Нещодавно Forbes Polska випустив щорічний рейтинг 100 найбільших приватних компаній Польщі. 16 учасників списку – інтернет-компанії, загальна оцінка яких понад $10 млрд. У рейтингу пʼять компаній, які розробляють ігри, та декілька сервісів із потужною експансією. Forbes Україна вибрав із загального рейтингу саме інтернет-компанії та переклав українською інформацію про них
📲 Forbes Ukraine у WhatsApp. Підписуйтесь й читайте головне про бізнес та економіку
CD Projekt – Міхал і Адам Кіцинські, Марцин Івінський
Оцінка компанії: $1,85 млрд
Лише два роки тому CD Projekt була на вершині. Інвестори, які чекали виходу Cyberpunk 2077, оцінили компанію у $8,08 млрд. Через розчарування, пов’язане з прем’єрою гри, компанія втратила половину своєї вартості рік тому й опинилася на п’ятому місці в списку найбільших приватних компаній Польщі.
Однак на цьому падіння не спинилося. Після короткої стабілізації, яка тривала до січня 2022 року, акції CD Projekt опустилися ще нижче, і компанія знову втратила половину вартості. Проте, порівнюючи з найбільшими світовими виробниками ігор, її оцінка досі висока. Принаймні за біржовими показниками. Так, коефіцієнт ціна/прибуток у CD Projekt нині становить 56 пунктів. Це набагато вище, ніж в інших провідних виробників ігор у світі, як-от Ubisoft або Activision.
Доходи: $179,5 млн
EBIT: $47,05 млн
Techland – Павел Мархевка
Оцінка компанії: $1,66 млрд
Два найбільші виробники ігор майже зрівнялися. Значне підвищення оцінки та позиції Techland – минулого року вона була на 20-му місці з вартістю приблизно $810 000 – збіглося з подальшим ослабленням CD Projekt і випуском другої частини гри Techland, Dying Light. Гра дістала позитивні відгуки, і продажі йдуть добре. Зрештою, оцінка компанії значно зросла. На сьогодні Techland посідає те саме місце, що й CD Projekt, після успіху третьої частини гри про Відьмака «Дике полювання». Тому ринок уже цікавиться, яку нову ігрову тему візьме студія Павела Мархевки.
Доходи: $37,25 млн
EBIT: $9,5 млн
Asseco – Адам Гурал
Оцінка компанії: $1,26 млрд
Asseco не тільки входить до ТОП компаній у Польщі, але і є одним із провідних гравців європейської індустрії IT. Ключем до успіху та створення такого масштабного бізнесу стала послідовна політика поглинань, яку роками проводив Адам Гурал. Важливо: йому вдалося показати, що він може купувати конкурентів не лише на внутрішньому ринку, а й у Європі та навіть за її межами – таке вдавалося небагатьом польським підприємцям.
Asseco поглинула близько 80 компаній. На їхній базі були створені мультирегіональні компанії, як-от Asseco Central Europe (Словаччина, Чехія, Угорщина), Asseco South Eastern Europe і Asseco Western Europe, що працюють переважно на Піренейському півострові. Зрештою, всі іноземні підприємства, які поглинула польська компанія, були об’єднані в одну групу – Asseco International. На сьогодні Asseco є майже повністю міжнародним бізнесом – зовнішні ринки забезпечують їй 90% доходу.
Доходи: $2,93 млрд
EBIT: $294,79 млн
ICEYE – Рафал Моджевський, Пекка Лауріла
Оцінка компанії: $1 млрд
ICEYE – це польсько-фінський стартап, який першим у світі запустив малі супутники, оснащені радіолокаційним обладнанням (SAR), що дає змогу точно знімати Землю, незалежно від погодних умов або часу доби. Його рішення для моніторингу дедалі ширше використовується в промисловості, наприклад, для раннього попередження про наближення катаклізмів, оцінювання збитків від стихійних лих або у військових діях.
Серед клієнтів компанії ExxonMobil – Міністерство оборони США, Європейське космічне агентство, а віднедавна і благодійний фонд Сергія Притули. У війні з Росією Україна використовує технологію ICEYE. На початку 2022 року стартап залучив $136 млн інвестицій.
Доходи: дані відсутні
EBIT: дані відсутні
DocPlanner – Маріуш Гралевський
Оцінка компанії: $782,94 млн
DocPlanner – одна з найбільших у світі платформ, що з’єднує пацієнтів з лікарями: перші можуть через неї записатися на прийом, а останні отримують доступ до віртуального календаря та програмного забезпечення, що підтримує їхній бізнес.
Платформу створили на основі вебсайту з відгуками ZnanyLekarz.pl, який Марк Врубель запустив у 2007 році. За кілька років Маріуш Гралевський купив його разом зі своїми партнерами та побудував на його основі глобальний бізнес.
Нині DocPlanner є лідером у своїй категорії на 13 ринках, серед яких Польща, Іспанія, Німеччина, Бразилія, Мексика, Туреччина та Італія. Її продуктами користуються 85 млн пацієнтів на місяць і 190 000 лікарів. Компанія зростає переважно завдяки поглинанням: турецької компанії Eniyihekim (2014), іспанської Doctoralia (2016), італійської TuoTempo (2019), німецької Jameda (2021) і бразильської Feegow Clinic (2022).
Доходи: дані відсутні
EBIT: дані відсутні
Wirtualna Polska – Міхал Бранський, Яцек Свідерський, Кшиштоф Серота
Оцінка компанії: $572,17 млн
Цей піонер польського інтернету, заснований у 1995 році, у 2014-му перейшов до засновників сервісу O2 – Яцека Свідерського, Кшиштофа Сероти та Міхала Бранського. Вплив засновників O2 очевидний лише зараз: із порталу, придбаного за $77,54 млн, вони створили медіагрупу вартістю майже $600 млн. Цьому допомогла стратегія розширення бізнесу через послуги електронної комерції.
Доходи: $176,55 млн
EBIT: $46,16 млн
LIVECHAT – Маріуш Цеплий
Оцінка компанії: $553,55 млн
Це одна із найуспішніших польських компаній на світовому ринку нових технологій – у неї 99% іноземних клієнтів. LiveChat за щомісячну плату пропонує бізнесам програмне забезпечення для спілкування з клієнтами онлайн. Компанія дуже виграла від пандемії, оскільки бізнеси почали масово впроваджувати цифрові рішення для спілкування з клієнтами. Це добре видно за її результатами. За два роки LiveChat збільшила дохід із $26,32 млн до $44,94 млн, а чистий прибуток зріс із $15,38 млн до $24,09 млн.
Доходи: $36,24 млн
EBIT: $22,27 млн
Grupa Pracuj – Пшемислав Гацек
Оцінка компанії: $490,78 млн
Grupa Pracuj – найбільший рекрутинговий сайт, який виріс у 2000-х роках завдяки витісненню з ринку оголошень тодішнього лідера – Agora, видавця «Gazeta Wyborcza». У 2008–2009 роках Pracuj.pl виграв від того, що клієнти перейшли на дешевшу рекламу в інтернеті. Зараз продажі ростуть завдяки підвищенню попиту на цифрові послуги, чому сприяла пандемія, і продовженню відновлення ринку праці. В Україні Grupa Pracuj належить один із найбільших сайтів пошуку роботи – robota.ua
Доходи: $96,17 млн
EBIT: $46,16 млн
RTB House – Роберт Дичковський, Даніель Сурмач, Бартоломей Романський
Оцінка компанії: $470,74 млн
Real Time Bidding (RTB) – це аукціонна система купівлі банерної реклами на вебсайтах. Інтернет-портали тут укладають угоди з рекламодавцями за підтримки таких компаній, як RTB House, спеціалізацією яких є вміле розміщення реклами, тобто так званий ретаргетинг.
Доходи: $300,66 млн
EBIT: $50,41 млн
Brainly – Міхал Борковський
Оцінка компанії: $323,95 млн
Усе почалося у 2009 році з порталу zadane.pl (згодом перейменованого на Brainly), де учні допомагали одне одному виконувати домашні завдання. Ідею підхопили, і того ж року сайт набрав 130 000 користувачів. І це був лише початок. У 2013 році було вже 1,6 млн користувачів, а у 2016 році – 5 млн. Нині Brainly відвідує близько 300 мільйонів користувачів на місяць, а компанія створила багатомільйонні спільноти, зокрема в США, Польщі, Бразилії та Індонезії. Розвиток стартапу підтримують міжнародні венчурні фонди, які в останньому раунді фінансування інвестували в Brainly $80 млн.
Доходи: дані відсутні
EBIT: дані відсутні
Playway – Кшиштоф Костовський
Оцінка компанії: $320,71 млн
Від самого початку компанія Кшиштофа Костовського зосередилася на дешевих іграх, виробництво яких коштує не більш ніж кілька сотень тисяч злотих. Вирішальне значення мало масове виробництво, в результаті якого одне з видань завжди знаходило вірну групу шанувальників. Завдяки цьому результати не надто поступаються багатьом найкращим компаніям: якщо в першому півріччі цього року чистий прибуток CD Projekt досяг $23,85 млн, то в PlayWay він склав $13,97 млн. Флагманським продуктом студії є «Автомеханік» – симулятор автомайстерні.
Доходи: $47,37 млн
EBIT: $31,18 млн
Booksy – Стефан Баторій, Конрад Говард
Оцінка компанії: $279,4 млн
Booksy – одна з найбільших у світі платформ для запису в салони краси: нею користуються вже понад 20 млн людей. Це також один із найдинамічніших польських стартапів. Під час пандемії компанія Стефана Баторія та Конрада Говарда залучила $70 млн інвестицій.
Доходи: дані відсутні
EBIT: дані відсутні
11bit Studios – Гжегож Меховський, Пшемислав Маршал
Оцінка компанії: $235,06 млн
Найбільший польський виробник незалежних ігор, якого створив Гжегож Меховський. Компанія засвітилася на ринку завдяки This War of Mine – відеогрі про долю мирних жителів, які намагаються вижити в місті під час збройного конфлікту. Унікальність гри вплинула на те, що її включили до позакласної шкільної програми для дітей у Польщі. Наразі оцінка 11bit Studios зумовлена цікавістю до майбутньої нової частини Frostpunk.
Про потенціал гри свідчить те, що її дуже часто включають до списку бажань користувачі з усього світу. Вона втричі краща за першу частину Frostpunk (хоча вона також стала великим хітом, попри менший масштаб). Ці успіхи приваблюють інвесторів. Цього року великими акціонерами ігрової студії стали фонди NN OFE і Esaliens TFI.
Доходи: $14,17 млн
EBIT: $6,07 млн
PCF Group – Себастьян Войсеховський
Оцінка компанії: $229,6 млн
Творець Outriders, науково-фантастичної гри-стрілялки. Компанія вважається третьою на польському ринку AAA-ігор, але в нашому рейтингу посідає лише п’яте місце серед компаній цього сектору. Остання гра не виправдала очікувань.
Доходи: $36,44 млн
EBIT: $12,85 млн
Comarch – Януш Філіпяк
Оцінка компанії: $206,01 млн
Друга найбільша в Польщі ІТ-компанія. Comarch – це результат роботи всього життя Януша Філіпяка, який зосереджується на створенні власних продуктів і розширенні закордон. На сьогодні 60% своїх доходів компанія отримує від експорту. Цього року вона запустить торгову платформу Dobrze.pl, яка не бере комісії від продажів і платні за підписку з продавців.
Доходи: $328,2 млн
EBIT: $37,56 млн
Shoper – Рафал і Кшистоф Кравчики
Оцінка компанії: $196,7 млн
Лідер польського ринку серед тих, хто працює за моделлю SaaS і пропонує розробку рішень для онлайн-магазинів. Компанія минулого року успішно вийшла на біржу, і попри те, що її початкова вартість зменшилася наполовину, вона все одно залишається однією з найдорожчих. Наразі її капіталізація у понад 50 разів перевищує її річні прибутки.
Доходи: $16,15 млн
EBIT: $4,44 млн
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.