів житла, щоб максимально відповідати запитам і стилю життя покупців.
Ми відвідали велику кількість різних квартир, де живуть люди різного достатку. Спілкувалися з ними про те, що їх турбує, чого їм не вистачає, коли вони покращують або оновлюють квартиру.
Цікава статистика: у Києві 85% людей володіють власною квартирою. Це вдвічі більше, ніж, наприклад, у Нью-Йорку.
Що це означає для вас як компанії?
Для нас це – фантастична можливість і значний потенціал для розвитку з нашою лінійкою товарів для помешкання.
Ми також дізналися, що багато людей готові вкладати у покращення.
Ще ми зʼясували, що у житті українців величезну роль відіграє кухня. Це дуже важливе місце, де не просто готують їжу. Тут зустрічається сімʼя. Тобто кухня існує не тільки для задоволення фізичного запиту в їжі, але і для психологічної потреби. І для українців дуже важливо добре почуватися на кухні.
Які товари IKEA особливо затребувані в українців?
Якщо говорити про товари, що купують найбільше, то одним із сюрпризів для нас стала популярність лінійки продуктів для приготування і для їжі, наприклад каструль, сковорідок і тому подібного. Це можна повʼязати з пандемією, тому що люди більше часу проводять вдома і хочуть отримати задоволення від спільного кухарства зі своєю сімʼєю.
А одним з найпопулярніших продуктів став POKAL стакан. У нього є варіації у різних розмірах: від маленьких, які можна використовувати для міцного алкоголю, до великих, які підходять для вина і води.
Плани з розвитку
В які українські міста IKEA збирається виходити після Києва?
У короткостроковій і середньостроковій перспективі ми хочемо сконцентруватися на київському ринку, щоб реалізувати його основний потенціал.
Але ми хочемо бути ближче до людей і в інших містах. І зараз працюємо над новими послугами і рішеннями.
Наприклад, мова може йти про розширення нашої мережі пунктів видачі, і не лише у Києві, а й інших містах України. Про нову послугу «клікни та забери біля себе», коли вантажівка із замовленнями проїжджає певним районом і можна підійти та забрати своє замовлення в одному з пунктів, де вона буде зупинятися.
Розкажіть про офіс IKEA в Україні. Як він розвивається?
Коли я починав роботу в Україні, нас було менше десяти осіб. Ми фокусувалися на тому, що називається «захід у країну», тобто на отриманні дозволів, на виборі конкретних продуктів і таке інше.
Потім, коли ми відкрили онлайн-магазин, у нас зʼявилася необхідність в додаткових працівниках, ми розширилися до 50–60 осіб. А коли в лютому ми відкрили магазин IKEA, це було наступне значне розширення. Зараз нас близько 250.
Як змінювалася робота офісу в локдаун?
Від початку локдауна ми закрили наш офіс і магазин у Києві. Співробітники працювали віддалено, наскільки це можливо. На «віддаленці» більше інвестували у тренінги для співробітників для поліпшення їх компетенцій. А також сфокусувалися на онлайні.
Тим більше, що Київ як місто – дуже цифровий. І для нас це чудове місце для розвитку і експериментів. Можливо, саме Київ стане лабораторією для нових рішень IKEA. Я хочу розглядати наш прихід на український ринок не тільки як гарну можливість для розвитку бізнесу, а й як поле для генерації нових ідей для глобальної компанії.
І останнє питання. Коли у Києві продаватимуть знамениті ікеївські фрикадельки?
Я француз, який працює в IKEA, і для мене дуже важлива їжа. І мені хотілося б привнести її у наші магазини в Україні, адже це такий само особливий продукт IKEA.
Зараз ми активно працюємо з нашою командою, щоб підготуватися до запуску продуктових пропозицій і на українському ринку.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.