Польща – зручний хаб для логістики з та в Україну і член ЄС, отже, відкриття там бізнесу дозволяє користуватися митними і транспортними перевагами всіх країн – членів Євросоюзу.
Про діяльність за кордоном потрібно розмірковувати комплексно. Йдеться не тільки про порятунок бізнесу в умовах тимчасового скорочення економіки України, викликаного війною. Масштабування – це аксіома для підприємця, який планує залучати зовнішні інвестиції. Якщо ваш товар чи послуга затребувані не тільки в Україні, але й в ЄС, США, Азії, вірогідність фінансових вкладень у вас зростає в геометричній прогресії.
Війна підштовхнула українських бізнесменів до конкретних дій. Третина українських малих і середніх бізнесів планує вихід на міжнародний ринок, за дослідженням EBA. Суттєве зменшення внутрішнього ринку дало поштовх для українського бізнесу.
У прикладному сенсі підприємці потребують валютної виручки для збереження свого бізнесу.
Амбіції власників та експертність менеджменту – основа зростання. Від цього походить і формат бізнесу, і пошук ринків збуту, і отримання прибутків.
Чому саме Польща
Польща відправила Україні озброєння приблизно на $2 млрд і дозволила США та іншим союзникам використовувати свої аеропорти, шосе та дороги для переправлення військової допомоги на десятки мільярдів доларів. Вона навчає українських солдатів на своїй території, надає госпіталі для військових, пришвидшила логістику українського зерна через свої митні пункти та прийняла мільйони вимушено переміщених осіб з України.
Польща наразі – зручний хаб для логістики з та в Україну і член ЄС, отже, відкриття там бізнесу дозволяє користуватися митними і транспортними перевагами всіх країн – членів Євросоюзу.
Що потрібно, щоби відкрити бізнес у Польщі
Імпорт в Польщу в 2021 році склав майже $380 млрд. На більшості місцевих ринків у вас є перспективи для знаходження комфортного місця.
- Вивчити ринок. Використовуйте сайти на кшталт Trademap, World Bank Open Data, Eurostat, Statista для вивчення попиту на ваші товари на основі аналізу структури економіки Польщі, експорту та імпорту. Скористайтеся локальними польськими сайтами (центрального банку, міністерства економіки тощо) для уточнення отриманих даних.
- Вивчіть конкурентів. По кожному з них потрібно провести SWOT-аналіз, щоби вивчити їх переваги та недоліки. Це очевидна інформація, проте існують приклади українських компаній, що не вивчили свій сегмент на ринку Польщі, не знайшли свого клієнта та свою нішу і повернулися.
- Проведіть опитування серед знайомих, які живуть або працюють в Польщі. Потрібно зібрати максимум інформації як про ваших конкурентів, так і про поведінку потенційних клієнтів. Як і чому вони купують товари чи послуги, які ви продаєте? Яка у них періодичність покупок, чи задоволені вони компаніями, які є вашими конкурентами у Польщі? Чим більше у вас інформації, тим точніший прогноз.
- Читайте локальні польські сайти про бізнес, економіку та повсякденне життя. Вам потрібно зрозуміти стиль життя та ведення справ. Наприклад, Business insider або Bankier.
- Для реєстрації компанії потрібно: копії паспортів засновників компанії та заповненої анкети для реєстрації компанії, отримання ключів ЕЦП, подача реєстраційної заяви, отримання ідентифікаційного податкового номера Pesel, відкриття банківського рахунку.
- Далі зверніться до «Дія.Бізнес.Польща» за підтримкою та консультаціями.
- В ідеалі – зверніться до юристів, які зареєструють компанію з вашою мінімальною участю. Потрібно мінімізувати ризики від початку діяльності.
- Рекрутинг також варто віддати на аутсорс місцевим агенціям. Важливо, щоби функції офіс-менеджера, бухгалтера та юриста виконували місцеві жителі. Або поляки, або українці, які давно там живуть і мають відповідну кваліфікацію й досвід.
- Головна мова Польщі – польська. Вести комунікацію з поляками на англійській не варто, це означатиме, що ви не поважаєте їх культуру.
Для експортерів матеріальних товарів нагадаю, що з 1 жовтня 2022 року Україна в межах програми з євроінтеграції долучається до конвенцій про спільний транзит та спрощення формальностей у торгівлі товарами. Йдеться про так званий митний безвіз – режим спільного транзиту (NCTS). Він передбачає, що український експортно-імпортний бізнес та перевізники матимуть можливість переміщати товари по всьому європейському регіону за принципом: один транспорт – одна декларація – одна гарантія.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.