Транспортна компанія Ахметова вхопилась за європейський тренд. Скільки «Лемтранс» може заробити на контейнерних терміналах /Getty Images
Категорія
Компанії
Дата

Транспортна компанія Ахметова вхопилась за європейський тренд. Скільки «Лемтранс» може заробити на контейнерних терміналах

Getty Images

Транспортна компанія «Лемтранс», що входить до групи СКМ Ріната Ахметова, побудувала найбільший приватний контейнерний термінал на кордоні з Польщею за 230 млн грн. Тепер у планах – створити мережу подібних комплексів по всій країні. Як компанія найбагатшого українця планує заробляти на терміналах

⚡️Даруємо 700 грн знижки на річну підписку на сайт Forbes. Діє з промокодом 700 всього чотири дні. Оформлюйте зараз за цим посиланням

«Для нас це, безумовно, вихід на якісно новий рівень», – каже Володимир Мезенцев, генеральний директор «Лемтрансу». Компанія, що понад 20 років перевозила передусім вугілля та залізну руду в напіввагонах, почала займатись новим для себе бізнесом – перевантаженням і перевезенням контейнерів. 

«Контейнерні перевезення – це про універсальність, – каже Андрій Прохорченко, професор Українського державного університету залізничного транспорту. Тому вони набувають все більшої популярності на залізницях Європи». У Німеччині майже половина всіх вантажів на залізниці перевозиться в контейнерах, у сусідній Польщі – близько 11%, але ця частка щороку зростає. В Україні рівень контейнеризації вантажів на залізниці – близько 2%, за даними УЗ на кінець 2021-го. 

У січні 2021-го «Лемтранс» придбав мультимодального контейнерного оператора «Левада Карго», що володіла власним парком фітингових платформ і контейнерів різного типу. «Це дало змогу зробити великий крок щодо виходу на нові ринки, як внутрішні, так і зовнішні», – додає керівник «Лемтрансу».

Влітку 2022-го «Левада Карго» спільно з партнером «Рейл Транс Інвестмент» запустили Контейнерний термінал Мостиська (КТМ) неподалік кордону з Польщею. 

Місце для будівництва нового обʼєкту виявилось вдалим. Через різницю ширини колій (1520 мм в Україні та 1435 мм у Польщі) вантажі, в тому числі й контейнери, потрібно перевантажувати з вагона на вагон. З одного боку, це суттєво зменшує швидкість експорту та імпорту вантажів, а з іншого – створює стабільний попит на перевантаження товарів у логістичних центрах поблизу кордону. Перевага КТМ – термінал має колії обох стандартів, а значить, може приймати як українські, так і європейські вагони.

КТМ – поки що найбільший приватний контейнерний термінал на україно-польському кордоні потужністю 100 000 TEU на рік, або 5 млн т різних вантажів. Поруч, на станції Мостиська-ІІ, також є перевантажувальний майданчик «Укрзалізниці», однак його технічні можливості не відповідають сучасним потребам бізнесу. В 2017-2018 роках УЗ намагалась його реанімувати й навіть планувала збудувати новий термінал, але ці плани так і не реалізовані.

надано пресслужбою

КТМ – поки що найбільший приватний контейнерний термінал на україно-польському кордоні Фото надано пресслужбою

Інвестиції «Лемтранс» в КТМ у 2021-2022 роках склали близько 230 млн грн. Ще понад 200 млн грн «Лемтранс» вклав у придбання понад 240 фітингових платформ. Термін окупності інвестицій «Лемтранс» не розкриває.

Середня вартість обробки одного 20-футового контейнера на польському кордоні коливається в межах €30-50, кажуть на умовах анонімності опитані Forbes експедитори. Тобто річний дохід КТМ може становити щонайменше 120 млн грн тільки від перевантаження контейнерів.

Forbes оцінює компанію «Лемтранс» Ріната Ахметова у $224 млн. Прибуток компанії у 2021-му 703,5 млн грн за виручки 9,8 млрд грн. Загальна оцінка статків найбагатшого українця на грудень 2022-го – $4,4 млрд.

Війна вносить корективи

Спочатку термінал планувався виключно як контейнерний, однак війна внесла свої корективи. Компанія додатково побудувала зерновий термінал потужністю 720 000 т на рік, каже Володимир Деменко, директор «Левада Карго». Після блокади Росією українських морських портів основний шлях експорту почав проходити через західний кордон України, перш за все, з Польщею.

Зараз КТМ обробляє контейнери, зерно, рослинну олію, генеральні вантажі. За перші місяці роботи, які припали на другу половину 2022-го, термінал у Мостиській обробив 3500 TEU контейнерів, 50 000 т зернових, 20 000 літрів олії, 20 000 т генеральних вантажів. Товари, що перевантажуються на КТМ, прямують на внутрішній ринок Польщі або йдуть транзитом до третіх країн через морські порти Ґданськ і Ґдиня чи залізницею до Німеччини та країн Бенілюксу.

«Лемтранс» хоче подвоїти потужності терміналу, але поки ці плани на паузі. Слабка ланка – пропускна спроможність українсько-польського кордону через відмінність у ширині колій в Україні та ЄС. Ситуацію може виправити розвиток транспортної інфраструктури України в межах європейської мережі TEN-T, до якої наша країна була включена минулого року.

«Це дасть змогу залучити фінансування з європейських фондів на розвиток залізничної інфраструктури по обидва боки кордону», – каже професор Андрій Прохорченко. Однак підготовка подібних проєктів потребує тривалого часу та міждержавних консультацій, додає він.

надано пресслужбою

надано пресслужбою

Мережа терміналів

Стратегія «Лемтранса» – створити мережу контейнерних терміналів по всій Україні, каже Мезенцев, СЕО компанії. Перший термінал на 80 000 TEU може зʼявитись у Фастові, де компанія вже орендувала 9 га поруч із залізничною станцією Фастів-ІІ. Друга пріоритетна локація – у Вінниці. 

«Лемтранс» поки не оголошує строки початку будівництва та загальні обсяги інвестицій. «У перспективі кожен обласний центр України матиме хоча б один чи два контейнерних термінали, як у Німеччині, Нідерландах чи будь-якій іншій країні Євросоюзу», – каже Володимир Деменко з «Левада Карго».

Після публікації в статті був уточнений власник компанії «Рейл Транс Інвестмент».

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні