Олександр Карпенко, СЕО українського підрозділу LD. /Олександр Чекменьов
Категорія
Компанії
Дата

Торгові війни, блокчейн, рослинне м'ясо. Як глобальний виробник продовольства Louis Dreyfus будує бізнес в Україні

Олександр Карпенко, СЕО українського підрозділу LD. Фото Олександр Чекменьов

Представник великої аграрної четвірки трейдерів Louis Dreyfus контролює близько 10% світового обсягу торгівлі сировинними агротоварами. Компанія управляє представництвами в більше ніж 100 країнах із штаб-квартирою в Роттердамі, Нідерланди. 2020 року корпорація збільшила чистий прибуток на 68%, до $382 млн, при виручці в $33,6 млрд. З України компанія експортує пшеницю, ячмінь, кукурудзу, соняшник і сою, а також має чотири елеватори у Вінницькій, Черкаській і Запорізькій областях. У 2020-му виручка Луї Дрейфус Україна склала 9,71 млрд грн, прибуток – 267,6 млн грн. Про місце України в глобальних продовольчих ланцюжках і майбутньому агротрейдингу розповів Forbes СЕО українського підрозділу LD Олександр Карпенко

Як мотивувати команду не збавляти темп у надскладних умовах? Дізнайтесь 25 квітня на форумі «Надлюди» від Forbes. Купуйте квиток за посиланням!

Forbes публікує тези з інтервʼю. Цитати були скорочені й відредаговані для зрозумілості.

Про глобалізацію та зміни клімату

Зміна клімату стає постійною проблемою для фермерів. Ми бачимо, що зима та літо зміщуються, і набагато складніше стало прогнозувати роботу. Фермерам доводиться швидше адаптуватися до мінливих погодних умов. Крім того, торгова війна між США і Китаєм вплинула на торгівлю сільськогосподарською продукцією з Піднебесної через введеня імпортних тарифів. Відбувся перерозподіл торговельних потоків.

Інші країни більше торгували з Китаєм, який закуповував менше товарів зі Сполучених Штатів. США ж, у свою чергу, збільшило експорт до інших країн, порівняно з експортом до Китаю. Наприклад, ми бачимо, що експорт кукурудзи і ячменю з України до Китаю вже виріс. Ця ситуація також створює додаткові причини для багатьох країн підвищувати свої запаси, щоб знизити свою залежність від короткострокових цінових стрибків.

Які наслідки для нас? Цей процес ускладнює можливість прогнозувати роботу продуктового ланцюжка. А ми сильно залежимо від того, наскільки вона ефективна. Однак в цілому нам поки вдається забезпечувати безперервність бізнесу й ланцюжки поставок.

Про український аграрний ринок

Україна – одна з перших зарубіжних країн, де LD почала працювати. У 1864 році ми зробили першу експортну поставку з Одеського та Запорізького регіону. Побудували перший елеватор у Запоріжжі. Одеса досі залишається важливим регіоном, через неї проходить більшість операцій. Якщо говорити про новітню історію, за останні 20 років сильно впала рентабельність, фінансові ресурси стали доступнішими, зросла фінансова ліквідність і конкуренція. Збільшується продуктивність – фермери стали багатшими, бо почали збирати більше врожаю з гектара. Вони розуміють, якими мають бути ціни на ту чи іншу групу зернових, і продають продукцію за вищою ціною. Головна місія LD – прогодувати світ, тому зростання виробництва – це вигідно для нас.

Як бути ефективним за низької маржинальності

Потрібно йти глибше: ставати ближче до фермера, вибудовувати наземну логістику й елеваторну інфраструктуру. Міцніші взаємини – більший прибуток. Такий сервіс стимулює фермера працювати з нами, а не суто з тим, хто запропонує найвищу ціну на той момент. Ми, наприклад, інвестували в залізничні вагони, щоб зʼєднати ферми з портами і, в кінцевому підсумку, зі світовими експортними ринками. Новий парк з 660 вагонами дає змогу додатково перевозити 1,2 млн тонн зерна щорічно. Плануємо довести загальний парк до 1000 вагонів.

Що ще? Прагнемо робити найшвидші платежі, купувати урожай у фермера, коли ніхто на ринку не хоче його купувати, чекаючи падіння цін. Намагаємося надати фермеру ліквідність, коли вона йому потрібна. Якщо у нього поганий сезон, ми готові надати фінансування. LD не відмовиться від контракту, якщо ціна впаде, проведе товар через всі етапи ланцюжка поставок і структурує угоду. І ми точно не зникнемо через два–шість років.

Аграрії та пандемія

Під час пандемії світовий попит на продукти харчування збільшився, а український агросектор став ключовим експортером для його задоволення. Це підвищило прибутковість сільського господарства. У сільгоспвиробників залишилося більше грошей для реінвестування. LD не отримала помітного операційного удару.

Ми посилили заходи безпеки і гігієни на наших активах і дозволили офісним працівникам працювати віддалено, де це можливо. Пандемія також прискорила впровадження нових технологій, які ми розглядали на рівні ідеї. Наприклад, перейшли на електронний документообіг. Раніше були сумніви в тому, що держоргани будуть сприймати електронний документообіг, але локдаун не залишив вибору.

Як проходила перебудова? Підрозділи LD можуть незалежно приймати оперативні рішення відповідно до глобальної політики. Кожен офіс міг сам вирішити, як організовувати свою роботу під час пандемії. Стратегічні питання, звичайно, узгоджуються з головним офісом.

Корпоративна культура

LD – компанія з давніми традиціями. Завдяки цьому створюється культура своєрідної сімʼї. Родинність – перший стовп корпоративної культури компанії. Другий – підприємницький дух. Будь-який співробітник може запропонувати ідею й реалізовувати її. Третій – скромність і смиренність.

Стратегія в Україні

Поглибити співпрацю з фермером і по можливості прийти не тільки до купівлі з України, а й до продажу в Україні. Зайнятися сільським господарством? Ні. Глобальні компанії вирощують зерно гірше, ніж локальні виробники. Нам приємніше створювати багато міцних партнерських союзів з фермерами, ніж конкуренцію їм.

Про інвестиції в харчування майбутнього

LD шукає інновації, що дають змогу прогодувати населення, кількість якого зростає, в довгостроковій перспективі. У 2020 році запущено програму венчурного капіталу LD Innovations, яка інвестує в харчові та сільськогосподарські стартапи. Ми проінвестували в блокчейн-платформу Covantis. Разом із нашими китайськими партнерами розглядаємо можливість виробництва кормів для риб із побічних продуктів соєвого шроту та виробництва масла. А LD Innovations брала участь у раундах фінансування декількох компаній, що займаються виробництвом екологічно безпечних білкових замінників мʼяса. Українські проекти? Поки що немає, але за наявності цікавої ідеї готові допомогти стартапу зібрати гроші та спільно монетизувати рішення.

Блокчейн в агроіндустрії

Складний робочий процес – проблема для всієї галузі. Завдяки проєкту блокчейн на одному екрані ви можете побачити весь ланцюжок документів: де було виготовлено продукт, логістику, навантаження в порту, як вантаж обʼєднується в один обʼєм на судні, відвантаження від кінцевого клієнта, всі банківські розрахунки. Тепер ви можете побачити весь ланцюжок, управляти його ефективністю, побачити ризики. Основне завдання полягало в тому, щоб зібрати якомога більше учасників, щоб проект став успішним і міг привести до стандартизації і вигод у масштабах усієї галузі (Поряд із LD засновниками проекту виступили Bunge, ADM, Cargill, COFCO і Glencore Agricole, – Forbes). Зараз основна сфера діяльності платформи охоплює експорт сипучих товарів, таких як кукурудза та соя, з Бразилії до світових пунктів призначення, з сотнями користувачів із понад 30 підприємствами по всьому світу, включно з LD.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні